Magazin: Év eleji IT-újdonságok – Megoldják okosban
Mindent hálózatba csatolunk, szenzorokkal látunk el, és lehetőség szerint miniatürizált formában viselünk – a fogyasztói elektronikai cikkek év eleji vásárán, Las Vegasban minden gyártó már a következő karácsonyra készül.
A „dolgok internete” kifejezést a hálózati eszközöket gyártó Cisco találta ki, és olyan sikeresen propagálta, hogy manapság már mindenki ezt használja, mikor a szenzorokkal ellátott, adatot gyűjtő, majd azokat az internetre továbbító tárgyak valamelyikéről beszél. Ilyen tárgyból rengeteg adódott az év elején, januárban tartott Las Vegas-i fogyasztói elektronikai vásáron (CES).
Fogkefe – másképp
A média kitüntetett figyelmét az Emiota nevű cég nyerte el, a vállalat egy Belty névre keresztelt okosövet mutatott be. Az öv saját maga állítja be hosszúságát (derekunk kerületének alakulása függvényében) – hiúságunk legjobb terméke. A termék annyira új, hogy hivatalos weboldalán még semmi adat nincs róla.
A sima, mezei fogkefe sem a régi már, szenzorokkal telített: 3D-szenzorok, gyorsulásérzékelő, forgásérzékelő és mágnesességmérő. Ez a sok érzékelő arra szolgál, hogy figyelemmel tudjuk kísérni, fogazatunk mely részét nem mostuk meg kellő alapossággal. Az adatokat valós időben küldi el a fogkefe telefonunknak, és meg is jeleníti a képernyőn. És ha az adat már digitális formában létezik, azt nyilván bárkivel meg tudjuk osztani, legyen az a fogorvosunk vagy tágabb baráti körünk egy közösségi oldalon. Sokkal nagyobb fantázia van a csatlakozó Pirates (Kalózok) nevű alkalmazásban, mely játékosan arra ösztönzi a gyermekeket, hogy kellő ideig és alaposan mossák meg fogukat: pontokat gyűjthetnek, kihívásokat teljesíthetnek. A Kolibree elektromos fogkeféért potom 200 dollárt (53 ezer forint) kellene fizetni.
Félig okos óra, mindent dokumentáló kamera
Annak azonban mindenki örvendett, hogy végre bemutattak egy (félig) okos órát, mely nyolc hónapig bírja egy feltöltéssel, és 50 méter mélységig vízálló. Gyártója a francia Whithing, az óra neve Activité Pop, és ráadásul még jól is néz ki. Adatból azonban keveset gyűjt, csupán lépésszámláló van benne, követi az elégetett kalóriákat, és figyeli az alvásciklusokat. Ennyi. Nem kell külön átállítani, ha úszunk vagy kocogunk, automatikusan érzékeli a különböző tevékenységeket. Ha viszont SMS-eket szeretnénk olvasni rajta, vagy még telefonálni is szeretnék a segítségével, akkor ez nem a mi óránk, több tucat másik közül választhatunk.
A Kickstarter közösségi tőkegyűjtő oldalon abszolút sztárnak kikiáltott Narrative kamera is jelen volt az eseményen. A kamera mögötti ötlet, hogy a mai fiatalok imádják minden egyes pillanatukat megörökíteni és megosztani. A kis, négyzet alakú kamera ingünkre, pólónkra csíptethető, és félpercenként készít egy fotót. Azokat memóriájában tárolja, majd alkalmas időben vezeték nélküli internet segítségével továbbítja telefonunkra.
Bébitechnológia
Ha azt hinnénk, hogy a bébik élete technológiamentesebb, mint a felnőtteké, tévedünk. Mindenre van egy okoseszköz és alkalmazás. A megszokottnak számító légzésfigyelők mellett már a cumisüveg is szenzorral ellátott. Az okoscumisüveg figyeli, hogy mennyi tejet ivott meg a baba, figyelmeztet, ha a tejpor csomós az üveg alján. A cumisüveg mellé telefonos alkalmazás is jár, mely megmutatja, hogyan kell helyesen tartani az üveget, hogy a baba gyomra ne teljék meg levegővel. Ha bébiszitter etetné a babát, akkor az alkalmazás elküldi telefonunkra az etetés adatait, így távolról is tudjuk követni, hogy mikor mennyit evett a kicsi. Mindez 100 dollárba (27 ezer forint) kerül.
A tévégyártók kicsit elrugaszkodva a realitástól, egymást túllicitálva mutatták be 4K- vagy más néven UDH-tévéiket. Hogy kontextusba helyezzem a problémát: a háztartásokba 2-3 éve beszivárgott lapos tévék HD-minőségűek, a tévéadók is csak most kezdik el a HD-minőségű adások sugárzását. A 4K- vagy UHD-minőségű tévék szélességben és hosszban is kétszer nagyobb felbontású képet tudnak megjeleníteni, ami azt jelenti, hogy a kép minősége a HD-tévéénél 4-szer jobb, mindent tűélesen lehet látni rajta. A 4K-tévékkel csupán két gond van: ahhoz képest, hogy rendkívül drágák, nagyon kevés a 4K-minőségű tartalom, melyet meg tudnának jeleníteni. Elterjedésükre 3-4 évet még biztosan várni kell.
Orvosok röntgenlátással
A kiállításon nemcsak fogyasztói elektronikai cikkek, hanem ipari alkalmazásra kínált eszközök is megjelentek. A több okosszemüveg közül az Atheer Labs terméke tűnt ki, melyet vállalati felhasználásra hegyeztek ki. A szemüveg egy szenzorokkal ellátott készülék, mely látóterünkbe különböző fontos információkat vetít. Például mikor egy beteget vizsgál egy orvos, akkor szeme előtt megjelenik kórtörténete, a röntgenfelvételek pedig a páciens vizsgált testrészére kivetítve jelennek meg – mintha az orvos röntgenlátással rendelkezve átlátna az emberen. A szemüveg raktárban is jól használható, egy pillantással felmérhetjük, hogy az adott termékből mennyi is van a polcon, melyik terméket kell azonnal futárnak átadni, mit honnan kell összeszedni és a rendeléshez előkészíteni.
Önvezető autók
Az eseményről nem hiányoztak az autók sem. Ha a kiállításnak hihetünk, akkor öt év múlva már megjelennek az utakon az önvezető autók, tíz év múlva pedig megszokottnak számíthatnak. Az önvezető technológia elterjedésére készülnek a számítógépalkatrész-gyártók is: a valaha videokártyáiról megismer Nvidia egy önvezető autós számítógépet mutatott be. A hangzatos név mögött egy rendkívül erős grafikus kártya húzódik meg, mely gyorsan képes felismerni és értelmezni az autó kamerái közvetítette képeket. Az Nvidia kártyája értelmezi a jelzőtáblákat, felismeri a részlegesen eltakart gyalogosokat, illetve a ködös éjszakában még a traffipaxot is kiszúrja.
Hogy melyik autógyár építette be önvezető autójába az Nvidia találmányát, nem tudjuk. De nagyon sok autógyártó bemutatott egy-egy prototípust az emberi beavatkozás nélkül vezethető gépjárműből. Az elképzelések különböznek: a Mercedes luxusmagánterekről beszélt az önmagát vezető autó kapcsán, ahol az utasok érintőképernyő, mobiltelefon és vezeték nélküli internet segítségével is kényelmesebbé teszik utazásukat. Ezzel szemben a Ford a közösség birtokában képzeli el az önvezető autót, mely kiegészíti, kényelmesebbé és olcsóbbá teszi a mindennapi utazást.
Az önvezető autók jövőjét még nem ismerjük pontosan, de biztos, hogy az új kategória mellett az emberi vezetést igénylő készülékek piaca tovább nő, megállíthatatlanul. Az önvezető autó a társadalom egy részének nélkülözhetetlenné válhat: a látásuk meggyengülése miatt vezetni nem tudó időseknek vagy a látássérülteknek, vakoknak.
Az is biztos, hogy az autó belseje sem lesz technológiamentes övezet a jövőben. Az LG szerint minden hordozható eszközünket össze szeretnénk kapcsolni az autóval, így egy olyan kapcsolódási megoldáson dolgoznak, mely bármely autóra könnyen testre szabható. A Hyundai Genesis modelljét egy androidos okosórával lehet kinyitni és elindítani. A BMW autója pedig leparkolja saját magát, miután egy okosóra-alkalmazás segítségével erre utasítjuk.
Vass E.
Kapcsolódó cikkeink
Számos díjjal jutalmazták az LG innovációit a 2024-es CES-en
Az LG Electronics (LG) több mint 200 díjat és elismerést…
Tovább olvasom >LG Világpremier: mesterséges intelligencia alapú, 2024-es innovációkat, ezzel pedig egy új jövőképet mutat be a vállalat
Az LG Electronics (LG) Világpremier címmel tartott sajtótájékoztatót a Las…
Tovább olvasom >Termoszokhoz és egyéb utazó poharakhoz kifejlesztett mosogatógépet mutat be az LG a 2024-es CES-en
Az LG Electronics (LG) a 2024-es CES kiállításon mutatja be…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >