Magazin: Gyengülő közép a fűszerek és ételízesítők között

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 08. 01. 13:10

A nyári grillezés hozzávalói között találjuk a fűszereket és ételízesítőket is. Piacaik sok tekintetben hasonlóságot mutatnak: a középkategória gyengül, a fogyasztók árérzékenysége fokozódik, de újszerű kommunikációval, nagyszabású promócióval komoly mértékben lehet növelni az eladásokat.

Stabil piacnak tekinthető az ételízesítőké, az eladási számok alig változnak.

– A szezonoknál érzékelünk némi átrendeződést,
a húsvét már korántsem számít olyan erős idénynek,
mint a karácsony – említ meg mégis egy tendenciát Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. termékkategória-menedzsere. –
A húsvét az Univernél a várakozásoknak megfelelően sikerült.

Mint a legtöbb piac esetében, az ételízesítőknél is az egyik legnyilvánvalóbb irány az ízvariánsok növelése. Erre történnek is kísérletek a gyártók részéről, némelyik változat meg is veti a lábát a piacon, a hazai közízlés azonban meglehetősen konzervatív.

– Az Univer is igyekszik bővíteni, színesíteni a skálát a különböző ízesítésekkel, mint például a fokhagymás, extra majonéz, csípős mustár és ketchup, vagy az igencsak közkedvelt majonézes torma, de a fő hangsúlyt mindig is a normál, ízesítetlen ketchupünk, majonézünk és mustárunk kapja – mondja Bazsó Rita.

A gyártói márkák árszínvonala némileg emelkedik, a kereskedelmi márkáké stagnál.

– Megállíthatatlan­nak tűnik a saját márkás termékek
további térnyerése, de eközben a legmagasabb minőségi kategóriát képviselő Koch’s márka is enyhe növekedést mutat – informálja lapunkat Bacskai István, a Koch’s Torma Kft. kereskedelmi vezetője. – Ezzel szemben a középső árkategória továbbra is veszít a forgalmából,
a saját márka javára.

A Koch’s brand forgalomnövekedésében is vitathatatlan érdemei vannak az ízesített tormatermékeknek: az Ínyenc termékcsalád tagjai, illetve a wasabi-torma nagyon szép eredményeket produkáltak eddig idén, tudjuk meg a kereskedelmi vezetőtől.

Újfajta kommunikáció

Az Univer egyaránt nagy figyelmet fordít a beltartalommal és a csomagolással kapcsolatos innovációkra. Kiváló, nagy szakmai tapasztalatokkal rendelkező technológusok dolgoznak egy-egy új Univer íz kifejlesztésén, vagy akár egy olyan újszerű csomagolóanyagon, mint például a tavaly bevezetett talpas tasak. Az idei év sem fog eltelni újítások nélkül, ígéri Bazsó Rita.

– Bár a fogyasztók árérzékenysége fokozódik, azért a promóciók ideje sem járt le, van új a nap alatt – mondja a termékkategória-menedzser. – Az Univer mindig azon igyekszik, hogy frissítse eszköztárát, kipróbálja az újabb lehetőségeket, mind
a csatornák, mind a kommunikációs kellékek tekintetében. Szeretünk több lábon állni, tapasztalatokat gyűjteni minden téren, s nem ragaszkodunk mindenáron
a hagyományos eszközökhöz. Az idei évben is tervezünk újfajta kommunikációt, ám erről most még korai lenne beszélni.

Egészség, hagyomány, kuriózum

Bacskai István a Koch’s Torma részéről úgy tapasztalja, nemcsak ízekben dominál a konzervativizmus, hanem promóciókban is a hagyományos eszközök működnek igazán.
Tehát az akciós ár, a külön kihelyezések és a kóstoltatás – utóbbi különösen új ízesítések esetén.
Az akciós értékesítés aránya, minden más kategóriához hasonlóan, itt is érezhetően megnőtt.

Szponzorált illusztráció

– Egészség, hagyomány és kuriózum. E három érték mentén végezzük minden fejlesztésünket – beszél innovációs stratégiájukról a kereskedelmi vezető. –
A tartósítószer-mentesség, az egyre kevesebb adalékanyag használata ma már alapvető elvárás a prémium szegmensben, és, amennyire a termékek természete engedi, igyekszünk ezeket a változtatásokat elvégezni. A hagyományos készítési módszerek szintén egyre népszerűbbek. Itt elsősorban a Koch’s hagyományos, durvára reszelt tormatermékünkre gondolok, de szintén nagy népszerűségnek örvend a kuriózumnak számító áfonyás vagy wasabi-torma termékünk is. Bár nagyon nehéz a piaccal új ízeket elfogadtatni, azért nem lehetetlen, csak idő- és pénzigényes folyamat.


Szósz grillezéshez ajánlva

A grillszezon az igazi szezonja a TABASCO® márkának, amely igazi kuriózum a magyar piacon, hiszen leginkább húsok grillezéséhez, marinálásához, vagy pizzához való ízesítőként, illetve tojásra, salátákhoz való dressingként használható.

– A TABASCO® a már jól ismert piros szósz mellett tavaly vezette be a füstös ízű TABASCO® Chipotle szószt, melynek a kóstolók is segítettek, hiszen így első kézből kaphattak tippeket a fogyasztók a szósz különböző felhasználási területeiről – idézi fel Kuti Krisztina, a Maresi Foodbroker Kft. brand menedzsere.
– Az árakat tekintve a márka nem száll versenybe a kereskedelmi márkákkal, hiszen küldetése pont az, hogy hűen képviselje a családi receptúrát immár 144 éve.

Az eredeti TABASCO® szósz ugyanis a mai napig ugyanazon receptúra szerint készül. Mentes minden adalékanyagtól, a titok „csupán” a tabasco paprika, a só, az ecet és három év érlelés. A kiváló minőség és tartósítószer-mentesség pedig mindig drágább, mint a csak „összefőzőtt” 10-12 összetevő, érvel meggyőzően
a brand menedzser.

– A márka tavaly újszerű kóstolóval várta a fogyasztókat, hiszen a klasszikus áruházi kóstolót „kivittük” a barkács-, kertépítő áruházak mellé, ahol összekötöttük a márkát a grillszezon kellékeivel – eleveníti fel Kuti Krisztina. – Az idei grillszezonra masszívabb áruházi jelenléttel folytatjuk a márka népszerűsítését: áruházi szórólapos megjelenéssel, árakciókkal várjuk a vevőket.

A TABASCO® gyártója az elmúlt években több, izgalmas új ízt is bevezetett a már említett füstös ízű Chipotle mellett. Például a jamaicai ízvilágú, rendkívül csípős Habanerót, de nagy sikerrel debütál a Buffalo szósz is az amerikai piacon. A Maresi Foodbroker idén nem bővíti a szortimentet a magyar piacon, de a következő szezonra újabb ízek bevezetését ígéri.

Emelkedtek a fűszerárak

A fűszerek piacán a tavalyi évben emelkedtek az átlagárak. Ennek több oka is volt (energiaárak alakulása, NETA drágító hatása, forint gyengülése stb.), de a világpiaci
események is hatással voltak rá:
a fűszerek forgalmában a legnagyobb súlyt képviselő fekete bors beszerzési ára év közben folyamatosan emelkedett.

– A tavalyi márkatermék-eladásaink nem csökkentek, viszont érdekes módon a kereskedelemnek gyártott Private Label termékeknél kismértékű visszaesés mutatkozott. Ez számomra azt jelenti, hogy ebben
a kategóriában is az olcsóbb árfekvésű
termékeket keresik a fogyasztók, viszont ez nem feltétlenül a kereskedelmi márkát jelenti, hanem inkább a megbízható, alacsony árkategóriás gyártói márkát – értelmez egy érdekes trendet Heltai Gábor,
a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi
vezetője. – Ebben jó választási lehetőség a fogyasztó számára a Házi Arany márka.

A hungarikumnak tartott piros paprika helyzete az elmúlt időszakban sem javult.
A fűszerpaprika-termelést továbbra sem támogatja a kormány. A termék iránt elkötelezett, régi paprikatermelők folyamatosan kiöregednek, az új generáció közül pedig kevesen vállalják fel a munkaigényes termesztést így, támogatás nélkül.

– Bízunk abban, hogy a magyar termékek iránti kereslet erősödésével a kormányzati hozzáállás is változik – mondja Heltai Gábor. – Addig viszont csak saját kockázatunkra és finanszírozásunkban termeltetjük a fűszerpaprikát, amely költségnövekedését a kereskedelem nem fogadja el.

Keresettebb kisebbek

A kereslet Pethő Anita, a Böllér Fűszer Kft. kereskedelmi igazgatója szerint polarizálódik.

– A hálózatokban nagyon erős a saját márka jelenléte, ezenkívül jelen vannak még a felső árkategóriás márkák. A kettő között szinte eltűnt a kereslet a középkategória iránt – mondja. – A csomagolás dominanciája is ezek szerint alakul. Az olcsó saját márkának nagyon egyszerű,
a drágább termékeknek igényes arculatuk van.

A Nielsen-adatok arról tanúskodnak, hogy a kereslet eltolódik az egyre kisebb kiszerelések felé. A fogyasztók takarékoskodásának egyik módja ugyanis, hogy
kisebb mennyiségeket vásárolnak egyes terméktípusokból.

– Érdekes viszont, hogy a gasztro-ágazatban is a kis kiszerelésű termékek irányába erősödik a forgalom – fűzi ehhez hozzá Heltai Gábor, aki egy másik figyelemreméltó, a prémium értékállóságát jelző jelenséget is megemlít: – Az üveges kiszerelésű fűszerek egy érdekes kategória. Arról beszélünk, hogy az olcsó termékeket keresik a fogyasztók – ám az üveges fűszerek eladásait ez a trend nem befolyásolja.

Egészségesebb utakon

A Házi Piros Kft. fűszerkeverékei tekintetében két éve vett új irányt, amikor a cég – az egészséges táplálkozásra figyelő
fogyasztóknak kedvezve – a korábban sem túl magas sótartalmat csökkentette.

– A kívül-belül megújított fűszerkeverékek lendülete, reméljük, ebben az évben is tart majd. Így nem készülünk új termékkel az grillszezonra – mondja a kereskedelmi igazgató.

Viszont idén újra részt vesznek a Magyar Termék közösségi promócióban (csakúgy, mint az Univer Zrt.). A május 1-től december 31-ig tartó, nyolc magyar cég összefogásával létrejött nyereményjátékról híreink között olvashatnak részletesebben.

A Böllér Kft. 2006-ban kezdte forgalmazni VARÁZSPÁC termékcsaládját, amelynek fejlesztésekor a hagyományos magyar ízekhez ragaszkodók és az egzotikusabb ízeket is szívesen
kipróbálok igényeire egyaránt tekintettel voltak. A termékcsalád az idei
évben megújul.

– Teljesen új designnal és ízvilággal jelenünk meg a grillszezonban – ígéri
Pethő Anita. – A receptek kialakításánál kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy minél egészségesebb ételek kerüljenek az asztalra, ebből kifolyólag termékünk mentes a nátrium-glutamáttól. Az idei évben több kommunikációs csatornában is tervezünk megjelenést egyrészt a grillszezon kapcsán, másrészt amiatt, hogy a cégünk idén ünnepli 20 éves évfordulóját.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink