Magazin: Egyszer volt, hol nem lesz III.
Sorozatunk a vendingautomaták szerepét vizsgálja a 21. századi vendéglátásban és élelmiszer-kiskereskedelemben. Példákkal szemléltetjük a vending fejlődésének irányait és arányait, az automatákban rejlő kreatív értékesítési és egyéb lehetőségeket.
Cikkünk előző részeiben a vending világában az elmúlt 10-15 évben végbement minőségi változásokkal foglalkoztunk, és vizsgáltuk, mennyivel több lehetőség rejlik ezekben az automatákban, mint egyszerűen a kávé vagy a snackek értékesítése.
Elemzésünkben rámutattunk: az automaták sikerének forrását ugyanott kell keresnünk, ahol a kényelmi termékét általában – világtrend a kereslet növekedése a kevés munkabefektetést igénylő élelmiszerekre.
Az iparág, úgy tűnik, a progresszív régiókban jobban érvényesül, gyorsan fejlődik az USA-ban, de az igazi nagy áttörés Ázsiában volt tapasztalható, ahogyan a legtöbb innovatív ötlet is onnan származik a témában. Csak Japánban több mint 2,5 millió vendingautomata működik, de a térség országai láthatóan igyekeznek lépést tartani a növekedés ilyen ütemével.
Feltehetően ez magyarázza azt, hogy a vendingautomaták a tengerentúlon és Ázsiában nemcsak a gépi kávét és bizonyos árufajták speciális értékesítési módját jelentik, de gyors(abb)an is válnak a vendéglátás egyik ágává. Mindezzel nem azt akarjuk mondani, hogy Európa nem nyitott a vending innovációk irányába: találkozhatunk az öreg kontinensen megvalósított kreatív ötletekkel is.
Utaltunk már arra, hogy a kínálat elsősorban a gyorsétkeztető szegmensnek jelent konkurenciát – sok amerikai szakember szerint az elvitelre készülő ételek piacán az automatából vásároltak át is vehetik a vezető szerepet a közeljövőben.
A zacskós snackekhez – mintegy átmenetként a két kategória között – a felmelegített készételek állnak a legközelebb, amelyek között vannak tányéron kínáltak és a fast food-éhoz hasonló kiszerelésűek is. Ám a frissen készülő ételeket kínáló vending gépekre jobban felfigyel a világ, hiszen azok már valahol az étkezésünk jövőjét is befolyásoló eszközök.
Kezdjük a hűtött termékkel (nem mintha technikailag egyszerűbb lenne, mint a melegételek elkészítése): a friss gépi fagylalt nem is olyan triviális, mint hinnénk. Sikeresek (és talán még szórakoztatók is) a MooBella vending fagylaltgépek, az üdítőital-automatáknál kissé nagyobb szerkezet 45 másodperc alatt készíti el szobahőmérsékletű hozzávalókból a lágyfagylaltot (ami sok szempontból jobban hasonlít a 70-80-as évek Magyarországán népszerű nyalnivalóhoz, mint a most újra népszerűvé váló lágyfagylaltokhoz). Ennek ízét és a belekeverni kívánt szilárd halmazállapotú csemegéket a vevő a géphez tartozó érintőképernyő segítségével jelöli meg. A MooBella műholdon keresztül nemcsak arról tájékoztatja működtetőit, melyik alapanyagokat kell sürgősen pótolni, de közli az aktuális értékesítési adatokat is.
A legtipikusabb to-go ételek (pizza, sültkrumpli) gépi elkészítésével számos gyártó kísérletezik – a neten látható filmek tanúsága szerint ki is hozták a műfajból, amit lehetett –, de az USA-ban az elmúlt év során megjelent az első burrito-t árusító vendingautomata is. Az egyik Los Angeles-i benzinkútnál üzembe állított szerkezet ötféle burrito közül kínál választási lehetőséget, és opcionálisan extra kiegészítőket is ajánl. Elfogadja a hitelkártyát és az étel elkészüléséig képernyőjén videoklipekkel szórakoztatja a vásárlót. A vevők állítólag jónak és megfelelő hőmérsékletűnek tartják a végterméket.
(Folytatjuk)
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >