Magazin: Élet az illaton túl
A meleg időjárás kedvez a dezodorkategóriának, hiszen férfiak és nők egyaránt küzdenek a testszag, az izzadás kellemetlenségeivel. A dezodorgyártók számos formulával, kiszereléssel, összetevővel rukkolnak elő, kínálnak megoldást a problémára. A natúr, természetes irányzat ebben a kategóriában is az egyik meghatározó trend.
A magyar dezodor-közízlést a nyolcvanas évekig a minél egzotikusabb illatváltozatokat kínáló aeroszolok jellemezték. A rendszerváltás után a trendek a minél natúrabb illatú, és lehetőleg hidratáló hatással bíró stiftek felé mozdultak. Az egyéniséget vagy a státust kifejező, mások számára is érezhető illatot pedig az Eau de Toilette és az Eau de Parfum termékek kezdték biztosítani.
– Ez a jelenség ma is erősen tartja magát, ám mind a stiftek, mind a továbbra is jelen lévő aeroszolos és pumpás dezodorok szegmenseiben is számos más vonal kelt életre a termékfejlesztő csapatok kitartó kutatómunkájának, illetve világunk más területein előforduló jelenségek begyűrűzésének köszönhetően – tekint történelmi távlatokba bevezetőjében Fóris Ágnes, a Target Sales Group Kft. brand managere.
Magas igények
Az ezredforduló után a különböző allergiás megbetegedések elterjedése, a környezetvédelmi irányelvek térnyerése hívta életre az azóta is sikeres szenzitív és natúr változatokat, amelyek ma már szinte mindegyik kiszereléstípusnál megtalálhatók.
– Natúr dezodorokban nem engedélyezettek bizonyos összetevők, például az alumíniumsók használata. A natúrkozmetikumok iránti kereslet töretlenül nő, hiszen a fogyasztók egyre tudatosabban választanak. A legdinamikusabban növekvő szegmense a deókategória. A natúr irányzattal még csak ismerkedő vásárlók is először a deókat veszik le a polcról, hiszen egyre több helyről hallanak a káros anyagokról, hatásokról – ismerteti az irányzat hátterét Marinova Annamária, a Presto-Pilot Kft. fogyasztói marketing menedzsere.
A Henkel termékbevezetéseit elsősorban a trendek, irányzatok feltérképezése, valamint fogyasztói kutatások sora előzi meg.
– Legyen szó termékígéretről, releváns fogyasztói igényekről, kiszerelésről, flakon- vagy applikátorformáról, grafikai elemekről, mindig igyekszünk alaposan tájékozódni és figyelembe venni a piaci folyamatokat és a vásárlói környezetet. Ebben az évben innovációink hajtómotorja egyértelműen a technológia – szögezi le Baranyi Szilvia, a Henkel Magyarország Kft. Trade Marketing & Brand Managere.
A Sarantis csapata is igyekszik minél pontosabban megvizsgálni, hogy a fogyasztók mit várnak el a termékektől.
– Kutatásaink alapján egyre fontosabb a hozzáadott értékek megjelenése. Ezen belül a fogyasztók elvárják, hogy egy dezodor védjen az izzadástól, legyen kellemes illata, ápolja a bőrt, és egyre elterjedtebb a természetes összetevők iránti igény is – mondja Tóth Dorottya, a Sarantis Hungary Kft. Junior Brand Managere.
A szakemberek megegyeznek abban, hogy a dezodorpiacon évente két szezon érzékelhető. Elsősorban a nyár, a május–augusztus számít aktív időszaknak, hiszen a meleg idő miatt a felfrissülésre vágyók száma folyamatosan nő. Hasonlóan nagy a kereslet még a karácsonyi időszakban is.
Meghökkentés a javából
Az Unilever talán legextrémebb márkacsaládja, az Axe minden évben innovációval és új kampánnyal rukkol elő. A tavalyi nagy sikerű űrhajós program után idén az Axe a szenvedélyt helyezi középpontba. Az Anarchy termékcsalád tagjai között pedig – a márka történelmében először – megjelenik az első női Axe dezodor.
Digitális platformokon már márciusban elindult az Axe Anarchy-kampány beharangozása. Rendkívüli híradás keretein belül tudhatták meg a fogyasztók, hogy Nyugat-Európa után hazánkat is elérte egy titokzatos járvány, amely immáron nemcsak a srácokra, de a csajokra is „veszélyt jelent”.
Televízióban áprilistól lesz látható a reklámfilm, amely szintén a szenvedély elszabadulásának különböző megnyilvánulásait helyezi középpontba.
– Mindemellett érdemes figyelemmel követni az Axe Magyarország Facebook-
oldalt, ugyanis nem kevés meglepetés és játék várja majd ebben az évben a fogyasztókat. Ezenkívül mozikban és fesztiválokon is garantálja az Axe, hogy elszabadul a szenvedély – mondja sokat sejtetően Horváth Natália, az Unilever Magyarország Kft. Brand Managere.
Férfias megoldások
A Henkel választékából ebben a szegmensben a Fa Men Xtreme termékcsalád dezodorjai nyújtanak megbízható testszag elleni védelmet akár 72 órán keresztül. A Fa Men Xtreme aeroszolos dezodorok a Sweat Detect technológiának köszönhetően már az izzadás megelőzésében is segítenek, mivel a kapszulába zárt aktív hatóanyag a kellő pillanatban aktivizálódik, pajzsot képez a bőr pórusaiban, így akadályozva meg az izzadást és a kellemetlen testszagokat.
A roll-on dezodoroknál általánosságban elmondható, hogy formulájuk nedvességérzetet hagy a bőrön, és nehezen szárad. A probléma kiküszöbölésére a Fa Men Xtreme termékcsalád roll-onjai filmszerű polimerekkel továbbfejlesztett Fast-Dry formulával segítik elő a gyors száradást, valamint megakadályozzák azt, hogy a dezodor foltot hagyjon a textílián.
– Ezen a piacon a Fa Classic és Fa Men Xtreme márkákkal vagyunk jelen. A Classic termékeknél igyekszünk az optimális ár-érték arány betartására, míg az Xtreme dezodorok, nevükből fakadóan is bírják, állják az extrém élethelyzeteket és az „igénybevételt”. Természetesen árban is ehhez a terméktudáshoz igazodunk, és egy, még mindenki számára elérhető, de magasabb középáron kínáljuk őket értékesítésre – mutatja be a pozicionálási stratégiát Baranyi Szilvia.
Bőrbarátok
Női és férfi vonalon is széles választékot kínál a Sarantis.
A B.U. márka elsősorban a tini lányokat célozza meg. 2014-ben két újdonsággal is jelentkezik a dezodorszegmensben. Mint minden évben, idén is új illatot vezet be Candy Love néven. Másik újdonsága a B.U. In Action családot bővíti: a Sensitive variáns 48 órás védelmet nyújt az izzadás ellen, a Symrelief technológiának köszönhetően segít megelőzni a bőrirritációt, ráadásul hipoallergén is.
A STR8 férfi márka szintén két új illatot kínál. A Fragrance családot a Rebel nevű új illatuk erősíti, melynek nem csak illata, de csomagolása is rendkívül izgalmas. A Cool&Dry dezodorok pedig szintén az érzékeny bőrű férfiaknak kínálnak megoldást az izzadás ellen: Skin Protect nevű dezodorjuk Bisabol összetevője gyulladáscsökkentő és bőrápoló hatású, így a 48 órás védelmen és a friss illaton kívül ápolja is az érzékeny bőrt.
Ásványok a Holt-tengerből
A funkció szemszögéből nézve a dezodorok előléptek az egyszerű „illatosítás” feladatkör mögül. A kilencvenes években jelentek meg és a mai napig népszerűek például a 24 és 48 órás izzadásgátló hatással bíró dezodorok, melyeket az egyre gyorsuló világ, a stressz általános növekedése, az éjjel-nappal vonzó, kifogástalan külső iránti igény hívott életre.
Az utóbbi évek egy kiváló, problémamegoldó ötlete a fekete, illetve a világos ruhán foltot nem hagyó dezodorok kifejlesztése volt.
Hatóanyag tekintetében, mint minden más kozmetikai iparág esetében, itt is az újabb és újabb gyógy-, illetve egzotikus növények tápláló hatását kutatják a cégek kutató-fejlesztői termékeik folyamatos megújítása érdekében.
– A bőrbetegségek mindig is jelen voltak, ám az egyre gyakoribb allergiás problémák következtében még több hálás fogyasztót állított rajongói táborába a korábban Murnauers, jelenleg Salthouse néven ismert kozmetikai termékcsalád. A termékskála a Holt-tenger értékes, tiszta ásványi anyagait tartalmazza, így még a legérzékenyebb bőrűek számára is megoldást nyújt hidratálás, ápolás terén – mondja Fóris Ágnes.
A Target Sales Group Kft. által forgalmazott termékcsalád egyik legizgalmasabb tagja a Salthouse kristálydezodor, amely úgy működik, mint egy golyós deo vagy stift, csak éppen vízzel kell benedvesíteni a kristályt használat előtt. Dezodorból létezik még pumpás változat is, amelynek összetétele szintén a holt-tengeri ásványok kristályain alapszik, és a kristálydeóhoz hasonlóan szintén 24 órán át véd az izzadságszag kialakulása ellen.
Dezodorálás természetesen
Az izzadás természetes folyamat, melynek során méreganyagok távoznak a szervezetből. A dezodorok a kellemetlen szagot okozó baktériumokat semlegesítik, az izzadásgátlók viszont magát az izzadást szüntetik meg, vagy legalábbis jelentősen csökkentik, ezért a natúr irányzat inkább az előbbi folyamatot támogatja – magyarázza el a háttértudnivalókat Marinova Annamária.
A Presto-Pilot Kft. három márkát tart a választékában a természetességet kereső igények kielégítése érdekében.
A Dr. Organic natúrkozmetikumok golyós dezodorjai többféle illatban, széles kínálattal állnak a fogyasztók, hölgyek és urak rendelkezésére.
A Presto-Pilot Kft. másik termékcsaládja a Sante. Ez a márka különleges módon, természetes kristálydeókkal csökkenti a kellemetlen szagok kialakulását, és a különösen érzékeny bőr számára jelent megoldást. A Sante és Logona márka kifejezetten férfi illatban kínál deo sprayket természetes hatóanyagokkal.
Illatözön nyárra
A Henkel női klasszikus portfóliója a Fa Floral Protecttel bővült, ami a Fa új, innovatív Illatadagoló Technológiájának köszönhetően virágos illatot és erős izzadásgátló hatást biztosít akár egész napon át.
– Idén a Fa rengeteg újdonsággal jelentkezik a dezodorok piacán is, mind a hölgyek, mind a férfiak számára. A Fa Men Xtreme termékek választéka ugyanis kibővül egy újabb illatcsaláddal, a Protect 5 dezodorokkal. A Fa Men Xtreme Protect 5 egyesít öt gyakori fogyasztói elvárást a dezodorokkal szemben: véd az izzadás, a testszag ellen, nem hagy deófoltot, gyengéd a bőrhöz és nem okoz irritációt – sorolja az innováció lényegét Baranyi Szilvia.
Az évet egy erőteljes, hagyományt követő, többmárkás promócióval indították, amelybe természetesen a dezodorok is beleintegrálódtak. Párhuzamosan fut ugyanakkor a „Tesztelj te is!” Fa Men Xtreme Dakar kampány, amely partnerenként eltérő formában, időzítésben és nyereményekkel működik a www.dakar.hu honlapján. A nyárra további fogyasztói nyereményjátékokkal, sporttal, izgalommal, fesztiváleseményekkel készül a Henkel csapata.
Az instore kommunikációt sem hanyagolják el, új dezodorjaikat illatos wobblerekkel, 3D-s displaykoronákkal támogatják. A vásárlók számára pedig fogyasztóreleváns deókalauzzal készülnek, amely segít eligazodni a dezodorok világában hatékonysági szempontból és személyiségre szabottan is.
A Sarantis Hungary Kft. idén igyekszik több hangsúlyt fektetni az instore kommunikációra. Rendkívül fontosnak tartják, hogy lehetőséget adjanak az illatok kipróbálására, így mintaszórással is készülnek ebben az évben.
A Target Sales Group Kft. tárgyalásokat folytat a hazai üzletláncokkal egy vadonatúj termékcsalád bevezetéséről, amely izgalmas illatkombinációkat kínál majd a visszafogott, virágos-gyümölcsös, nőies illatok kedvelőinek.
A Presto-Pilot Kft. a Dr. Organic deók népszerűségének további növelése céljából az idei évben új illatokkal jelenik meg a polcokon: a népszerű bioaktív marokkói argánolajos, természetes holt-tengeri és bioaktív szűz kókuszolajos deók nyár elején kerülnek a boltokba.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >