Magazin: Két számjegyű növekedést is hozhat egy-egy gluténmentes variáns
Az elmúlt években egyértelműen megnövekedett a fogyasztói igény a gluténmentes termékek iránt. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy egyre több a klinikailag diagnosztizált, cöliákiában szenvedő ember. Ugyanakkor a legutóbbi időkben egyre bővül az amúgy betegségtől nem szenvedő, de valamilyen egyéb okból mégis gluténmentes diétát folytató fogyasztók köre is.
Napjainkra jelentősen bővült a speciális táplálkozási igényeket kielégítő élelmiszerek tárháza. Ennek nagy előnye, hogy így az ételallergiával vagy -intoleranciával rendelkezőknek is van lehetőségük olyan élelmiszereket fogyasztani, amelyek a normál étrend részét képezik, ám speciális összetételűek (pl. laktóz- vagy gluténmentesek). Ez azért fontos, mert ezekben a speciális állapotokban gyakrabban előfordul a tápanyagbeviteli hiány problémája az étrendi megszorításokból adódóan.
– Tápanyagbeviteli kutatások azonban rámutattak egyes mikrotápanyagok (például kalcium, D-vitamin) hiányos bevitelére a normál étrendet követő lakosság – köztük a gyerekek – körében is. Ezt a trendet nagyrészt a speciális összetételű, egy-egy tápanyaghiányt célzó termékkel, például fortifikált élelmiszerekkel, mint a dúsított gabonapelyhek, kakaó italpor, növényi tejek, margarinok, segíthetik a gyártók. Ezen felül mindinkább előtérbe kerültek az olyan termékek, amelyeket a lakosság körében túlzott mennyiségben fogyasztott tápanyagok, például só vagy telített zsír csökkentésével fejlesztettek ki, ezáltal a gyártók ugyancsak a kiegyensúlyozott összetételű étrend elérését segítik – fejti ki Kiss-Tóth Bernadett, a Nestlé dietetikusa.
Nő a termékkategória népszerűsége
Megfigyelhető, hogy egyre növekszik azok száma, akik valamilyen táplálékallergiában vagy ételintoleranciában érintettek.
– A Kométa „mentes” termékek (mely csoportba az összes márkatermékünk beletartozik, kivéve a sajtos párizsit) számukra is megfelelőek, hiszen nem tartalmaznak hozzáadott glutént, glutamátot, szóját, laktózt és tejfehérjét. Természetesen ezeken felül minőségük is kiváló, és kategóriájukban az egyik legmagasabb hústartalommal rendelkeznek, valamint nagyon előnyös ár-érték arányúak – tudjuk meg Bódi Krisztinától, a Kométa ’99 Zrt. marketingigazgatójától.
Egyre nő a tudatos vásárlók köre, akik a termék jó ízén kívül egyéb elvárásokat is támasztanak az élelmiszerekkel kapcsolatban, mint például összetevők, hozzáadott értékek és termékelőnyök ismerete.
– Napjainkban a táplálékallergiák és intoleranciák népegészségügyi problémát jelenteknek, az érintettek száma fokozatosan nő. Az úgynevezett „mentes” termékeknek köszönhetően könnyebb az étrendi előírások betartása a változatos étrend biztosítása mellett – mondja Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője.
– Egyre több emberről derül ki, hogy gluténérzékenységben szenved, és mindemellett egyre többen veszik komolyan a betegséget és figyelnek oda egészségükre, a piac pedig dinamikusan bővül. Mindezek következtében eladási számaink növekednek – jelzi Kamocsai Renáta, az Ed-Haas Hungaria Kft. marketingvezetője.
A gluténmentes táplálkozás napról napra egyre szélesebb tömegeket érint, és ezt alátámasztják az Abonett Kft. eladási adatai is.
– A gluténmentes termékeink bevezetése óta évről évre szignifikáns, bőven két számjegy feletti növekedést tudunk elérni az értekesített mennyiségek esetében – avat be Forgács Imre, a vállalat kereskedelmi igazgatója.
Finomabbat megfizethető áron
Ezek a funkcionális termékek egyelőre jellemzően magasabb fogyasztói áron kaphatóak. A megkérdezett gyártók egyik célja, hogy elérhetőbb áron kínálják ezeket a termékeket, miközben ízben is közelítsék őket a megszokotthoz – jelenleg ugyanis sok gluténmentes élelmiszer egyben
ízszegény is.
Örvendetes tényként konstatálják, hogy egyre több láncnál alakítanak ki külön polcokat a gluténmentes kategóriának, ami nagy segítséget jelent a fogyasztói kör szélesítésében.
Július 20-tól megszűnt a különleges táplálkozási célú élelmiszerek kategóriája, ez a gluténérzékenyeknek szánt termékek esetében változást eredményezett. A jövőben az élelmiszergyártók a már korábban megszokott „gluténmentes”, illetve a „nagyon alacsony glutén tartalmú” élelmiszer-jelölést kiegészíthetik, így a termékek csomagolásán új kifejezések jelenhetnek meg. Mostantól a gyártóknak és forgalmazóknak nem kell bejelenteniük a hatóságnak, ha gluténérzékenyeknek szánt élelmiszert kívánnak forgalmazni.
Ezzel párhuzamosan egy új szabály is életbe lépett a gluténmentességre és a csökkentett gluténtartalomra vonatkozó megjelölésekről. Az új szabály fenntartja a korábbi szabályozás lényeges elemeit, azt néhány ponttal kiegészítve.
A cél a piaci rések betöltése
A Ságánál már évek óta nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a fogyasztói igényeket széles körben ki tudják szolgálni.
– Dietetikussal együttműködve követjük nyomon a táplálkozási trendeket, hogy ezekhez igazodva alakítsuk portfóliónkat.
A főtt kategóriában lévő termékeink esetében immáron 3 éve garantáljuk a gluténmentességet, amit figyelemfelkeltő ikonok segítségével jelölünk csomagolásainkon – tudjuk meg Szalayné Szilvágyi Erzsébettől.
Kiszereléseik méretét igyekeznek úgy meghatározni, hogy kisebb háztartásoknak is megfeleljenek, de a nagyobb családok igényét is figyelembe
veszik.
– A jövőbeli fejlesztéseink esetében is meghatározó lesz a mentességek biztosítása. Fontos, hogy a táplálékintoleranciával vagy ételallergiával küzdők is kiegyensúlyozott és változatos étrendet tudjanak követni, melyben a Sága termékei is biztosítják számukra az élvezetes és panaszmentes étkezéseket – egészíti ki a kereskedelmi vezető.
A cég továbbá azzal is segíti fogyasztóit, hogy honlapján egy allergénszűrő rendszer működik, melynek segítségével minden egyes termék ellenőrizhető, így mindenki számára egyértelművé és aggálytalanná teszik termékeik fogyasztását.
Középpontban
az egészséges táplálkozás
A Kometa ’99 Zrt.-nél folyamatosan fejlesztik a termékeket, hogy a modern kor kihívásainak megfelelhessenek. Fejlesztéseik középpontjában minden esetben az egészséges táplálkozás áll.
– Üzeneteinkben az egészséges életmód kialakítását ösztönözzük, melynek a Kométa termékei kiváló részei lehetnek. Nagy hangsúlyt helyezünk a termékelőnyök megismertetésére kommunikációnk során. Mindezek mellett elindítottuk a Kométa Mindennap Sport projektet, melynek keretén belül testmozgásra ösztönözzük fogyasztóinkat, hiszen az is az egészséges életmód elengedhetetlen része a jó táplálkozás mellett – avat be Bódi Krisztina, marketingigazgató.
A vállalat kommunikációja során főként a klasszikus ATL-elemeket használ, de idén több sales promóciós aktivitásuk is van.
Fókuszban a gyermekek
A Nestlé számára a termékek összetételének fejlesztése mellett továbbra is fontos szempont, hogy szem előtt tartsa a fogyasztók ízlésvilágát, illetve minél szélesebb körű tájékoztatást biztosítson azzal kapcsolatban, hogy a termék miként illeszthető a kiegyensúlyozott táplálkozásba. Ezt a törekvést segíti az adagolási útmutató, a friss hozzávalókkal történő elkészítésre és a teljes étkezésre vonatkozó javaslatok, illetve a termék egy adagjának, az irányadó napi beviteli értékhez viszonyított tápanyagtartalmának megjelenítése.
– Májusban került a polcokra a gluténmentes Nestlé CORN FLAKES termékcsalád 3 tagja: a natúr, valamint a mézes-földimogyorós variáns mellé megérkezett a csokoládés ízű CORN FLAKES. Hiánypótló volt a portfóliónkban, hiszen a gabonapehelypiacon dominál a csokis és kakaós íz – tájékoztat Takács Klaudia, a Nestlé gabonapehely üzletágának associate marketingmanagere.
A vállalat a CORN FLAKES termékcsalád történetében először nagyszabású print kampányt indított augusztusban, valamint online tartalmi együttműködést, az egyik legnagyobb női website-tal, így praktikus tippekkel, tanácsokkal és receptekkel látják el az olvasókat.
– 2015 ősze óta a Nesquik 21 g-os csokoládészelet is gluténmentesen kapható. Ez fontos lépés volt, hiszen tudjuk, hogy a gyermekek szeretik a csokoládét, ami a mértékletesség szem előtt tartása mellett be is illeszthető táplálkozásukba. A gluténérzékeny gyermekeknek azonban a szigorú diéta miatt gyakran le kell mondaniuk erről – egészíti ki Kisfürjesi Nóra, a Nestlé édességüzletágának brand managere.
Azt, hogy a Nesquik gluténmentes csoki hiánypótló, mi sem bizonyítja jobban, hogy bár a váltást csak a csomagoláson kommunikálták, az eladások kétszámjegyű növekedést eredményeztek.
Új üzem a jövőnek
A gluténmentes termékek fejlesztése során az Abonett Kft. törekszik az Abonett termékekre jellemző egyéb jótékony tulajdonságok megtartására, úgymint a teljes értékű gabonaszemek felhasználása az alapanyag feldolgozása során, mesterséges adalékanyagoktól és a tartósítószerektől való mentesség, valamint alacsony kalória- és sótartalom.
– Emellett az idei évben megvalósuló egyik nagy beruházásunk eredményeképpen egy olyan új üzemegység átadására kerül sor szeptemberben, amely kifejezetten egyéb új, gluténmentes élelmiszerek kifejlesztését és bevezetését hivatott szolgálni a jövőben a már jól ismert Abonett márkanév alatt – tudjuk meg Forgács Imrétől.
Dacolva az aktuális trenddel, az Abonett extrudált kenyereinek gluténmentes verziói is ugyanazt a fogyasztói árszintet képviselik az üzletláncok polcain, mint a standard kenyerek.
– Törekvésünk továbbá, hogy a kis vidéki települések boltjaiban is jelen legyünk funkcionális termékeinkkel, biztosítva ezzel a hozzáférést azoknak az itt élő, cöliákiában érintett vásárlóinknak is, akik számára a multik egységei nincsenek elérhető közelségben – jelzi a kereskedelmi igazgató.
Vásárlásra a vállalat évről évre eredményesebben teljesítő webshopja is rendelkezésre áll.
Bárhol könnyen fogyasztható élelmiszerek
A Naponta Kft. Cerbona gluténmentes termékcsaládját, mely 4 termékből áll (müzliszelet 2 ízben, poharas müzli és mogyorós párnácska), 2015 őszén vezette be a piacra. Azóta a listázások folyamatosak: szinte már minden nagyobb láncban polcra kerültek.
– A termékfejlesztésnél a csomagolás tekintetében arra törekedtünk, hogy egy bárhol, könnyedén fogyasztható élelmiszert kínáljunk, amely akár egy tízórait vagy reggelit is kiválthat. Így született meg a poharas, egyadagos gluténmentes müzli, illetve a gluténmentes müzliszelet, amely közel kétszer akkora, mint a normál Cerbona müzliszelet – idézi fel Györkös Andrásné Gyöngyi.
A szelet és müzli termékeiknél folyamatban van egy komoly cukorcsökkentéses projekt, dolgoznak még a Fitt kategória bővítésén, illetve egyes termékeiknél a BIO minősítésen is.
– A gluténmentes müzlink most kapott egy komoly elismerést: elnyerte a világ legrangosabb innovációs élelmiszerversenyén (SIAL) a független szakmai bírálóbizottság bizalmát, és beválasztották a legkiválóbb innovációs termékek közé. Ez különösen nagy öröm számunkra, hisz igazolja, hogy jó úton haladunk, és egy nemzetközileg is elismert terméket sikerült piacra hoznunk – avat be az értékesítési vezető.
A Cerbona a gluténmentes termékek kommunikációjában elsődlegesen a lisztérzékeny fogyasztókra koncentrál, szoros az együttműködésük a Lisztérzékenyek Érdekképviseletének Országos Egyesületével. Az őszi kommunikációjukban kiemelt fókuszt kap a kategória.
A nyersanyagoktól kezdve
Az Ed-Haas Hungaria Kft. minden termékfejlesztése során gondosan választja meg az alapanyagokat, és arra törekszik, hogy minél kevesebb allergént tartalmazó nyersanyagot használjon fel.
– Termékfejlesztéseink során fő célkitűzésünk, hogy az allergénmentes termékek azonos ízélményt nyújtsanak, mint az allergént tartalmazóak, illetve, hogy a fogyasztói ár se legyen amiatt magasabb, hogy a termék adott esetben gluténmentes vagy laktózmentes – mondja Kamocsai Renáta.
Gluténérzékenységben szenvedők számára a legfontosabb információ, hogy a termék összetevőkben, illetve nyomokban tartalmaz-e gluténtartalmú alapanyagot, így nagyon fontos, hogy a gyártó ezeket az információkat megfelelően feltüntesse.
– Cégünk ezenfelül a gluténmentes feliratot is feltünteti a csomagolóanyagán, hogy a fogyasztó biztonsággal választhassa ki a számára megfelelő terméket, hisz üzemünk gluténmentes, és termékeinket, valamint a felhasznált alapanyagokat folyamatosan bevizsgáltatjuk – hangsúlyozza a marketingvezető.
Gluténmentes és bio
A Biopont Kft. emblematikus terméke a kölesgolyó, de az idei évben rizsgolyóval is piacra léptek, nagy sikerrel.
– Fontos változás, hogy a csomagolásainkon megjelenik a gluténmentes felirat, emellett rendezvényeken és online felületeken is kommunikáljuk a termékek gluténmentességét. Nálunk a gluténmentesség a biotermékeknél egy többlet hozzáadott értéket jelent – jegyzi meg Balogh Erika.
A marketingvezető azt is elárulja, hogy a vállalat minden évben igyekszik egy-egy új eladásösztönző lehetőséget kipróbálni, ezenfelül óriásplakátokon, city lighton, online és print felületeken, illetve hírlevelekben kommunikálnak a fogyasztóikkal.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az AgroVIR Kft. felvásárolja a NEXT Farming szoftver magyarországi operációját
Az AgroVIR Kft. 2024. november 13-án 100%-os tulajdonrészt szerzett a…
Tovább olvasom >Új korszak a streamingben: 2,4 millió magyar gamer és a márkák találkozása
A Publicis Groupe Hungary kizárólagos partnerként csatlakozott az inStreamly platformhoz…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >