Magazin: Ízinspirációk
Megkönnyíteni a sütés-főzést és ötleteket adni – leginkább erre törekednek a fűszerpiac innovációi. A gyártók éppúgy reagálnak a csípős ízlésvilág előretörésére, mint a hús+fűszer kombinációk iránti növekvő igényekre. A konyhakultúra fejlődését nemcsak a „belbecs” mutatja – a tasakok dominanciája mellett szépen fejlődnek az elegánsabb, modernebb, üveges, őrlőfejes csomagolások is.
A jó idő beköszöntével a magyar családok is elhagyják a konyha bűvkörét, és kitódulnak a szabadba sütni-főzni. A nyugatról érkező grillezés divatja mellett nálunk a tradicionális bográcsozás is szokásban maradt, mindezek pedig szezont jelentenek a fűszereknek.
– Elmondhatjuk, hogy 2015-ben mindhárom márkánk (Kotányi, Horváth Rozi, Orient) értékesítését tovább tudtuk növelni, ezáltal megerősítve piacvezető pozíciónkat a hazai fűszerpiacon – állapítja meg Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. – Grillfűszerkeverékeink továbbra is kedveltek a hazai fogyasztók körében, amelyek közül klasszikus és szárnyas keverékeink a legkeresettebbek. Emellett fokozódó érdeklődést tapasztalunk rub típusú grillfűszerkeverékeink iránt is, amelyek jellemzője az intenzív ízvilág és a nagyobb szemcséjű fűszerek. Ezek a termékeink füstös, kreol és kávés variációkban érhetőek el.
A forgalom zömét a lakóhelyközeli hálózatok üzletei, valamint a hipermarketek adják. Még mindig dominál a tasakos kiszerelés.
– Ugyanakkor örömmel tapasztaljuk, hogy fokozódik a kereslet őrlőfejjel rendelkező malom kiszerelésű Kotányi termékeink iránt is, amelyek használata révén sokkal intenzívebb aromájú fűszerezés érhető el a klasszikus kiszerelésekhez képest – jelzi Galácz Márta.
A mono fűszerek közül természetesen az alapfűszerek a legkeresettebbek, de a sütés-főzési kultúra színesedését jelzi, hogy növekszik a zöldfűszerek és az egyéb mono fűszerek aránya. A fűszerkeverékek közül a klasszikus húsfűszerek a legnépszerűbbek, ám a grillfűszerek, a magyaros és nemzetközi fűszerek iránti kereslet úgyszintén emelkedik.
Kreativitás és praktikum
– Inspiratív fűszereink révén szeretnénk hozzájárulni ahhoz, hogy a sütés-főzés kreatív élménnyé válhasson fogyasztóink számára – beszél termékfejlesztéseik hajtóerejéről a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. – Például kávéhoz, desszertekhez való új csokoládés malmunkkal szó szerint megédesítjük a hétköznapokat. Innovációink másik fő célja, hogy egyszerű, praktikus megoldásokkal tegyük könnyebbé fogyasztóink hétköznapjait. Ezek a megoldások visszatükröződnek mind receptúráinkban (például a Kotányi 2in1 termékcsaládunk), mind csomagolásainkon (például az őrlőfejesmalom-kiszerelések). Könnyű Konyha és Saláta fűszerkeverékeinkkel továbbá az egészségtudatos táplálkozás iránt elkötelezett fogyasztóink részére szeretnénk segítséget nyújtani, hogy izgalmas ízekkel, kreatív megoldásokkal tehessék ételeiket még ízletesebbé.
A cég kommunikációjában meghatározó a trade marketing eszközök használata. Termékeik láthatóságának biztosításában a másodkihelyezések kiemelt fontosságúak, emellett jelentős mértékű a leafletes megjelenések száma is. „Fűszermester Kotányi” Facebook-oldalukon aktívan kommunikálnak a követőikkel, és a jövőben is jelentős hangsúlyt kívánnak fektetni a közösségi médiában való megjelenésre.
– Idei évben kiemelt fontosságú számunkra az egészségtudatos fogyasztói szegmens felé történő kommunikáció, valamint az új szezonális termékeink bevezetésének támogatása – teszi teljessé a képet Galácz Márta.
Nemzetközitől a magyarosig
A Házi Piros Paprika Kft. 2015-ös forgalma mind a fűszer-, mind a fűszerkeverék-szegmensben növekedett a megelőző évhez képest. A cég széles ízválasztékot felsorakoztatva Házi Arany márkanéven kínál évek óta fűszereket és keverékeket a fogyasztóknak.
– A jelesebb ünnepek előtt érezhető némi forgalomnövekedés a fűszerek és keverékek esetében, de az igazi „szezon” a májustól szeptemberig tartó grillezés időszaka, amikor cégünk az éves fűszerkeverék-eladásainak mintegy kétharmadát bonyolítja – mondja Sinkó Péter kereskedelmi igazgató.
Az elmúlt években nálunk is egyre inkább előtérbe került az egészségtudatos táplálkozás, erre az igényre reagálnak új termékfejlesztéseikkel, valamint meglévő termékeik receptúrájának módosításával – tudjuk meg tőle. Az elmúlt időszakban például összes fűszerkeverékükből száműzték a mesterséges ízfokozókat és adalékanyagokat.
Vito ételízesítő-márkájukat is egy nátriumglutamát-mentes termékkel bővítették, Vito Plusz + elnevezéssel.
– A grillszezon legkedveltebb ízei a fokhagymás, magyaros szárnyaskeverékek, de egyre népszerűbbek a nemzetközi konyha ízei is: görög gyros, indiai curry, ázsiai wok keverékek – mondja Sinkó Péter. – Ezt a nemzetközi vonalat erősítve léptünk piacra legutóbbi két új termékünkkel, a Csevapcsicsa és Pljeskavica fűszerkeverékekkel. Az idei évre várható új termékünk egy Tokány alapkeverék, amely a 80g-os kiszerelésű Pörköltalap és Halászlé keverékünk családját fogja bővíteni.
Csípik őket
A pirospaprika elengedhetetlen része a magyaros ételek többségének, ebből gyakran a csípős variánshoz nyúlnak a magyarok. A csípősség Magyarországon is rendkívüli népszerűségnek örvend, és nemzetközi viszonylatban is egyre divatosabb – tudjuk meg Kutor Krisztinától, a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzserétől.
– A magyarok „csípős” affinitására és a nemzetközi trendekre alapozva hozta létre a Maggi 2016-ban az új kockáját, a Csípős Tyúkhúsleveskockát – mutatja be az újdonságukat Kutor Krisztina. – Partnerünk, a Rubin Szegedi Paprikafeldolgozó Kft. egyedi termékeket is készít a piacon, mint például fűszerpaprikamag-olajat, de előállít egyéb olyan minőségi paprika-alapanyagokat is, mint például a tört magyar pirospaprika, amely esszenciális alkotóeleme az új Maggi Csípős Tyúkhúsleveskockának. A 16 év feletti népesség 67 százaléka szereti a csípős ételeket, így a csípős magyar pirospaprikával gazdagított Maggi Tyúkhúsleveskocka az eddigi kedvenc receptúrát egészíti ki azzal, hogy a csípős íz az utóízesítés helyett már a főzés közben átjárja a készülő ételben lévő zöldségeket és a húst.
A márka kommunikációjának egyedi eszköze a 2013 nyarán útnak indult Maggi Paprikás kocka járata, amely az ország legnagyobb releváns gasztronómiai fesztiváljain várja a magyaros ételek kedvelőit. A rendezvényeken a magyar paprikával készült kockák segítségével készítenek bográcsos finomságokat, melyekkel megvendégelik a látogatókat. A gasztronómiai élményeken kívül gondolnak a családok kikapcsolódására is, és játékokkal, főzőbemutatóval és persze a Kék Csibével várják az érdeklődőket.
– Tavaly két nagy paprikatermelő régióból származó beszállítónkkal közösen jelentünk meg a fesztiválokon, a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt.-vel és a Rubin Szegedi Paprikafeldolgozó Kft.-vel – idézi vissza a brandmenedzser. – A rendezvény során a két cég elismert pirospaprikáin kívül bemutattuk egyéb paprikás készítményeiket is.
Az idei évben is útjára indul a Maggi Paprikás kocka járata, ahol immár a Csípős tyúkhúsleveskockával ízesített fogásokat is megízlelhetik a pikáns ételek kedvelői.
Kombinált megoldásokkal
a kertben és a konyhában
A kerti sütögetés és ez által a grillfűszerek is növekvő népszerűségnek örvendenek, ezt igazolja az évről évre bővülő termékkínálat is. Számos megoldás érhető el a grillezésre szánt friss alapanyagok, a sült húsok és zöldségek ízesítéséhez.
Az idei évben a fűszerek, fűszeralapok körében eddig szokatlan és újszerű kombinációval állt elő a Maggi is: az alapok kategóriában 2in1 fűszeralapokat vezetett be három ízben.
Az új termékek, a Roston sült csirke fűszervajjal, a Gyros csirkefalatok tzatzikivel és a Barbecue sertéssült pikáns ketchuppal különlegessége egyrészt, hogy két külön alapot tartalmaznak egyben: a tasak egyik felében a hús pácolására, a másik felében a fűszervaj vagy szósz elkészítésére szolgáló alap található.
– A három alappal csirke- és sertéshúst egyaránt elkészíthetünk, és azonkívül, hogy két alapot találunk egy tasakban, fontos sajátosságuk még, hogy a konyhában és a grilltűzhelyen egyaránt felhasználhatóak – mondja Csider Borbála brandmenedzser. – A három termék bevezetését, az ismertség építését és a kipróbálás ösztönzését a Maggi eladáshelyi és ATL-kampánnyal is támogatja.
Tubusban és tasakban
A grillszezonban a tubusos és a tasakos fűszerezett zúzott fokhagyma iránti igény is megnő, hiszen nemcsak a mindennapi sütéshez, hanem a hétvégi grillpartikhoz is keresettek ezek a kényelmesen felhasználható, jóízű változatok. Ilyen termékeket forgalmaz a Domi Fokhagyma Kft., amelynek tulajdonosa, Domonkos István így idézi vissza a közelmúlt fejlesztéseit:
– Tubusos termékcsaládunkat a szakmai zsűri elismerésként 2013-ban OMÉK termékdíjjal jutalmazta. Ezen felbuzdulva alakítottuk ki az új, innovatív, négy oldalon hegesztett eurofüles tasakos fűszerezett zúzott fokhagyma-termékcsaládot. A fejlesztésben az is szerepet játszott, hogy a nemzetközi kiállításokon szembesültünk egy új kialakuló trenddel: az előre csomagolt húsokhoz többletértéket adnak. Ez lehet akár egy pulykacombhoz hozzáadott rozmaringszál skincsomagolásban vagy egy védőgázas húshoz adott fűszerezés.
A tasakok előnye, hogy a megoldás felkelti a fogyasztó figyelmét, a termék kitűnik a polcról, a vásárló pedig a pénzéért még többet kap. A tasakokat a védőgázos és friss húsokhoz is lehet csomagolni. A vásárló bizalma így megnő a termék iránt, ráadásul ajándékként ott van mellette a fűszerezés is.
A tasakos termékcsalád 2015-ben Magyar Termék Nagydíjat és Csomagolástechnikai Különdíjat kapott.
A piaci sikerek nyomán a családot (Natúr zúzott fokhagyma, Fűszerezett zúzott fokhagyma sültekhez és grillekhez, Fűszerezett zúzott fokhagyma szárnyas sültekhez) két új változattal bővítették. Az egyik újdonság a Fűszerezett zúzott fokhagyma fasírtokhoz, legújabb termékük pedig a Zöldfűszeres zúzott fokhagyma. Ez utóbbi nemcsak húsokhoz, hanem vaj- és sajtkrémek, tészták fűszerezéséhez is ideális pesztós jellege miatt.
– Tubusos és tasakos termékeink viszonylag újak a piacon, ezért megismertetésükre jelentős promóciós energiát fordítunk – mondja Domonkos István. – Mivel tisztában vagyunk méreteinkkel és lehetőségeinkkel, ezért a marketingeszközök közül igyekszünk a leghatékonyabbakat kiválasztani. Eddig a legjobban bevált módszerek közé tartozik a személyes találkozó meglévő vagy leendő partnereinkkel. Kiállításokon, rendezvényeken pedig kóstoltatunk, illetve igény esetén termékmintákat küldünk. Természetesen az internet nyújtotta lehetőségekre is egyre nagyobb figyelmet fordítunk. Marketingmunkánk kiterjed a nemzetközi piacok felé is, bízunk benne, hogy ez meghozza a várt eredményt a következő években.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >VOSZ: rendkívül ambiciózus a hároméves bérmegállapodás
Rendkívül ambiciózusnak értékelte a hároméves bérmegállapodást a Vállalkozók és Munkáltatók…
Tovább olvasom >