Magazin: Izmosodik az e-kereskedelem

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 04. 15. 07:42

A várakozások szerint idén tovább folytatódik az online piac erősödése. Egyes szegmensekben telítődés van, de más szegmensekben még van hely bővülésnek. Az e-kereskedelem növekedése a logisztikai ágazat fejlődését hozza magával.

internet bolt online piac kereskedelem

Erős évet zárt 2015-ben az e-kereskedelem, a várakozások szerint 25-26 százalékkal is bővült tavaly a piac (2014-ben is hasonló fejlődést mutattak fel, 25 százalékos bővüléssel)

Idén is erős, de pár százalékponttal alacsonyabb bővülést vár Ormós Zoltán, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (Szek.org) elnöke. Bizonyos részpiacokon, kategóriákban már lassulóban van a nagyon intenzív növekedés, így az e-kereskedők csak egymástól tudják elvenni a piaci részesedést. A piaci érettsége arra kényszeríti a vállalatokat, hogy a határon túl terjeszkedjenek. Van szereplő, akik egyszerre 3-4 piacon is megjelenik, így a lengyel, bolgár, román és szerb fogyasztókat egyaránt megcélozzák.

Az elnök pozitívumként említette, hogy az e-kereskedelem az ATL hirdetésekben is látványosan megjelent, köszönhető egyes, nagy marketingbüdzsével rendelkező cégnek. Ez erősíti a fogyasztók bizalmát az egész e-kereskedelmi szektorral szemben, akik levetkőzik például a bankkártyás fizetéssel kapcsolatos ellenérzéseiket.

A keresztértékesítési modell

– Az utóbbi időszakban, jellemzően 2014 óta a nagy szereplők előretörése, a be- és felvásárlások révén pedig piaci konszolidáció, illetve egyes, már eddig is nagy szereplők tovább erősödése tapasztalható – ismerteti Németh Norbert, a Tchibo e-commerce igazgatója.

Webáruházuk 2015-ben 2,1 milliárd forintos árbevételt ért el, ami 20 százalékos növekedést jelent előző évhez viszonyítva. A termékkategóriáik között a ruházat, ezen belül is a gyerekruházat, a sport, szabadidő illetve a konyha, lakásfelszerelés termékkörök értékesítése növekedett átlag felett. Bíznak benne, hogy a jövőben ezeken a területeken tovább tudnak erősíteni. A várakozások szerint idén a piaci átlagnak megfelelő 15 százalékkal bővülnek, év végére 2,4-2,5 milliárd forintos árbevételre számítanak.

Németh Norbert újdonságként említette a cikkünk írásakor elindult keresztértékesítési modellt, mely Kelet-Európában igen népszerű, és egyértelműen árbevétel növelő hatású.

A kereszt-értékesítési modellben a vásárlók háromféle vásárlási mód közül választhatnak. Az üzletben kettő elérhető: a hagyományos mellett lehetőség van online is rendelni az eladó segítségével, ha épp elfogyott a kedvenc szín vagy méret. A megrendelt árucikk kiszállítása kérhető az üzletbe vagy bármely tetszőleges címre (otthon vagy munkahely). A harmadik megoldás ennek fordítottja: az otthonról vagy munkahelyről online módon vásárlók a Tchibo üzleteiben is át tudják venni megrendelésüket, így megspórolva a házhoz szállítás költségét. Továbbá ezzel csökken a vásárlásuk kockázata is, hiszen a terméket megvásárlás előtt a boltban felpróbálhatják, megnézhetik – fejezte be Németh Norbert.

Tovább bővül a termékpaletta

A vásárlókedv folyamatos növekedésének hatására nem csak a Tesco, hanem sok más kereskedő mert invesztálni a fejlesztésbe, bővítésbe, így a verseny élesedik – érkeztek az információk a Tesco sajtóosztályától.

A lánc webboltjában február végén zárják a pénzügyi évet, így eredményekről nem tudtak beszámolni. Azt azonban megtudtuk, hogy a három legnépszerűbb kategória a boltban az alapvető élelmiszerek, üdítőitalok és háztartási tisztítószerek. A Tescónál mindenképp a piac további növekedésére, a vásárlói közönség szélesedésére számítanak. A választék folyamatos bővítése és mélyítése szerepel az idei év termékpalettájának fejlesztésében, élelmiszer és nem élelmiszer kategóriában egyaránt.

Edukált fogyasztók

A tőkeerős vállalatok megjelenése az online piacon és a piac telítődése már befolyással van a hazai tulajdonban lévő e-kereskedők számításaira.

– Noha továbbra is növekedett idén a jateknet.hu, évközben taktikát kellett váltani ahhoz, hogy tudjuk tartani az iramot a nagyok diktálta tempóval – mondja Bognár Ákos ügyvezető igazgató.

Az online kereskedők forgalma koncentrálódik, és kiemelt napokon, mint a Fekete péntek vagy az Internetes vásárlás napja a szokásos vásárlók két és félszerese él az akciók adta lehetőségekkel. Ez nemcsak a kereskedőknek, hanem a logisztikai cégeknek is kihívást jelent, nehezen tudják ezeket a csúcsokat kezelni. A jateknet.hu is érzi, hogy a piac telítődött, ők már tavaly megjelentek kísérletképp Romániában, idén további külföldi piacokat céloznak meg.

Ami pedig a vásárlókat illeti, Bognár Ákos szerint most már egyre inkább edukáltak, nem kell magyarázni, mi az e-kereskedelem, tudatosan várják az egyes akciós napokat. A vásárlók fejében már nem csak az ár a fontos, hanem a brand megbízhatósága is, hajlandóak többet fizetni a bevált kereskedőnek. A személyes átvétel egyre kevésbé jellemző, helyette az átvételi pontokat preferálják a vásárlók.

A logisztika a szűk keresztmetszet

A nagyobb cégek is, mint például az Extreme Digital, a külföldi terjeszkedésben látja a fejlődés zálogát, idén Ausztria felé kacsingatnak.

Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezetője szerint tavaly a magyar emberek hétköznapjainak részévé vált az internetes vásárlás. Nemcsak az elromló hűtőszekrény helyett keresnek újat, hanem a napi szükségleteket kielégítő árucikkeket is interneten rendelik meg.

A korábbi évek növekedése folytatódott a cégnél, idén 20 százalék feletti volt a fejlődés. A legnagyobb ugrást a nagyháztartási gépek kategóriában érték el (141 százalék), itt a mosógépcsere program hatása érződik. A mobiltelefonok kategória 61 százalékkal, míg a kis háztartási gépek és konyhai árucikkek kategória 45 százalékkal bővült.

A logisztikai cégek jelentik a szűk keresztmetszetet a piac fejlődésében, véli az Extreme Digital is. A kiszállított csomagok számának drasztikus növekedése azonban komoly kihívást jelent a hazai logisztikai cégeknek. Az online kereskedelem továbbra is hasonló lendülettel fejlődik. A Magyarországon rendelkezésre álló logisztikai szolgáltatások egyelőre a nagy kereskedelmi csúcsokat nem tudják megfelelően kiszolgálni. Például a mosógép-csereprogram óriás logisztikai kihívás volt a karácsonyi időszakkal párhuzamosan. Ez a terület biztosan fejlesztésre szorul.

– Mivel a piac látványos fejlődésben van, ezt várhatóan a szolgáltatók felismerték és készülnek a felzárkózásra, előremutató fejlesztésekre – zárja gondolatait Várkonyi Balázs.

Élményt ajándékozunk

– A piac fejlődését meghatározta, hogy egyre több vásárló az offline megvásárolt termékeket online szerzi be, illetve amiatt, hogy a bankkártyával való fizetés biztonságos, egyre többen élnek vele – ismerteti Schmidt Richárd, a kedvezményekről megismert Bónusz Brigád kereskedelmi igazgatója. A vállalat 2015-ös sikereihez az a tendencia is hozzájárult, hogy egyre többen vásárolunk élményt magunknak vagy ajándékba, legyen szó a hétköznapokról, vagy ünnepekről.

Pontos forgalmi adatokról a cégnél nem tudtak még szolgálni, de becsléseik szerint forgalom és bevétel szempontjából is több mint 30 százalékos bővülést regisztráltak.

A kategóriákat nézve az oldalon nemcsak termékek, hanem szolgáltatás és utazás ajánlatok is megvásárolhatók. Tavaly a termékek közül kiemelkedően nőtt a reform élelmiszerek, az otthoni berendezési és használati tárgyak illetve a táplálék kiegészítők forgalma.

Fontos a bizalom erősítése

– Minden ötödik terméket online vásároltak meg a fogyasztók – mondja Szigeti Ferenc, a Media Markt webshop ügyvezető igazgatója. Az elmúlt évet szerinte a vásárlási szokások megváltozása határozta meg: az emberek szeretnek kényelmesen és gyorsan vásárolni. A kereskedők egyre nagyobb figyelmet fordítanak a bizalom megerősítésére, ami a vásárlóknak és piacnak egyaránt fontos. A Media Marktnál emiatt vezették be a 60 napos visszavételi garanciát, a szállítási határidők pontos betartására is figyelnek, valamint az áruházakban is át lehet venni az online rendelt termékeket. Bevételeit megduplázta a cég, a legnagyobb forgalombővülés a nagyháztartási gépek, számítástechnikai eszközök és televíziók kategóriában volt.

Szigeti Ferenc szerint évek óta folyamatos tendencia, hogy az online áruházak bővítik a termékpalettájukat az alaptermékektől eltérő áruval. A Média Marktnál ilyen lesz a barkácspaletta, amely hamarosan teljes értékű lesz. Technológia területén egyértelmű az online fizetési formák térhódítása, várhatóan ez 2016-ban is folytatódik. Logisztika szempontjából az látszik, hogy le fognak rövidülni a kiszállítási idők.

Nő a mobilos forgalom

A Libri-Shopline-nál az év trendjeként érzékelték a mobiltelefonokról érkező látogatottság és forgalom növekedését – tájékoztat Deák András, a cég leköszönő üzletfejlesztési igazgatója. A mobileszközökről érkező látogatás 30 százalékát adja az összes látogatónknak, a mobilon keresztül történő forgalom pedig 10 százalékát a teljes forgalmuknak a Shopline/Bookline márkákat illetően. Ezek az adatok idén, az előző évhez képest 50 százalékos növekedést mutattak. Ez az első év, hogy a Bookline/Shopline oldalakra érkező látogatásokat illetően csökkent a számítógépről történő bejelentkezés aránya a mobilos javára. A könyvpiac szempontjából kiemelkedő fontosságú karácsonyi szezon pedig a vártnál is jobb eredményeket hozott a társaság számára, a cég már december közepén meghaladta a teljes tavalyi forgalmát, így ez volt eddigi történetének legjobb karácsonyi szezonja. Könyvben 5-10 százalékos növekedést számoltak, a nem könyves üzletágaknál 15-20 százalékos bővülést sem tartanak elképzelhetetlennek.

Deák András szerint az online kereskedelem fejlődése előtt lévő legnagyobb kihívás, hogy egyre több csatornán (mobil, bolt, weboldal, app) kell egyszerre jelen lenni, s ezek között a csatornák közötti átjárhatóságot és színvonalat egyformán kell megteremteni, mindezt úgy, hogy az ne váljon a vásárló kárára. A vásárló egyértelműen ugyanolyan gyorsan várja el az egyik csatornától a kiszolgálást, mint a másiktól. Ha ezt a kereskedő nem egyformán tudja kiszolgálni a csatornákhoz kapcsolódó folyamatbeli különbségek miatt, akkor ezt a vásárló nem a csatorna jellegzetességének tudja be, hanem a kereskedő gyengeségének – fejezte be a szakember.

Testre szabott divatos ajánlatok

– A Fashion Days a dél-afikai Naspers tagjaként még nem zárta le pénzügyi évét, de a számok igen bíztatóak – tájékoztat Szász Judit, a Fashion Days magyarországi marketing vezetője. A tavalyi naptári évben közel 9 százalékkal növekedett a forgalmuk az előző naptári évhez képest. Az ügyvezető igazgató ezt szép számnak tartja, tekintve, hogy a 2014-es év közepén új üzleti modellt vezettek be: a legnagyobb márkák legújabb, teljes áras kollekciói is elérhetők már a termékportfólióban az akciós, korábbi szezonos termékek mellett, aminek a teljes forgalomra vetített aránya már majdnem megközelíti a leárazott termékek értékesítéséből származó bevételt.

A legkedveltebb kategóriák az eladások alapján túl sok változást nem mutatnak a tavalyi évhez képest. Tavaly a kommersz ruházati termékek, cipők, sportruházat, órák és fehérneműk kerültek fel a listára, míg idén ez csak egy kicsit rendeződött át, a fehérneműket felváltotta a úgynevezett designer line.

A cégnél nagy hangsúlyt fektetnek a mobil alkalmazásokra, a 2013-ban piacra dobott iPhone és iPad appokat 2014-ben követte az Androidos is. Megérte az alkalmazásokra összpontosítani, 2015-ben az appokon leadott rendelések összértéke 37 százalékot tett ki a teljes rendelésekből, 7 százalékponttal bővült az egy évvel korábbihoz képest. A Fashion Days szerint a testre szabott ajánlatok viszik előre a piacot, segítségével a kereskedő sokkal nagyobb konverziót, ezáltal pedig nagyobb bevételt realizál.

Vass E.

Kapcsolódó cikkeink