Magazin: Jól kavarunk
Nem egyformán látják szakembereink a hazai koktélpiac fejlődésének gyorsaságát, de abban megegyeznek, hogy nem kreativitásunkban van a hiba.
A koktéltrendek folyamatosan és jó érzékelhetően változnak – állítják a szakemberek. A magyar vendég értékeli az újdonságokat, ám csak lassan alkalmazkodik a változásokhoz, nehezen szokja meg az addig nem próbált ízeket.
A hazai koktélkultúra fejlődése a válság következtében érezhetően megrekedt. Ennek elsősorban anyagi okai vannak. – véli Tokaji Zsolt, a Bacardi-Martini Hungary Kft. on-trade menedzsere. – Ugyanakkor az országos bajnokságunkra tavaly benevezett koktélok azt mutatták, hogy végre elmozdultunk a túlédesített koktéloktól. Az előző évihez képest több kreatív, fanyar vagy pikáns fűszerezésű koktél készült a szakmai zsűri nagy örömére. Létezik továbbá néhány elhivatott szakmai műhely, színvonalas vendéglátóhely, ahol magas szinten folyik a koktélkultúra népszerűsítése.
Ami a divatokat illeti, nemzetközi trend például a tradicionális, old fashioned, klasszikus koktélokat újragondolása, és valami újszerű hozzávalóval – legyen az zöldég vagy egy különleges gyümölcs – való újragondolása. Általában az új trendek idővel megérkeznek hozzánk, akadályt nem az érdektelenség, sokszor inkább a hozzávalók magas árfekvése, illetve napi beszerezhetőségének biztosítottsága jelenthet.
A jelenlegi hazai koktélfogyasztási szokások ma nem motiválják a barmaneket a fejlesztésre, sem az ízek, sem az összetevők variálását illetően – mindezt a gazdasági válság rovására írja Kaszás Attila, a Sió-Eckes Kft.országos gasztronómiai vezetője. A kínálat megmaradt a sztenderd választéknál, maximált 7-8 koktéltípussal. Ebből 3-4 a gyümölcsalapú koktél, mely érinti cégünket egyrészt a gyümölcslé alapanyagok, másrészt a szirupok (szörpök) tekintetében.
A gyümölcsalapú koktélok választéka sem változott az utóbbi években. Ízek tekintetében a népszerűségi listát – ami a koktélokat illeti – továbbra is a narancs és az ananász vezeti. Szörpjeink mind a koktélok, mind a helyben készített limonádék népszerű összetevői.
Mindemellett vendéglátó partnereink legnagyobb része felismerte az innováció jelentőségét, nyitott a gyártók által kínált az újdonságokra. Tavaly nyáron indult el a vendéglátásban, rendezvényeken a gyümölcslé-pálinka, illetve a limonádé-pálinka promóciónk, amely az első visszajelzések szerint komoly sikernek örvend.
Koktélkultúránk a 90-es évektől, a gasztronómiai és italkultúrával párhuzamosan kezdett radikálisan fejlődni. Mára a koktélozás az italfogyasztás trendi és divatos módjává kezd válni. – értékeli a helyzetet az előző megszólalónál derülátóbban Víg Bence, a Progast Kft. ügyvezető igazgatója. – A korábbi néhány standard koktél mellé felsorakoznak a kreatív kevert italok. Néhány bármixer igazi egyéniséggé vált, a hely emblematikus figurájaként vonzza a vendégeket.
Élményszámba megy a szakmai rendezvényeken, versenyeken látni az ifjú, ambiciózus mixer nemzedéket, akik sok energiával és időráfordítással gyakorolnak, kísérleteznek és számos újdonságot hoznak a koktélozás világába. Ők pontosan tudják, hogy a vendégek jó része a kulturált italfogyasztáson túl különleges, új ízekre, de főként élményre vágynak: mindehhez persze a mixernek kreativitását és személyiségét is az italba kell kevernie.
A Progast termékei közül az alapeszközökre (például a Boston-shaker, a krustázó) a kereslet átlagos, viszont nagymértékben megnőtt a különleges alakú poharak iránti igény. Továbbra is népszerűek a martinis-kelyhek, a Margaritás-poharak, de a speciális formájú poharakkal mind szívesebben dolgoznak az innovatív mixerek.
Colombo Gabriella, a Tallér Co Kft ügyvezető igazgatója még optimistábban fogalmaz: A hazai koktélkultúra egyre inkább követi a nyugati trendeket, és kezdi magát önálló „üzletággá” kinőni. A megnövekedett érdeklődést egyre szélesebb és minőségibb választék elégíti ki, mind az italok, mind a pohárkínálat terén. A fejlődés fő iránya a long drink, ott is inkább a száraz italok. A pálinka a koktélok területén is határozottan vezető szerepre tör, érdemes egyre nagyobb figyelmet fordítani rá.
Az eszközbeszerzésnek változatlanul a korlátozott financiális háttér szab határt, de vevőink ízlésvilágában már határozott javulást figyelünk meg. Egyre többen hajlandóak jobb minőségű eszközökbe fektetni pénzüket, amit hosszabb távon tudnak használni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Meglepetés a nemzetközi szállodaláncok rangsorában: a nagy nevek alulteljesítettek
A nemzetközi szállodaláncok között végzett felmérésben meglepő eredmények születtek, amelyek…
Tovább olvasom >Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >