Magazin: Gyorsan, egyszerűen természeteset!
kényelmi termékek reneszánsza helyzetbe hozza a gyorsfagyasztott termékkört is.
Az egyre változatosabb termékpaletta, a diszkontok számának szaporodása és persze az árverseny kihat a vásárlási szokásokra: a kisebb kiszerelésű termékek részaránya nő.
Az újdonságok kifejlesztésében fontos szempont lett a természetesség.
A gyorsfagyasztott zöldségek és gyümölcsök fogyasztói átlagára alapanyagfüggő, az alapanyagé pedig időjárásfüggő – így az idei extrém magas hőmérsékletek és a hosszú ideig tartó szárazság sajnos több zöldség és gyümölcs esetén jelentős terméskiesésekkel járt. Az ország egész területén a tök, sok helyen a gyökérfélék, a paraj, a sóska, az alma, a meggy, a kajszibarack és számos egyéb növény esetén alacsonyabb mennyiségekkel és magasabb árakkal lehet számolni.
Felzárkózó gyümölcsök
Volumen szempontjából a piac jóval kiszámíthatóbb.
– A kategória legnagyobb részét adó zöldségtermékek terén stabil és biztos vevőkörrel és fogyasztói bázissal lehet számolni, míg a vásárlóerő növekedése a gyümölcsök szegmensének fokozatos növekedésével jár – mondja Sánta Zoltán, a MIRELITE MIRSA Zrt. marketing- és belkereskedelmi igazgatója. – Évek óta tartó trend, hogy a kényelmi termékek iránti kereslet növekszik, és ez tapasztalataink szerint idén sem tört meg, sőt, erősödik. Ezt jól mutatja, hogy a MIRELITE MIRSA Zrt. portfóliójában idén a trendeknek megfelelően a félkész ételek eladásai növekedtek a legnagyobb mértékben.
A kényelmi termékek előtérbe kerülését a FRoSTA is tapasztalja.
– Ennek az irányzatnak az élharcosai vagyunk, hiszen a fagyasztott termékek piacán elsőként vezettük be Magyarországon a 100% természetes íz programot, mely szerint kiiktattuk a FRoSTA termékekből az ízfokozót, a színezéket és az aromát – idézi fel Sárközi Attila, a FRoSTA Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója. – Szeretnénk, ha vevőink biztosak lennének benne, hogy amikor FRoSTA terméket vásárolnak, kiváló minőségű, természetes ízű termékeket kapnak.
– A kereslet a gyorsan elkészíthető egyszerű ételek irányába mozdul el, ez pedig a fagyasztott kategória növekedését segíti elő – foglalja össze Takács Rita, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere.
Kisebb kiszerelések nagyobb szerepben
A FRoSTA tapasztalatai szerint a B márkák visszaszorulásának üteme lassul, sőt a zöldség kategóriában a sok szereplő miatt inkább előretörésről beszélhetünk. Nemcsak körükben, hanem minden szegmensben jellemző az erős árverseny.
A kereskedelmi márkák súlya ugyan továbbra is kiemelkedően magas, a MIRELITE márka értékesítése idén mégis jelentősen növekedni tudott mind a kisebb, mind a nagyobb kiszerelések között.
– Az értékesítési csatornák közül a hipermarketek és a diszkontok dominálnak – jelzi Sánta Zoltán. – Ezekben a bolttípusokban ugyan továbbra is a nagyobb kiszerelések keresettebbek, de a kisebb kiszerelésű termékek több termékcsoport esetében előre tudtak törni. Különösen igaz ez a diszkontokra, amelyek egyre inkább a kisebb napi bevásárlások színterévé válnak.
A hazai piacon még mindig a zöldborsó és a tradicionális zöldségkeverékek a legsikeresebbek, 0,4–1 kg közötti kiszerelésben.
– A nagy múltú márkák mellett egyre nagyobb számban jelennek meg a piacon a részben külföldről importált, kevésbé jó minőségű termékek nagyon alacsony áron – jegyzi meg Takács Rita. – Az Iglo nagyrészt Magyarországon termelt zöldségeket használ termékeihez, amelyek beszerzésénél a minőség a legfontosabb szempont.
– A számunkra legfontosabb panírozott haltermékek esetében a márkatermékek között egyes gyártóknál megjelent a töltőtömeg-csökkentés általi ármanipuláció, amelybe nem óhajtunk beszállni, hanem kitartunk az iparági sztenderd 300g és 450g mellett – hangsúlyozza Sárközi Attila a FRoSTA részéről. – A tepsis halfiléinkben található alumíniumtálcát pedig lecseréltük nemcsak természetvédelmi, hanem egészségügyi szempontokat is figyelembe véve.
Buszra ültetett márkaimidzs
A MIRELITE MIRSA a tavalyi kiugróan erőteljes növekedés után idénre megtartotta piaci pozícióit, és kismértékben még növekedni is tudott, tudjuk meg Sánta Zoltántól, aki az innovációs szempontokról is beszél:
– A magasabb hozzáadott érték, a termék kényelmi jellege, az egészség és a szezonális kuriózumok a fő irányok a piacon. A MIRELITE márka is ezek mentén igyekszik előremozdulni. Idén a desszertként és köretként is felhasználható MIRELITE Almás krokett termékünk is ennek köszönheti az OMÉK-on kapott különdíját, és ezért is jelentünk meg a polcokon éppen a napokban a hiánypótló, hagyományos otthoni ízvilágot visszaidéző MIRELITE Párolt vöröskáposztával.
A MIRELITE márka rendkívül széles szortimentjébe gyorsfagyasztott zöldségek, gyümölcsök, húsos, félkész és tésztás termékek, valamint fűszerek tartoznak. Ezek révén mind a tradicionális ízvilágot kedvelőket, mind az egészséges étkezést preferálókat, mind pedig a kényelmi termékekre vágyókat meg tudják szólítani. Emellett folyamatosan figyelik az aktuális fő és altrendeket is, hogy akár egy új innovatív termékkel, akár valamely hiányt pótló termékkel gyorsan reagálhassanak a fogyasztói igényekre.
– A márka disztribúciójának építését és megtartását támogató klasszikus marketingeszközök elhagyhatatlanok a gyorsfagyasztott termékkörben – mondja a marketing- és belkereskedelmi igazgató. – Mellettük egyre nagyobb hangsúlyt fogunk helyezni az online térre, valamint a vevőinkkel való személyes találkozásokra. Ez utóbbi terén idén indultunk el a MIRELITE Street Food Truckkal, amellyel máris jelentős sikereket arattunk. Ezzel a márkázott és termékeink elkészítésére kialakított kisbusszal fesztiválokon, Street Food rendezvényeken és áruházakkal közösen kialakított promóciókon fogyasztók ezreivel tudtunk személyesebb kapcsolatba kerülni és építeni a MIRELITE márka imidzsét.
100% természetes íz
A gyorsfagyasztott élelmiszerek gyártása nem igényli az adalékanyagok használatát, vélik a FRoSTA-nál.
– Ezért is vezettük be a 100% természetes íz programunkat, mellyel a természetes termékeket kereső vevők elvárásainak szeretnénk megfelelni – mondja Sárközi Attila. – Megmutattuk, hogy lehet finom, jellegzetes ízű termékeket készíteni kizárólag természetes összetevőkből, hiszen a háziasszonyok sem használnak élelmiszer-adalékanyagokat a konyhájukban, tehát az élelmiszeriparban is elhagyható. Az élelmiszer-adalékanyagokat tartalmazó termékek gyártása olcsóbb, de azok ettől nem finomabbak.
Ugyanakkor a FRoSTA termékekben található halak már kizárólag fenntartható halászatokból származnak, ezt jelzi a csomagoláson az MSC tanúsítvány.
– Évente két tévékampányunk van (jelenleg is folyik a téli), mely erős online kampánnyal egészül ki – mondja a kereskedelmi igazgató. – Ennek keretében a legkedveltebb internetes oldalakon találkozhatnak a termékeinket és a 100% természetes íz programot népszerűsítő reklámokkal, bannerekkel és játékokkal. Facebook-oldalunk pedig igen népszerű, széles körű ismereteket nyújt az érdeklődőknek. Jövő évi terveink szerint az outdoor marketing eszközeit is szeretnénk kipróbálni.
Halakra fókuszálva
Az Iglo által forgalmazott termékek a fagyasztott zöldségek és halak kategóriájában vannak jelen a piacon.
– Az eladási adatok folyamatosan nőnek, a tavalyi sikeres év után a 2015-ös év talán még eredményesebb lesz – jelzi Takács Rita. – A piacon mind volumenben, mind értékben növekedést tapasztalunk, bár a fagyasztott zöldség kategória csak egy számjegyű növekedést mutat, a fagyasztott halak évről évre két számjegyű növekedést mutatnak. Ezen belül a fagyasztott halrudak évről évre sikeresebbek.
Az Iglo a fagyasztott halak szortimentjének bővítésére helyezi a hangsúlyt, itt a különböző bundás panírozott halrudak és halszeletek jelentenek újdonságot.
– Ennek megfelelően alakítjuk ki a márka marketingaktivitását is, 2015-ben jelenleg már a harmadik tévékampány folyik, ismét a halakra fókuszálva – mondja a brand manager.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >