Magazin: Gyorsan, egyszerűen természeteset!

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 12. 17. 07:22

kényelmi termékek reneszánsza helyzetbe hozza a gyorsfagyasztott termékkört is.
Az egyre változatosabb termékpaletta, a diszkontok számának szaporodása és persze az árverseny kihat a vásárlási szokásokra: a kisebb kiszerelésű termékek részaránya nő.
Az újdonságok kifejlesztésében fontos szempont lett a természetesség.

A gyorsfagyasztott zöldségek és gyümölcsök fogyasztói átlagára alapanyagfüggő, az alapanyagé pedig időjárásfüggő – így az idei extrém magas hőmérsékletek és a hosszú ideig tartó szárazság sajnos több zöldség és gyümölcs esetén jelentős terméskiesésekkel járt. Az ország egész területén a tök, sok helyen a gyökérfélék, a paraj, a sóska, az alma, a meggy, a kajszibarack és számos egyéb növény esetén alacsonyabb mennyiségekkel és magasabb árakkal lehet számolni.

bolt

Felzárkózó gyümölcsök

Volumen szempontjából a piac jóval kiszámíthatóbb.

– A kategória legnagyobb részét adó zöldségtermékek terén stabil és biztos vevőkörrel és fogyasztói bázissal lehet számolni, míg a vásárlóerő növekedése a gyümölcsök szegmensének fokozatos növekedésével jár – mondja Sánta Zoltán, a MIRELITE MIRSA Zrt. marketing- és belkereskedelmi igazgatója. – Évek óta tartó trend, hogy a kényelmi termékek iránti kereslet növekszik, és ez tapasztalataink szerint idén sem tört meg, sőt, erősödik. Ezt jól mutatja, hogy a MIRELITE MIRSA Zrt. portfóliójában idén a trendeknek megfelelően a félkész ételek eladásai növekedtek a legnagyobb mértékben.

A kényelmi termékek előtérbe kerülését a FRoSTA is tapasztalja.

– Ennek az irányzatnak az élharcosai vagyunk, hiszen a fagyasztott termékek piacán elsőként vezettük be Magyarországon a 100% természetes íz programot, mely szerint kiiktattuk a FRoSTA termékekből az ízfokozót, a színezéket és az aromát – idézi fel Sárközi Attila, a FRoSTA Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója. – Szeretnénk, ha vevőink biztosak lennének benne, hogy amikor FRoSTA terméket vásárolnak, kiváló minőségű, természetes ízű termékeket kapnak.

– A kereslet a gyorsan elkészíthető egyszerű ételek irányába mozdul el, ez pedig a fagyasztott kategória növekedését segíti elő – foglalja össze Takács Rita, a ­Maresi Food­broker Kft. brand managere.

Kisebb kiszerelések nagyobb szerepben

A FRoSTA tapasztalatai szerint a B márkák visszaszorulásának üteme lassul, sőt a zöldség kategóriában a sok szereplő miatt inkább előretörésről beszélhetünk. Nemcsak körükben, hanem minden szegmensben jellemző az erős árverseny.

A kereskedelmi márkák súlya ugyan továbbra is kiemelkedően magas, a MIRELITE márka értékesítése idén mégis jelentősen növekedni tudott mind a kisebb, mind a nagyobb kiszerelések között.

– Az értékesítési csatornák közül a hipermarketek és a diszkontok dominálnak – jelzi Sánta Zoltán. – Ezekben a bolttípusokban ugyan továbbra is a nagyobb kiszerelések keresettebbek, de a kisebb kiszerelésű termékek több termékcsoport esetében előre tudtak törni. Különösen igaz ez a diszkontokra, amelyek egyre inkább a kisebb napi bevásárlások színterévé válnak.

A hazai piacon még mindig a zöldborsó és a tradicionális zöldségkeverékek a legsikeresebbek, 0,4–1 kg közötti kiszerelésben.

– A nagy múltú márkák mellett egyre nagyobb számban jelennek meg a piacon a részben külföldről importált, kevésbé jó minőségű termékek nagyon alacsony áron – jegyzi meg Takács Rita. – Az Iglo nagyrészt Magyarországon termelt zöldségeket használ termékeihez, amelyek beszerzésénél a minőség a legfontosabb szempont.

– A számunkra legfontosabb panírozott haltermékek esetében a márkatermékek között egyes gyártóknál megjelent a töltőtömeg-csökkentés általi ármanipuláció, amelybe nem óhajtunk beszállni, hanem kitartunk az iparági sztenderd 300g és 450g mellett – hangsúlyozza Sárközi Attila a FRoSTA részéről. – A tepsis halfiléinkben található alumíniumtálcát pedig lecseréltük nemcsak természetvédelmi, hanem egészségügyi szempontokat is figyelembe véve.

Buszra ültetett márkaimidzs

A MIRELITE MIRSA a tavalyi kiugróan erőteljes növekedés után idénre megtartotta piaci pozícióit, és kismértékben még növekedni is tudott, tudjuk meg Sánta Zoltántól, aki az innovációs szempontokról is beszél:

– A magasabb hozzáadott érték, a termék kényelmi jellege, az egészség és a szezonális kuriózumok a fő irányok a piacon. A MIRELITE márka is ezek mentén igyekszik előremozdulni. Idén a desszertként és köretként is felhasználható MIRELITE Almás krokett termékünk is ennek köszönheti az OMÉK-on kapott különdíját, és ezért is jelentünk meg a polcokon éppen a napokban a hiánypótló, hagyományos otthoni ízvilágot visszaidéző MIRELITE Párolt vöröskáposztával.

A MIRELITE márka rendkívül széles szortimentjébe gyorsfagyasztott zöldségek, gyümölcsök, húsos, félkész és tésztás termékek, valamint fűszerek tartoznak. Ezek révén mind a tradicionális ízvilágot kedvelőket, mind az egészséges étkezést preferálókat, mind pedig a kényelmi termékekre vágyókat meg tudják szólítani. Emellett folyamatosan figyelik az aktuális fő és altrendeket is, hogy akár egy új innovatív termékkel, akár valamely hiányt pótló termékkel gyorsan reagálhassanak a fogyasztói igényekre.

– A márka disztribúciójának építését és megtartását támogató klasszikus marketingeszközök elhagyhatatlanok a gyorsfagyasztott termékkörben – mondja a marketing- és belkereskedelmi igazgató. – Mellettük egyre nagyobb hangsúlyt fogunk helyezni az online térre, valamint a vevőinkkel való személyes találkozásokra. Ez utóbbi terén idén indultunk el a ­MIRELITE Street Food Truckkal, amellyel máris jelentős sikereket arattunk. Ezzel a márkázott és termékeink elkészítésére kialakított kisbusszal fesztiválokon, Street Food rendezvényeken és áruházakkal közösen kialakított promóciókon fogyasztók ezreivel tudtunk személyesebb kapcsolatba kerülni és építeni a MIRELITE márka imidzsét.

100% természetes íz

A gyorsfagyasztott élelmiszerek gyártása nem igényli az adalékanyagok használatát, vélik a FRoSTA-nál.

– Ezért is vezettük be a 100% természetes íz programunkat, mellyel a természetes termékeket kereső vevők elvárásainak szeretnénk megfelelni – mondja Sárközi Attila. – Megmutattuk, hogy lehet finom, jellegzetes ízű termékeket készíteni kizárólag természetes összetevőkből, hiszen a háziasszonyok sem használnak élelmiszer-adalékanyagokat a konyhájukban, tehát az élelmiszeriparban is elhagyható. Az élelmiszer-adalékanyagokat tartalmazó termékek gyártása olcsóbb, de azok ettől nem finomabbak.

Ugyanakkor a FRoSTA termékekben található halak már kizárólag fenntartható halászatokból származnak, ezt jelzi a csomagoláson az MSC tanúsítvány.

– Évente két tévékampányunk van (jelenleg is folyik a téli), mely erős online kampánnyal egészül ki – mondja a kereskedelmi igazgató. – Ennek keretében a legkedveltebb internetes oldalakon találkozhatnak a termékeinket és a 100% természetes íz programot népszerűsítő reklámokkal, bannerekkel és játékokkal. Facebook-oldalunk pedig igen népszerű, széles körű ismereteket nyújt az érdeklődőknek. Jövő évi terveink szerint az outdoor marketing eszközeit is szeretnénk kipróbálni.

Halakra fókuszálva

Az Iglo által forgalmazott termékek a fagyasztott zöldségek és halak kategóriájában vannak jelen a piacon.

– Az eladási adatok folyamatosan nőnek, a tavalyi sikeres év után a 2015-ös év talán még eredményesebb lesz – jelzi Takács Rita. – A piacon mind volumenben, mind értékben növekedést tapasztalunk, bár a fagyasztott zöldség kategória csak egy számjegyű növekedést mutat, a fagyasztott halak évről évre két számjegyű növekedést mutatnak. Ezen belül a fagyasztott halrudak évről évre sikeresebbek.

Az Iglo a fagyasztott halak szortimentjének bővítésére helyezi a hangsúlyt, itt a különböző bundás panírozott halrudak és halszeletek jelentenek újdonságot.

– Ennek megfelelően alakítjuk ki a márka marketingaktivitását is, 2015-ben jelenleg már a harmadik tévékampány folyik, ismét a halakra fókuszálva – mondja a brand manager.

Kapcsolódó cikkeink