Magazin: Gépek beszélgetnek
Ha felépítjük a gépek közötti kommunikációt, akkor rengeteg feladat levehető az emberek válláról. A machine to machine (M2M) kommunikáció az életünk mindennapjaiban jelen van. A kereskedelem pedig élenjáró szektor ezen megoldások használatában.
Az Internet of Things (IoT), magyarul a dolgok (tárgyak) internete, mellyel a mindennapjainkban használt eszközök (például háztartási gépek, autók, mérőórák, pénztárgépek, stb.) az interneten keresztül is elérhetőek, és képesek egymással akár önállóan is kommunikálni. Ennek a kommunikációnak a motorja a machine to machine (M2M) technológia. Ez olyan adatáramlást jelent, mely emberi közreműködés nélkül, gépek között zajlik. A kommunikáció minden olyan gép között létrejöhet, amely a megfelelő technológiával (érzékelőkkel, chipekkel) van ellátva ahhoz, hogy bekapcsolható legyen a rendszerbe.
Gyors elfogadás
a kereskedelemben
A Vodafone és a Circle Research független kutató cég közreműködésével elkészített M2M Barométer szerint az M2M fejlesztéseknek köszönhetően a cégeknek nőtt a versenyképességük (83 százalék), a szükséges beruházások pedig gyorsan megtérültek (59 százalék). A 16 ország, hét iparág, 650 vezető szakemberének megkérdezésével készített jelentés szerint a leggyorsabb, 88 százalékos felhasználási növekedés a kiskereskedelmi szektorban volt. Ezen a téren egyre népszerűbbek a boltokban használt digitális feliratok, az okos fizetési megoldások és az ellátási lánc optimalizálására használt rendszerek.
Az M2M technológiák bevezetésében élen járó amerikai cégeknél a fogyasztói és háztartási okos termékek esetében a leggyorsabb a megtérülés – itt a cégek 41 százalékánál ez az időszak 6 hónapnál is rövidebb volt. 2013-ban, az első M2M Barométer megjelenésekor csupán a vállalatok 12 százaléka használt M2M megoldásokat. A friss, 2015-ös jelentés szerint a korai belépők már most komoly üzleti előnyöket tapasztalnak, a megkérdezettek 81 százaléka bővítette is az M2M technológiák alkalmazását az elmúlt egy év során.
Összekapcsolt járművek
A jelentés szintén figyelemreméltó, 47 százalékos növekedést tárt fel az egészségügyben, ahol az M2M használható például betegek távfelügyeletére, vizsgálati adatok gyűjtésére. De a közműveknél is 32 százalékos volt a növekedés, elsősorban a világszerte az energiahatékonyságot elősegíteni hivatott okos mérőeszközök térnyerésének köszönhetően. Eközben az autógyártóknál is egyre inkább alapvetés, hogy az új járműveket M2M technológiákkal is felszereljék, ezért az úgynevezett összekapcsolt járművek számának növekedésével ebben a szegmensben is 14 százalékkal magasabb volt az M2M technológiák használata.
A jelentés szerint egyre kifinomultabb megoldásokra használják a cégek az M2M technológiát és ezek egyre inkább integrálódnak a különböző felhő alapú megoldásokkal, és egyre nagyobb szerepük van a begyűjtött adathalmazok, a big data elemzésében is. A cégek, amelyek ezen a területen befektettek, jelentős változásról számoltak be üzletvitelükben: 69 százalékuk szerint az M2M alapjaiban változtatta meg cégük működését.
Átfogó és összetett rendszer
Az energetikai szektor után a gépjármű szektorban és a kereskedelemben a legnagyobb az M2M megoldások elterjedtsége.
– Ha megnézzük
a kereskedelmi ellátáslánc teljes spektrumát, akkor egy átfogó és összetett rendszert kapunk, melynek minden lépését hatékonyabbá lehet tenni okos megoldásokkal – mondja Pete Gábor, a Vodafone Magyarország nagyvállalati megoldások értékesítési igazgatója. – Lehet egy online készletnyilvántartó rendszerem, mely automatikusan le tudja adni a megrendelést a beszállító partnereimnek, távolról frissíthető árucímkén, mely a visszaigazolt megrendelés alapján frissíti a termékek árát. A vásárlószámláló és az analitikai rendszer megmutatja, hogy mikor mennyi látogató volt, és adott áruházon belül milyen útvonalon közlekedtek. Természetesen a rendszerhez csatlakozik a bankkártyás fizetési terminál és az online pénztárgép is.
– Az M2M technológia számos iparágban, az üzleti szférában, az egészségügyben, a kormányzati rendszerekben használható, lokális és globális szinten egyaránt – ismerteti Árvai Gergely, a Magyar Telekom IT szolgáltatások marketingmenedzsment ágazatvezetője. – Fő célja, hogy egy adott szervezet vagy folyamat, működési hatékonyságát javítsa, új üzleti lehetőségeket tegyen elérhetővé és értéknövelt szolgáltatásokat hozzon létre. Az M2M alkalmazások időmegtakarítást és kockázatcsökkentést eredményeznek, ugyanakkor képesek jelentősen mérsékelni az energiafelhasználást és a környezetszennyezést. A kereskedelemben használt eszközök – gondoljunk csak az online pénztárgépre –igénylik leginkább a gyors és kis adatmennyiséggel megvalósítható kommunikációt, amelyre alapvetően az M2M technológia hivatott.
– Magyarországon jelenleg az M2M technológia leginkább a flottamenedzsment és vagyon-, illetve személyvédelem területeken van jelen, elsősorban az egyszerűbb hasznosíthatóságból kifolyólag – tájékoztat Tóth Zoltán, a Telenor üzleti megoldásokért felelős értékesítési vezetője. – A szolgáltatók által biztosított megoldások jellemzően dobozosíthatók, ezért az FMCG cégek számára is jelentős potenciált hordoznak.
FMCG: egyedi megoldás kell
Az M2M megoldásokra egyaránt jellemző, hogy polcról levehető, kész termék áll rendelkezésünkre, és az is, hogy vállalatonként igényre szabott megoldást fejlesztenek.
– Partnereinkkel folyamatosan arra törekszünk, hogy minél szélesebb körben tudjunk polcról levehető szolgáltatásokat az ügyfeleink részére elérhetővé tenni. Azonban ezek a szolgáltatások nem mindig elégítik ki az igényeket – állapítja meg Pete Gábor. – Ha megnézzük az adott területen működő FMCG cégeket, elsősorban meg kell értenünk, hogy melyek a céljaik, mi az a plusz például, amit az ügyfeleiknek szeretnének adni, hogy jobbak és hatékonyabbak legyenek.
Ha megértik a stratégiai mozgatórugókat, meg tudják határozni azokat a pontokat is, amelyek meggátolják a célok elérésében. Ezután tudnak a folyamat részeként, a célok elérése érdekében egyedi és testreszabott megoldásokat javasolni, azokkal a plusz elemekkel együtt, amelyek esetleg egy dobozos megoldásból hiányoznának.
Árvai Gergely a Magyar Telekom részéről elárulja, hogy az FMCG cégek esetében – bár a profiljuk között számos esetben van közös pont vagy átfedés – az M2M megoldásokat inkább személyre szabottan dolgozzák ki, a dobozosítás nem mindig célravezető – de nem elképzelhetetlen.
A Telenor mint telekommunikációs partner biztosítja a rendszerintegrátor szolgáltatók számára a stabil kommunikációt az általuk biztosított megoldásokhoz, így pl. az FMCG cégek számára is hasznos felügyeleti megoldásokat – hangsúlyozza Tóth Zoltán. A dobozos megoldások lefedik a közúti fuvarozáshoz kapcsolódó telemetria adatok – pozíció, sebesség, optimális útvonal meghatározása stb. – biztosítását, továbbá például a fuvarlevelek járat közbeni visszajuttatását a cég központjába, gyorsabbá és kiszámíthatóbbá téve ezáltal az üzleti folyamatait.
Nincs szabvány ezen a területen
Az M2M kommunikációs megoldások szélesebb körű elterjedését nehezíti, hogy rengeteg eszköz, adatgyűjtő platform és elemző rendszer létezik a piacon, és ezek nem feltétlenül képeznek egy egységes, homogén rendszert, nem feltétlenül tudnak egymással kommunikálni – véli Pete Gábor, Vodafone. Éppen ezért egy vállalatnak nagyon alaposan meg kell fontolnia, hogy milyen beruházásokat végez ezen a területen, melyek lesznek például a jövőre nézve skálázhatóak, különböző szegmensekben is felhasználhatóak és teljes mértékben testre szabhatóak.
Az M2M megoldások elterjedésben előny a már meglévő rendszereknek a vállalatok működésére gyakorolt, jól látható pozitív hatása és azok a kézzel fogható előnyök, melyek az ilyen rendszerek bevezetésével összefüggnek. Árvai Gergely, Magyar Telekom, szerint az M2M technológia – mint minden IOT megoldás – napjainkban egyre gyorsabban kerül a köztudatba. Sok esetben a végfelhasználó nem is tudja, hogy amit használ, az M2M megoldás (gondoljunk az otthoni riasztórendszerünkre), de ezek edukációs feladata is azon cégek feladata, akik ezen a területen komoly jövőképet rajzoltak maguknak.
Tóth Zoltán, Telenor szerint az M2M megoldások elterjedésének jelenleg két fő gátló tényezője van. Egyrészt maguk a megoldások általában egy-egy problémára koncentrálnak, nem kínálnak általános megoldást, másrészt technológiai oldalról nincs kizárólagosan elfogadott protokoll, ami alapján a gyártók a fejlesztéseiket terveznék, úgy is mondhatnánk, hogy a nagyobb gyártók, szolgáltatók kivárnak. Ennek ellenére úgy véli, hogy a hasonló szolgáltatások robbanásszerű terjedése várható. Az FMCG szektorban a szenzor alapú kommunikáció lehetővé teszi, hogy az áruk mozgatása nélkül képesek legyünk nyomon követni azok helyzetét, mozgását, egyúttal fontos információkhoz juthatunk a vásárlási szokásokat illetően is.
Megtérülő pénz
Pete Gábor szerint a megtérülési idő függ az igénybe vett szolgáltatástól, eszközöktől és a rendszer mindennapi működésbe történt integrálásától. A klasszikus üzemanyag-ellenőrző, útvonal-tervező és logisztikai rendszerek esetében Magyarországon is hasonló vagy akár rövidebb megtérülési idővel lehet számolni, míg egy energetikai adatgyűjtő rendszernél nagyban függ a megtérülés attól, hogy a beérkezett és rendelkezésre álló adatokat milyen formában tudja, vagy akarja az adott cég a működési költségeinek a csökkentésére felhasználni.
A Magyar Telekom megtérülési adatokat nem szolgáltatott, azt viszont ismertették, hogy egy-egy M2M ötlet megvalósítására először pilot projekteket indítanak a szolgáltatókkal közösen az FMCG cégek. Természetesen, az FMCG cégek számára is fontos szempont a versenytársaktól való megkülönböztetésen túl, hogy az M2M technológián alapuló szolgáltatást valamilyen módon fizetőssé tegyék a fogyasztók számára, vagyis e tekintetben a helyes piacra lépési stratégiák megalkotása folyik.
Tóth Zoltán szerint megoldásfüggő a megtérülés mértéke. Az eddigi tapasztalatok alapján inkább nagyvállalati (B2B) környezetben gondolkodtak ennek a területnek az alkalmazásán, amely nyilván hosszútávú gondolkodást és annak megtérülését feltételezi.
Vass E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >