Magazin: Kényelmi megoldások a takarításban is (1. rész)
A tavaszi nagytakarítás kapcsán megkérdezett szakemberek egyetértenek abban, hogy ez a komplex és sokszereplős kategória növekedésnek indult, és a trend folytatódik 2015-ben is. Az univerzális változatok kedveltsége stabil, a növekedést a speciális tisztítószerek generálják. A takarítóeszközök között is számos újdonság mutatkozik be az év első felében.
A tavasz közeledte öröm, így a nagytakarítást is jobb kedvvel végzik el a háziasszonyok.
– A téli hideg utáni virágzós, napsütéses időszakban, többek között a húsvétra is készülve az emberek nagytakarítást végeznek. Az ablaktisztítás kategóriájának ez a fő szezonja, de ekkor az egyéb tisztítószerek piaca is növekszik – kezdi a kategória bemutatását Vékásy Bernadett, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.
A szakma számára az elmúlt év örömhíre, hogy az éveken keresztül stagnáló tisztítószer-termékkategória 2014-ben jelentős növekedésnek indult. Bár a különböző bolttípusok és a tisztítószerek egyes szegmensei jelentős különbségeket mutatnak, de mind a kereskedők, mind a gyártók összességében eredményes évet zárhattak. Még jobb hír, hogy a fogyasztás mennyiségben is nőtt, nemcsak értékben. Ráadásul a tendencia folytatása várható.
– Ilyenkor a háziasszonyok többsége átnézi, mi fogyott el, milyen tisztítószerre lesz szüksége a régen várt – vagy félt – nagytakarításhoz. Ugyanakkor az akciókban a boltok is a lehető legszélesebb termékkört próbálják kedvező áron kínálni. Ez a fogyasztók számára is előnyös. Még az is szeret tavasszal akcióban vásárolni, aki nem tavaszra időzíti a nagytakarítást – utal a szezonális sajátosságokra Hegedűs Viktor, az Unilever Magyarország Kft. Domestos brand managere.
– Új trend, hogy a 2 hagyományos (őszi, tavaszi) alkalom helyett bizonyos fogyasztók már 4 alkalommal (húsvét, nyár eleje, iskola kezdete és karácsony) fognak neki a nagytakarításnak, ami hosszú távon a promóciós szokásokat is megváltoztathatja. A kategóriát az innovációk viszik előre, így 2015-ben is sok újdonság kerül a polcokra – véli Lukáš Klimek, a Reckitt-Benckiser Kft. CEE régiós junior brand & trade marketing managere.
– A tisztítószerek esetén is egyre nagyobb igény a környezetbarát és bőrkímélő, irritációmentes formula. A magyar háziasszonyok kedvelik az öko-megoldásokat, hiszen tudják, hogy ezek hatékonyak, mégis elkerülhetők velük a káros behatások – hangsúlyozza Madari Szilvia, a Flyfit Kft. ügyvezető igazgatója.
Kis felületek, nagy forgalom
Az Unilever elemzései szerint a speciális tisztítószerek egyes szegmensei felelnek a teljes kategóriát érintő növekedés kedvező mértékéért.
A szórófejes tisztítószerek az egyik ilyen jelentősen növekedő szegmens.
– Cégünk is jelentős energiát fektetett ennek a szegmensnek a fejlesztésébe tavaly, így a Cif Power Cream Vízkőoldó és Cif Power Cream Zsíroldó termékeink kedvező fogadtatásra találtak a vásárlóink körében – hangsúlyozza Hegedűs Viktor.
A törlőkendők a másik legjelentősebben növekvő szegmens a teljes termékkategórián belül. Itt a növekedés trendje világszerte már hosszú évek óta tart.
– Örömünkre szolgál, hogy a Domestos higiénikus törlőkendőink évek óta meghatározó tagjai a szegmensnek, és fogyasztóink elégedettek a termékünk nyújtotta előnyökkel. Használatuk nagyon kényelmes. A háztartásukban egyre több helyen, több felületen használják kendőinket – teszi hozzá a márkamenedzser.
A Henkel tapasztalata szerint sok speciális tisztítószer esetén nagyon fontos az illat. Ilyen kategória az ablaktisztítás is. A citromos illat még mindig a legkeresettebb variáns, de népszerűek az egyedi illatok is, mint például a Clin ablaktisztító limitált kiadású illatai.
– A Bref WC-tisztító és -frissítő, valamint a Clin ablaktisztító innovációs lehetőséggel teli márkák. Az elmúlt évek során mind a Bref, mind a Clin márkáink megújultak, hoztak valami újat a magyar piacra. A Bref egy meghatározó márka a piacon, a WC-frissítő kategóriában piacvezető (forrás: Nielsen), amit folyamatos megújulásokkal és kiváló teljesítményével sikerül elérni – sorolja a márkaerősségeket Vékásy Bernadett.
Következő újdonságuk a Bref Power Aktiv Lavender, amely a levendula kellemes illatával frissíti a WC-t. Megfigyeléseik alapján a levendula növekvő népszerűségnek örvend, nem véletlen, hogy a Persil mosószerek portfóliójában is megtalálható a Persil Lavender Freshness variáns.
– A WC-tisztítók és -frissítők piacát is tekintve azt mondhatjuk, hogy a fogyasztói igények eltolódnak a kényelem és egyszerű kezelhetőség felé. Éppen ezért szinte biztos a sikere az univerzális és multifunkciós termékeknek, mint például a Bref Power Aktiv WC Gél.
A Reckitt-Benckiser kutatásai azt igazolják, hogy az átlag magyar fogyasztó egyre több speciális tisztítószert vásárol, és ez a megkezdett trend folytatódik. Leginkább időt és energiát szeretnének megtakarítani a magyar háziasszonyok, ezért keresnek minél hatékonyabb megoldást a vízkő és a piszok eltüntetésére. A felületek védelme kevésbé fontos számukra a konyha és a fürdőszoba takarításakor. A folyékony szereket előnyben részesítik a porokkal szemben, ez utóbbit ódivatúnak tartják. A termékhasználatban nagyon fontos a kényelem, ezért a vízszintes és függőleges felületek tisztítására egyaránt alkalmas spray formátum kedveltsége növekszik, sőt ezeket gyakran nagy felületekre is alkalmazzák a háziasszonyok.
– A habszegmens, amit leginkább a Cillit Bang képvisel, szintén egyre népszerűbb a fürdőben, mert a hab könnyen megtapad, így megkönnyíti az alkalmazást akár nagyobb felületeken is. A Cillit Bang minden területen megoldást kínál, így hamarosan belépünk a WC-tisztító szegmensbe is egy izgalmas innovációval – jegyzi meg Lukáš Klimek.
A Flyfit ügyvezetője szerint sokszor az élethelyzet vagy annak változása, például kisbaba születése, határozza meg, hogy milyen tisztítószereket tesznek a kosárba a vásárlók. A magyar háziasszonyok is rájöttek, hogy a takarítás elvégezhető a kéz bőrének kiszáradása és nyálkahártya-irritáció nélkül is.
– Termékeink összhangban vannak a nők igényével, könnyű velük takarítani, és a végeredmény is tökéletes. Az egyik legkedveltebb Winni’s termékünk a Winni’s öko hideg zsíroldó, mely nemcsak a konyhában, hanem akár ruhán is alkalmazható. A fürdőszoba-tisztítónál már elvárás, hogy meggátolja a szappanlerakódásokat, szépen tisztítson, és a vízkövet is távolítsa el, így egyszerre tudja a háziasszony elvégezni azt, amit régebben 2-3 termékkel kellett megoldania – mutat rá az előnyökre Madari Szilvia.
Fifikás eszközök
– Tapasztalatunk szerint a napi takarításhoz használt eszközök iránt a legmagasabb a kereslet. Ilyenek a különböző mosogatószivacsok, a standard kendők és a felmosófejek. 2015-ben a prémium kategóriában további erősödést várunk az előző évek tapasztalatainak megfelelően – mondja Botos Andrej, a Bonus Kft. marketingmenedzsere.
A nagytakarítás azonban mindig jó apropó az új eszközök, kellékek beszerzésére.
– A tavasz szerintünk az egyik leghangsúlyosabb időszak a takarítás szempontjából. Ilyenkor kül- és beltérre egyaránt hatékony megoldást keresnek a háziasszonyok, ugyanakkor preferálják a kisebb kiszereléseket, mivel lényeges szempont, hogy az egyszeri kiadás, elköltött összeg ne legyen túl magas – vallja Deli Károly, a Sarantis Hungary kft. brand managere.
Az innováció a mozgatórugó ebben a kategóriában is.
– A sikeres termékfejlesztéseket a médiában és az eladás helyén is érdemes látványosan támogatni. A vásárlókkal való kapcsolattartás terepe pedig manapság kiegészül az online világgal – hangsúlyozza Oláh Edit, a Vileda marketingmenedzsere.
A Vileda számára a legfontosabb kategória a nedves padlóápolás, így innovációit is ebben a szegmensben fejleszti. Az utóbbi év legsikeresebb termékfejlesztése a Vileda Easy Wring&Clean, a pedállal pörgethető vödör, mop felmosóval. Pedállal szabályozható, hogy mennyire csavarja ki a felmosót; minél többször pörgetik, annál szárazabb lesz. A felmosófej mikroszálas, amivel sokkal hatékonyabb a takarítás. A háromszögletű fejnek köszönhetően a sarkokhoz is könnyen hozzá lehet férni. Parkettán és járólapon is használható.
Tartósabb dörzsik
A legkedveltebb Vileda szivacs a Glitzi, mely a dörzsin található ezüstionoknak köszönhetően antibakteriális, azaz nem tapadnak meg a felületén a baktériumok, ezáltal nem lesz bűzös, viszont tartósabb és hosszabb élettartamú.
A Bonus Kft. prémium és gazdaságos szegmensben is szerepel termékeivel, amelyek között megtalálhatók a kendők, szivacsok, súrolók és felmosófejek.
A gazdaságos Bonus termékcsaládból a 3-5-10 darabos kiszerelésű mosogatószivacsok és általános törlőkendők a legkedveltebbek. A Bonus márka mosogatószivacsainál végrehajtott jelentős termékfejlesztésnek köszönhetően a piacon egyedülálló ár-érték arány képviselete miatt 15-20 százalékos növekedésre számítanak 2015-ben.
A magas minőségű vonalat a Bonus Premium Line termékcsalád képviseli, ide összpontosítják az újdonságok bevezetését is.
– Komoly fejlesztéseket végzünk a különböző felmosóink és tartozékaik körében, ugyanis rendkívüli exportpotenciállal rendelkeznek és a hazai piacon is új szegmenseket kívánunk megcélozni újdonságainkkal, egyre magasabb minőség és egyre kedvezőbb ár elérésével – emeli ki Botos Andrej.
A cég nemzetközi mintavédelmi oltalommal rendelkezik MPS és MPPS súrolóira. A standard fém és műanyag dörzsi jól ismert és keresett termék, de élettartamuk meglehetősen rövid. Innovációjukkal kettős súrolófelületet és jelentősen megnövelt élettartamot biztosítanak a fém és műanyag dörzsiknek.
Otthonra szabva
A Sarantis 2011 óta forgalmazza sikeresen a Domet termékcsaládot, amelyben szivacsok, seprűk, körömkefék és egyéb háztartási kellékek is megtalálhatók.
– Termékeinkkel a háziasszonyok mindennapjait szeretnénk könnyebbé tenni, hozzájárulni ahhoz, hogy az otthonok szépek és tiszták legyenek. A fenntarthatóságra is ügyelünk, hiszen minden Domet csomagolás újrahasznosítható – jegyzi meg Deli Károly.
A 2015-ös évben a Sarantis Hungary Kft. egy teljesen új termékcsaláddal bővíti a Domet portfólióját a padlóápolás kategóriájában, mely többek között különböző partvisokat, felmosókat és további innovatív termékeket tartalmaz. Tovább bővül a Domet gumikesztyű kategóriája is az új Univerzális Nitril (10 db-os és 50 db-os kiszerelésben) és Aloe Verás gumikesztyűkkel.
Kátai Ildikó
Kapcsolódó cikkeink
Újra felfedezik a hagyományos megoldást a férfiak
A borotválkozás nem csak a reggeli rutin elhagyhatatlan része, hanem…
Tovább olvasom >A higiéniai és vendéglátóipar dolgozói tüntettek Brüsszelben
Több száz európai biztonsági, higiéniai és vendéglátóipari dolgozó gyűlt össze…
Tovább olvasom >Fenntartható frissesség
Az ősz beköszöntével nem csupán a természet öltözik új ruhába,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >