Magazin: Digitális eszközeink
Nem egyformán ítéli meg a gazdasági válság utóhatásait az éttermi rendszerek forgalmazásának területén a piac két meghatározó vállalkozásának általunk megkérdezett vezetője. A digitális világ újdonságai foglalkoztatják a vendéglátósok fantáziáját, de a szakemberek ezen a területen nem várnak nagy kiugrást a közeljövőtől.
A korábbi válság hatása még 2015-ben is érezhető lesz – állítja Démy-Gerő Sándor, a Novohost Kft. ügyvezetője –, mert a családoknak még idén sem marad elég pénze az éttermi szolgáltatások rendszeres igénybevételére. Emiatt viszont a vendéglátóegység tulajdonosainak sem keletkezik elegendő bevétele az esetleges fejlesztések és bővítések finanszírozására.
A vendéglátóhelyeknek 2014-ben komoly érvágást jelentett az online pénztárgépek kötelező, azonnali bevezetése, hiszen nemritkán a több év alatt megtérülő és pár hónappal, egy-két évvel korábban beszerzett fekete dobozos rendszereiket kellett kukába dobniuk, és egy jóval drágább és költségesebb üzemeltetésű rendszerre lecserélniük.
Motivációk és választások
A vendéglátós szakmában lezajlott generációváltás miatt mára teljesen természetessé vált az éttermi adminisztrációt és a nyugtaadást támogató számítógépes rendszerek alkalmazása (és ezt jelentősen ösztökélik a nyugtaadásra vonatkozó törvényi előírások is!), azonban a piacon jelen lévő éttermi szoftverek kiválasztásában jócskán különböznek a vásárlói motivációk. Démy-Gerő Sándor szerint sokan a már bevált, könnyen kezelhető, nagy referenciával és megfelelő vevőszolgálati és szervizháttérrel rendelkező szolgáltatókat választják, és ezek mellett ki is tartanak. Sok vállalkozó azonban kényszerűségből a beruházás befejezéséhez szükséges induló tőke megléte, vagy a piacon kapható éttermi rendszerek ismerete nélkül (esetleg megtévesztő reklámok hatására) választ olcsóbb, egyszerűbb, szerényebb szolgáltatásokat kínáló éttermi programot. Általában ezek közül a vendéglátósok közül kerülnek ki azok, akik az évek során többször is cserélnek éttermi rendszert.
A recesszió hatásait illetően némileg optimistább Bagdi Sándor, az UCS Kft. ügyvezetője. A vendéglátás 2014-ben már túlkerült a válságon, Budapesten legalábbis mindenképpen, amely – fogalmaz – továbbra is ország az országban. 2013-ban az online pénztárgépekkel kapcsolatos törvények nagyon visszafogták az elszámoltató rendszerekkel kapcsolatos új beruházásokat, melyeket aztán 2014-ben az új pénztárgépek beszerzésével egy időben váltottak valóra az üzletek. Az anyaghányad-számítás vagy az allergéntartalom számítása ellenben nem nagyon segíti a cég piacépítési törekvéseit, ugyanis a szakma alapvetően elszámoltatásra használja rendszereiket.
Az újonnan nyíló egységek szoftverválasztása csak akkor tudatos, amikor a tulajdonos nem az első üzletét nyitja. A vendéglátás világába újoncként belépők általában ár alapján választanak. A régi motorosok már inkább tudatosak, és megnézik részleteiben is, hogy mi az, amit megvesznek.
Praktikus fejlesztések
Új trendnek számít manapság a gyorséttermi pult feletti kiszolgálás és az à la carte vendéglátás ötvözése – véli a szakember. Ezekben az esetekben a vendég a pultnál rendel és fizet, viszont az étele frissen készül, és néhány perc elteltével mehet csak érte a tálalóhoz. A felszolgálás költségét az adott egység itt egy vendéghívó rendszer segítségével takaríthatja meg. A nyugtára nyomtatott egyedi sorszám egy a vendégtérben elhelyezett kijelzőn jelenik meg, amikor a konyhai kijelzőn a chef egy érintéssel készre jelöli az adott rendelést.
Egy másik új irány a tudatos kapcsolatépítés és vendégszerzés, amelynek nemcsak a közösségi média nagyon fontos eleme, hanem a vendégelégedettség mérése is. A hagyományos törzskártyakezelésen túllépve itt már elektronikus interakciókra késztethetjük vendégeinket.
Az infokommunikáció fejlődését, az okostelefonok használatát az éttermi rendszerekben ma még nemigen látjuk viszont a hazai vendéglátásban – szögezi le Bagdi Sándor –, leszámítva talán az okostelefonokra optimalizált vendéglátós honlapokat és a házhoz szállító rendszereinkkel integrált webes rendelési felületeket. A legújabb UCS-es fejlesztések viszont már lehetőséget adnak virtuális törzskártya használatára a vendég okostelefonjának segítségével, illetve, nemzetközi viszonylatban, a rendelés megkönnyítésére: például az UCS által az orosz Burger Kingekben bevezetett Order from the queue (rendelj a sorból) megoldásnak köszönhetően a vendég az üzlet vezeték nélküli hálózatára csatlakozva, a sorban állva előrendelhet, hogy amikor sorra kerül a kasszánál, már csak fizetnie kelljen, és átvennie a rendelését.
Ami már kézenfekvő
Démy-Gerő Sándor kiemeli, hogy a vendéglátásban alkalmazott számítógépes megoldások magyarországi elterjedését ma már semmi nem akadályozza, hiszen az új hardvereszközök gyakorlatilag a megjelenésüket követő egy-két hónapon belül Magyarországon is elérhetők. A NovoHost éttermi program már közel 20 éve van jelen a magyarországi piacon, tíz éve, hogy érintőképernyős pincérterminálok könnyítik meg a rendelésfelvételt és a nyugtaadást. Vezeték nélküli, az asztalnál történő rendelésfelvételre alkalmas eszközökként ma már androidos okostelefonok, illetve érintőképernyős tablet PC-k is szolgálhatnak. Ennek a rendszernek keretében a cég vendéglátóhelyi alkalmazásra kifejlesztett, ipari kivitelű (IP44), szélsőséges hőmérsékletet, poros és párás környezetet is tűrő, érintőképernyős POS-pincérterminálokat, valamint nyugta- és rendelésnyomtatókat is ajánl.
A NovoHost rendszer erőssége az egyedülállóan könnyen kezelhető készletfigyelő és raktárkezelő háttérprogram, mely napi kezelői beavatkozás nélkül is automatikusan követi az akár 20-30 különböző fogyási és szervizhelyről történő alapanyag-felhasználást – a megadott kalkulációk, receptúrák alapján.
A konyha és a pincér kommunikációját is nagyban elősegíti az RKeepeR konyhai kijelző és a pincér kezében lévő rendelésfelvevő kézi számítógép kétirányú kommunikációja – emeli ki Bagdi Sándor. – Ez ugyanis nemcsak a rendeléseket továbbítja az asztal mellől azonnal a konyhába és a pultba, de a konyhai kijelzőt megérintve a chef is azonnal jelezhet a kézi számítógépre a pincérnek. E lehetőséget a magyar vendéglátósok most kezdik el felfedezni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >