Magazin: Kevés az igazán erős sajtmárka
A trappistára épülő hazai fogyasztás nehezíti a sajtmárkák megerősödését. A legelterjedtebb félkemény típusokat sokan gyártják, köztük a fogyasztók nehezen (illetve könnyen: leginkább az ár alapján) tesznek különbséget. Igaz, a prémium szegmens is fejlődik, ahol viszont van hely az újnak a nap alatt.
A Nielsen által mért 1 százalékos mennyiségi csökkenés a 7 százalékos értékben számolt forgalomnövekedés mellett azt jelenti, hogy a háztartások az átlagárak emelkedése dacára is megpróbálják szinten tartani sajtfogyasztásukat. Ha árkategóriák szerint nézzük, akkor a válság itt is a középszegmens gyengüléséhez vezetett. A jó minőségű, drágább sajtok forgalma többnyire stagnál, vagy
kismértékben növekszik,viszont az olcsó sajtok forgalma erőteljesen nő.
– Míg meglátásunk szerint a prémium kategória továbbra is inkább a választékbővítést szolgálja, addig a kereskedelmi márkás termékek szerepe a gazdasági válság miatt nagymértékben megerősödött – számol be tapasztalatairól Pulics Kitti, az ERU Hungária termékmenedzsere. – Ezt alátámasztja az a tény is, hogy az akciós újságok a legolvasottabb kiadványok az országban! A tejtermékszegmens legtöbbet akciózott termékköre
éppen a sajtoké (23%), amit a joghurtok (15%) és a margarinok (7%) követnek.
Nem csak az ár alapján döntenek
A magyar fogyasztó a trappista sajtoknak a hagyományokba ágyazottsága és a magyar gasztronómiában történő sokféle felhasználása miatt nehezebben mozdul el a Nyugat-
Európára jellemző széles termékskálák felé. Ráadásul a kényszerű takarékoskodás is visszavetette a piac trappista-központúságának gyengülését, hiszen a divat, az újdonságok kipróbálása inkább a prémium sajtok körében jellemző trend. A trappista sajtok esetében viszont változatlanul elsősorban az ár, másodsorban a minőség a meghatározó.
– Tehát ha jó árat lát a sajt esetében a fogyasztó, akkor általában már megnézi a gyártót, illetve a termékösszetevőket is – mondja Strasser-Kátai Bernadett, a Mona Hungary tulajdonos-ügyvezetője. – Kizárólag a jó ár nem az egyedüli döntő tényező, fontos a termék megfelelő minősége, konyhai felhasználhatósága, íze is, hiszen a fogyasztás közben szerzett tapasztalatok a vásárlók további választását a későbbiekben hosszú távra határozzák meg.
A Mona Hungary Kft. Montice Trappistája is ízvilága, minősége és kitűnő ár-érték aránya miatt kedvelt, bírja a fogyasztók bizalmát.
A márkatudatosság a sajtpiacon elég gyenge. Nemcsak a fogyasztók árérzékenysége miatt – azért is, mert a legtöbb terméktípust (trappista, edami stb.) több cég is gyártja, kevés az egy céghez köthető sajtféleség, a fogyasztó nem tud markáns különbséget tenni a márkák között.
Közelebb hozni a fogyasztót a márkához
– Az általunk képviselt ömlesztett sajtok kategórián belül a kördobozos kiszerelés a legkedveltebb, ezt követi a tömlős kiszerelésben kínált Camping sajt – beszél szegmensének jellegzetességeiről Pulics Kitti.
– A fogyasztók ebben a kategóriában is a natúr vagy tejszínes ízt kedvelik legjobban. Az ízesített termékek iránt jóval kisebb az érdeklődés, de ezen belül a téliszalámis, sonkás, füstölt sajtos ízek a legkeresettebbek.
A sajtkészítmények piacán egyre nagyobb teret hódítanak a tömlős sajtok. Ezek krémesebbek, kenhetőbbek. További termékelőnyük, hogy konyhakész alapanyagként is nagyszerűen felhasználhatók.
– Így van ez a Camping sajttal is, mely esetében a felhasználást
is feltáró fogyasztói kutatásaink alapján határoztuk meg a termékfejlesztési irányt.
A hőskorból ismert Camping-menü mellett (egy kifli az egyik kézbe, egy tömlős Camping a másikba) most előtérbe kerül
a Camping sajt, mint multifunkcionális alapanyag. Sós ételekhez, édességekhez, egytálételekhez, töltelékbe, mártásokhoz, szószokhoz, egyszerűbb ebédekhez, vagy gourmet vacsorákhoz is ideális – mondja a termékmenedzser.
Az ERU épp most újítja meg a Camping sajt arculatát, bővítik a termékkínálatot, új (állandó és szezonális) ízeket vezet be, illetve a termék egyéb felhasználási lehetőségeit is (például az otthoni főzést) kommunikálja a fogyasztók felé. A megújulást országos fogyasztói nyereményakcióval támogatják, amelyet elsődlegesen női magazinokban, online hirdetéseken, közösségi portálokon és az üzletekben kihelyezett plakátokon keresztül népszerűsítenek.
A marketingkommunikációs támogatás a nyereményjáték lezárása után is folytatódik.
– Ennek célja, hogy a fogyasztót közelebb hozzuk a márkához – árulja el Putics Kitti. – Ennek érdekében az interakcióra helyezzük a hangsúlyt. Alapvetően a hagyományos marketingmixet követjük, amelyben a trendnek megfelelően nagyobb hangsúlyt kap az online és a közösségi média.
Tudományos elkötelezettséggel
A Mona Hungary, hitvallása szellemében, az egyre igényesebb fogyasztói elvárásoknak megfelelve az egészséges táplálkozás elkötelezettjétől elvárhatóan folyamatosan fejleszt, a táplálkozástudomány legfrissebb eredményeinek felhasználásával. Termékkínálata – benne a sajtkategóriával – idén is számos újdonságot tartogat a fogyasztók és partnerek számára.
– Tavaly is nagy sikerrel vezettük be és bonyolítottuk le Montice Margaréta Gyűjtés Edukációs Programunkat – idézi fel Strasser-Kátai Bernadett. – Az új eszköz társadalmi szerepvállalásunkat is jelentősen erősítette. Vállalt feladatunk a gyermekek, szüleik és nevelőik egészséges táplálkozásban megszerzett, hasznosított tudásának szélesítése, elmélyítése volt, miközben a verseny során az iskolákat, a résztvevő gyermekeket 1-1 millió forintos havi főnyereménnyel, illetve számos értékes ajándékkal is jutalmaztuk.
A jól meghatározott, célzott kommunikációban, marketingben rendkívül fontos az egyes szegmensek megkülönböztetett kezelése is. A Mona Hungary Kft. kommunikációjában ez a megkülönböztetés jól tetten érhető, gondoljunk csak például a most folyó Good Milk kampányra, amely máshogy, másokat szólít meg, mint a Montice Margaréta Gyűjtés.
– A marketingmix alakítása során folyamatosan figyelemmel vagyunk a piaci, fogyasztói változásokra is, s természetesen hagyományainkra is – zárja gondolatait a tulajdonos-ügyvezető.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >