Fagyjon az íz
Bizakodva várják az idei szezont a fagylaltalapanyaggyártók. Az egészségtrendek térhódítása a fagylaltok világát is mind érzékelhetőbben befolyásolja. A fogyasztók kíváncsiak az újdonságokra, a különleges ízekért és kombinációkért pedig egyre többen hajlandók a „minőségi felárat” is megfizetni.
A fagylaltkultúra sokat fejlődött az utóbbi években, színvonala folyamatosan nő – állítja Németh Ferenc, a Tutti Kft. kereskedelmi igazgatója. – Mindinkább előtérbe kerülnek a szénhidrát-, laktóz-, adalékmentes és a kizárólag természetes alapanyagokból készült termékek. Bár legnagyobb mennyiségben továbbra is az alapízek fogynak, a fogyasztók nyitottak az újdonságokra. Versenyeken eredményesen szerepelni szinte kizárólag 3-4 íz kombinációját tartalmazó különlegességekkel lehet. Örvendetes, hogy mindehhez elérhetőek a legmagasabb színvonalat képviselő alapanyagok és gépek. Eladási adataink alapján a piac folyamatos növekedését érzékeljük.
A fogyasztási szokások, trendek évről évre változnak, ezeket a fogyasztók és a fagylaltkészítők ízlése, valamint a piaci helyzet diktálja – véli Gangel András, az m-GEL Hungary Kft. termékfejlesztője. – Úgy látom, 2015-től a fagylaltfogyasztó társadalom három részre „szakadt”: a csúcsminőséget keresőkre, az árérzékenyekre, valamint a speciális igényű, tej- és cukormentes vagy paleo diétát tartókra és hasonlókra. A legszembetűnőbb előrelépés a valamilyen plusz beltartalmat és a tökéletes élvezeti értéket együttesen nyújtó fagylalt fogyasztásában jelentkezik. A kézműves fagylalt (beleértve a lágyfagylaltot is) piaca stabil, talán enyhén növekszik is. Mindig igény van erre a különleges hideg desszertre, amely nemcsak egy hűsítő édesség, de programot is jelenthet – sokan 100 km-t is hajlandóak autózni egy jó fagylaltért.
Igazi főzött fagylaltot nagyon kevesen készítenek – hangsúlyozza Németh Ferenc –, mert a friss alapanyagok (tojás, friss tej és állati tejszín) használatának komoly kockázata van. A tejes változatok esetében a fő alapanyag minden esetben a tejpor és a cukor, vannak alapízek (csokoládé, vanília, puncs), ahol szinte nincs különbség a komplett por alapanyag vagy a pasztával ízesített változatok között. A nagy alapanyaggyártók is ugyanazokat a természetes fő összetevőket (cukor, tejpor, kakaópor) és természetes növényi alapú hidrokolloidokat használják (szentjánoskenyérmag-liszt, guarliszt, karragén), mint a kézműves fagylaltot készítők. Természetesen az olyan ízeknél, mint a csonthéjasok és gyümölcsök a paszták, friss gyümölcsök, a saját készítésű gyümölcspürék teljesen más kategóriát képviselnek.
Napjainkban a korszerű alapanyagok használatával lehetséges nagyon finom fagylaltot készíteni akár hideg, akár meleg eljárással – mondja Gangel András. – Ehhez fontos a jó minőség, a jó receptek, a korszerű berendezések, valamint a kidolgozott technológia szigorú betartása. És hogy mi a népszerű? Érdekes, hogy míg a csokoládé tartja vezető szerepét a fagylaltfogyasztók körében, a vanília már egyre kevesebb helyen. A joghurtfagylaltok valamelyik gyümölccsel kombinált (variegalt) változatai is kihagyhatatlanok a pultból. Emellett plusz marketingértéke van a médiavisszhangot élvező Év fagylaltjának, Balaton fagylaltjának választott különlegességeknek és a „gyerekfagyiknak”, amelyek mesékre asszociálnak, vagy viccesek, mint az idei robbanócukros vagy Minion-figurás fagylaltok.
A termékfejlesztés mindenképpen az összetevők, és ezen belül is a fagylaltban felhasznált cukor szerepének csökkentése köré csúcsosodik ki – folytatja a szakember. Óriási perspektívát kínál a gyümölcsből, például almából kivont természetes cukrok használata, amiben népegészségügyi szempontok is közrejátszanak. Az ezekből készült fagylaltok ízükben, zamatukban többet tudnak adni, mint a répacukorból készülők. A különböző textúrák és ízkombinációk ma szinte kihagyhatatlanok – számtalan lehetőséget nyújtanak a kísérletezésre, új fagylaltvariációk készítésére. Természetesen nagyon népszerűek a tiszta, egyszerű ízek, akár a citromra, eperre vagy a sárgabarackra gondolunk. Ezeknél a fagylaltoknál a természetes íz és az ízhez kötődő állag harmóniája a fontos.
Németh Ferenc a homogén állagú, krémes fagylaltokat preferálja, amelyekben legfeljebb egy-egy gyümölcsdarabka vagy mazsola van.
– A retro jegyében egyre nagyobb teret hódít a lágyfagylalt (csavaros), amelyben semmilyen egyéb hozzáadott alkotóelem nincs – hangsúlyozza. – Ám a termékfejlesztés igazi lehetőségeit mi a hozzáadott cukor nélkül készült alapanyagok felhasználásában látjuk. Egyre több korszerű, természetes alapú, a cukor kiváltására alkalmas édesítőszer válik elérhetővé, megfizethető áron. Választékunkban kezdetek óta megtalálható a hozzáadott cukor nélküli fagylaltalapanyag. Napjainkban 6 ízben gyártunk és forgalmazunk ilyen terméket, és folyamatos termékfejlesztéssel követjük a piaci trendeket. Jelenleg egy kifejezetten magas fehérjetartalmú, úgynevezett protein-fagylaltalappor kifejlesztésén dolgozunk, amit akár otthon is használhatnak a fogyasztók. Kiegészítőként tölcsér és csokoládéöntet van a választékunkban, a többit meghagyjuk a termékeinket országosan forgalmazó szaknagykereskedéseknek, amelyek mindennel el tudják látni a fagylaltkészítőket.
Választékunkban nemcsak az alapanyagok, de a hozzájuk tartozó kiegészítők és a fagylalt eladásához szükséges kellékek is szerepelnek – emeli ki Gangel András –, legyen szó öntetről, szórásról, tölcsérről, szalvétáról vagy akár megállítótábláról. Választékunk jelentős részét képezik a különböző táplálkozási problémákhoz alkalmazott megoldások, illetve életmódhoz, diétákhoz vagy a divatos paleo koncepcióhoz köthető alapanyagok, és egy teljesen újszerű irányvonal a hagyományos táplálkozást követőknek. Olyan cukorösszetétellel készült fagylalt, mely gyümölcsből (almából) kivont természetes, natív cukrot tartalmaz. Ennek az irányvonalnak és alapanyagnak a mérföldköve lehet a Sirha 2016 Innovációs Termékdíj versenyen aranyéremmel jutalmazott almacukor.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Görög uniós biztosjelölt: a közlekedés és a turizmus alapvető pillérei a fenntartható jólétnek és a versenyképességnek
Európának új tervre van szüksége a fenntartható jólét és versenyképesség…
Tovább olvasom >Színe és fonákja
Ahogy arra már többször is utaltunk, a cukrászok termékfejlesztési próbálkozásainak…
Tovább olvasom >15 perc hírnév Kínában – A nap videója
15 percre mindenki híres lehet! – van-e, aki nem ismeri…
Tovább olvasom >