Magazin: Jól kavarunk

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 06. 19. 11:24

Nem egyformán látják szakembereink a hazai koktélpiac fejlődésének gyorsaságát, de abban megegyeznek, hogy nem kreativitásunkban van a hiba.

A koktéltrendek folyamatosan és jó érzékelhetően változnak – állítják a szakemberek. A magyar vendég értékeli az újdonságokat, ám csak lassan alkalmazkodik a változásokhoz, nehezen szokja meg az addig nem próbált ízeket.

A hazai koktélkultúra fejlődése a válság következtében érezhetően megrekedt. Ennek elsősorban anyagi okai vannak. – véli Tokaji Zsolt, a Bacardi-Martini Hungary Kft. on-trade menedzsere. – Ugyanakkor az országos bajnokságunkra tavaly benevezett koktélok azt mutatták, hogy végre elmozdultunk a túlédesített koktéloktól. Az előző évihez képest több kreatív, fanyar vagy pikáns fűszerezésű koktél készült a szakmai zsűri nagy örömére. Létezik továbbá néhány elhivatott szakmai műhely, színvonalas vendéglátóhely, ahol magas szinten folyik a koktélkultúra népszerűsítése.

Ami a divatokat illeti, nemzetközi trend például a tradicionális, old fashioned, klasszikus koktélokat újragondolása, és valami újszerű hozzávalóval – legyen az zöldég vagy egy különleges gyümölcs – való újragondolása. Általában az új trendek idővel megérkeznek hozzánk, akadályt nem az érdektelenség, sokszor inkább a hozzávalók magas árfekvése, illetve napi beszerezhetőségének biztosítottsága jelenthet.

A jelenlegi hazai koktélfogyasztási szokások ma nem motiválják a barmaneket a fejlesztésre, sem az ízek, sem az összetevők variálását illetően – mindezt a gazdasági válság rovására írja Kaszás Attila, a Sió-Eckes Kft.országos gasztronómiai vezetője. A kínálat megmaradt a sztenderd választéknál, maximált 7-8 koktéltípussal. Ebből 3-4 a gyümölcsalapú koktél, mely érinti cégünket egyrészt a gyümölcslé alapanyagok, másrészt a szirupok (szörpök) tekintetében.

A gyümölcsalapú koktélok választéka sem változott az utóbbi években. Ízek tekintetében a népszerűségi listát – ami a koktélokat illeti – továbbra is a narancs és az ananász vezeti.  Szörpjeink mind a koktélok, mind a helyben készített limonádék népszerű összetevői.

Mindemellett vendéglátó partnereink legnagyobb része felismerte az innováció jelentőségét, nyitott a gyártók által kínált az újdonságokra. Tavaly nyáron indult el a vendéglátásban, rendezvényeken a gyümölcslé-pálinka, illetve a limonádé-pálinka promóciónk, amely az első visszajelzések szerint komoly sikernek örvend.

Koktélkultúránk a 90-es évektől, a gasztronómiai és italkultúrával párhuzamosan kezdett radikálisan fejlődni. Mára a koktélozás az italfogyasztás trendi és divatos módjává kezd válni. – értékeli a helyzetet az előző megszólalónál derülátóbban Víg Bence, a Progast Kft. ügyvezető igazgatója. – A korábbi néhány standard koktél mellé felsorakoznak a kreatív kevert italok. Néhány bármixer igazi egyéniséggé vált, a hely emblematikus figurájaként vonzza a vendégeket.

Élményszámba megy a szakmai rendezvényeken, versenyeken látni az ifjú, ambiciózus mixer nemzedéket, akik sok energiával és időráfordítással gyakorolnak, kísérleteznek és számos újdonságot hoznak a koktélozás világába. Ők pontosan tudják, hogy a vendégek jó része a kulturált italfogyasztáson túl különleges, új ízekre, de főként élményre vágynak: mindehhez persze a mixernek kreativitását és személyiségét is az italba kell kevernie.

A Progast termékei közül az alapeszközökre (például a Boston-shaker, a krustázó) a kereslet átlagos, viszont nagymértékben megnőtt a különleges alakú poharak iránti igény. Továbbra is népszerűek a martinis-kelyhek, a Margaritás-poharak, de a speciális formájú poharakkal mind szívesebben dolgoznak az innovatív mixerek.

Colombo Gabriella, a Tallér Co Kft ügyvezető igazgatója még optimistábban fogalmaz: A hazai koktélkultúra egyre inkább követi a nyugati trendeket, és kezdi magát önálló „üzletággá” kinőni. A megnövekedett érdeklődést egyre szélesebb és minőségibb választék elégíti ki, mind az italok, mind a pohárkínálat terén. A fejlődés fő iránya a long drink, ott is inkább a száraz italok. A pálinka a koktélok területén is határozottan vezető szerepre tör, érdemes egyre nagyobb figyelmet fordítani rá.

Az eszközbeszerzésnek változatlanul a korlátozott financiális háttér szab határt, de vevőink ízlésvilágában már határozott javulást figyelünk meg. Egyre többen hajlandóak jobb minőségű eszközökbe fektetni pénzüket, amit hosszabb távon tudnak használni.

Kapcsolódó cikkeink