Magazin: „Büszke vagyok az elmúlt tíz évre”
Székács Tibort már 1993-tól magával ragadta a kiskereskedelem világa, majd 2006-tól az ALDI magyarországi hálózatának kiépítésén dolgozott: kezdetben ügyvezetőként, az elmúlt hét évben pedig az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. országos ügyvezető igazgatójaként tesz meg mindent a vállalat sikeréért. Tíz év után új kihívások várnak rá: 2017-től az öt ALDI-országot magába foglaló Hofer vállalatcsoport vezérigazgatójaként Ausztriában folytatja munkáját.
– Nem az ALDI az első kereskedelmi vállalat, amelyet vezetett. Miért váltott 2006-ban?
– 1993-ban a Plus Élelmiszer Diszkont Kft. regionális értékesítési vezetőjeként kezdtem a pályafutásomat, majd később a cég elnök-ügyvezetőjének neveztek ki. 2006-ban hatalmas szakmai kihívást jelentett csatlakozni az ALDI Magyarországhoz, előkészíteni, felépíteni valamit a kezdetektől. Izgalmas szakmai feladatokban az első üzletek nyitása után sem volt hiány, hiszen elindítani valamit nem elég, nagyon sok munka a vállalatot hosszú távon és sikeresen a piacon tartani. Büszke vagyok az elmúlt tíz évre, arra a nagyszerű csapatra, amellyel együtt dolgozva bebizonyítottuk, hogy az ALDI-nak helye van a magyar piacon. Az elmúlt évek növekedése egyértelműen visszaigazolta stratégiánk és munkánk helyességét
– Mi az, amire a legbüszkébb az elmúlt tíz évből?
– Nehéz lenne egy dolgot kiemelni. Fontos mérföldkő volt, amikor létrehoztuk saját,
53 000 négyzetméteres logisztikai központunkat Biatorbágyon, illetve a raktár mellett a magyarországi központ irodaépületét, de ugyanilyen fontos lépés volt, amikor 2008 áprilisában megnyíltak az első üzleteink. Az elmúlt évtized során több mint 2000 munkahelyet teremtettünk, hat évvel az első üzletnyitásunk után már a 100. boltunkat adtuk át, számos beszállítónak vagyunk folyamatos és megbízható partnere, rajtuk keresztül pedig sok magyar család biztos megélhetéséhez járulunk hozzá. Figyelemmel kísérjük a fogyasztói igényeket és reagálunk rájuk: folyamatosan növeljük termékkínálatunkat, amelyben a glutén- és laktózmentes termékek, a csökkentett kalória-, cukor- vagy zsírtartalmú és biotermékek is nagy választékban megtalálhatóak. A cél a kezdetek óta ugyanaz: vásárlóink igényeinek megfelelve magas és megbízható minőséget nyújtani.
– Azért ez nem mindig könnyű, hiszen a piac is folyamatosan változik…
– A mi feladatunk az, hogy a piaci változásokból vásárlóink semmit, vagy csak nagyon keveset érezzenek meg. Az elmúlt években olyan szolgáltatásokat vezettünk be, fejlesztettünk tovább, és olyan kampányokat indítottunk, amelyek mind-mind vásárlóink igényeihez igazodtak, ezzel is növelve elégedettségüket. Ilyen fejlesztés volt többek között az „Azon melegében” névre keresztelt látványpékségek kialakítása, amelynek során modern sütőkkel felszerelt részleg jött létre minden ALDI-üzletben, így a vásárlók kedvező áron juthatnak hozzá a helyben sütött, friss pékáruhoz. A több milliárd forintos beruházás részeként a látványpékségek mellett Coolboxokat is kialakítottunk, az ezekben megtalálható termékek ideális kiegészítői a látványpékség finomságainak. Hogy a bevásárlás még kényelmesebb legyen, 2014 óta a bevásárlókocsik mellett bevásárlókosarak is elérhetőek az üzletekben, a pénztárak mellett újságosstandokat hoztunk létre, de említhetném a pénzvisszafizetési garanciánkat is, amely ugyancsak vásárlóink érdekeit szolgálja.
Az elmúlt évek piaci változásai bizony sok kihívás elé állítottak minket, de büszkén mondhatom, hogy a kemény munkának és egy szakmailag erős csapatnak köszönhetően jól tudtunk alkalmazkodni a változásokhoz. Év elejétől jelentősen csökkentettük az üzleteinkben kapható friss sertéstőkehús árát: az általános forgalmi adó változásából származó árelőny mellett minden termék bruttó árát 22 százalékkal csökkentettük. Ezt a lépésünket a vásárlók is nagyon pozitívan fogadták, hiszen a sertéshústermékek iránti kereslet megnőtt. De említhetném a vasárnapi boltzár eltörlését is, amelyre az ALDI az elsők között reagált, és a törvényváltozást követő legelső vasárnapon már kinyitotta áruházait. Célunk az, hogy alkalmazkodva a piaci változásokhoz, szem előtt tartva a vásárlói igényeket, dinamikusan fejlődjünk tovább, és hosszú távon biztosítsuk piaci helyzetünket.
– A két számjegyű forgalomnövekedés, a bővülő üzlethálózat azt mutatja, hogy az ALDI jó úton halad. Mekkora fejlődés a cél? Mekkora hálózatot képes kiszolgálni a biatorbágyi központ?
– A korábbi évekhez hasonlóan 2015-ben is dinamikusan növeltük árbevételünket: az egy évvel korábbi, nettó 90 milliárd forintos forgalom 20 százalékkal, nettó 108 milliárd forintra emelkedett. Az elmúlt években folyamatosan növeltük magyarországi jelenlétünket, amit a jövőben tovább folytatunk. Az idei első félév során 6 új áruházzal bővült a hálózatunk – köztük az eddigi legnagyobb alapterületű magyarországi áruházzal a Szeged Plaza Bevásárlóközpontban –, az elkövetkező két évben pedig további húsz áruház nyitását tervezzük, amelyet biatorbágyi logisztikai központunk képes ellátni. Természetesen azt, hogy az ALDI Magyarországon milyen ütemben fejlődik tovább, nagyon sok minden befolyásolja, de jelenleg egy 200-250 áruházból álló hálózat létrehozását látjuk megvalósíthatónak közép-, illetve hosszú távon.
– Ez a lendületes bővülés létszámnövekedéssel is jár. Mennyire nehéz ma jó szakembereket találni? Mi az, ami ezen a téren az ALDI-t megkülönbözteti versenytársaitól?
– Az elmúlt 14 hónapban több mint 300 fővel bővültünk, így jelenleg több mint 2000 munkavállalót foglalkoztatunk. Az újabb üzletek nyitásával munkatársaink száma is tovább emelkedik majd, jelenleg is vannak nyitott pozícióink. Ahhoz, hogy vásárlóinknak biztosítani tudjuk a tőlünk megszokott magas minőségű szolgáltatásokat, olyan szakemberekre, munkatársakra van szükségünk, akik alakítják, formálják vállalatunkat. Fontos, hogy bemutassuk: nem csupán vásárlóinknak és beszállítóinknak, hanem jelenlegi és jövőbeni munkatársainknak is megbízható partnerei vagyunk, az ő anyagi és szakmai motivációjuk kiemelten fontos számunkra.
Az informatika területén dinamikus bővítésre van szükség, hiszen Magyarországról látjuk el hét ALDI-ország informatikai támogatását. Ezért legalább 20 fővel szeretnénk növelni IT-csapatunkat. A hosszú kapcsolatokban hiszünk, munkatársainkat minden életszakaszban támogatjuk, vonzó, a magyarországi kereskedelmi átlagot jóval meghaladó bérezéssel, a kiemelkedő teljesítmények jutalmazásával igyekszünk még vonzóbb munkahellyé válni. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy sok munkatársunk a kezdetek óta velünk van.
A jövő kereskedelmi dolgozóinak pedig tavaly a fővárosban egy szakiskolai gyakornoki programot indítottunk, amelyet idén már országos szintűvé bővítettünk. A szakmai gyakorlatukat nálunk töltők számára már a szakiskolai képzés során modern kereskedelmi, boltvezetési és ügyvezetési ismereteket adunk át annak érdekében, hogy versenyképes és magabiztos tudással a kezükben léphessenek ki iskolai tanulmányaik befejeztével a munkaerőpiacra. A legjobbaknak pedig a tanulmányok lezárása után azonnali munkaszerződést kínálunk. Célunk, hogy néhány éven belül működjenek olyan üzleteink, amelyekben csak olyan dolgozók szolgálják ki a vásárlókat, akik már középiskolás tanulmányaik óta velünk vannak. Az első évben négy szakiskola 22 diákja vett részt a programban, ebben az évben pedig már több mint 60-an végzik az ALDI-nál gyakorlati munkájukat.
– Hogyan változtak beszállítói kapcsolataik az elmúlt években?
– Ahogy munkatársaink esetében, úgy beszállítóinkkal kapcsolatban is törekszünk a hosszú távú együttműködésre, hiszen csak így, együtt tudjuk biztosítani azt a magas minőséget, amelyet vásárlóink megszoktak tőlünk. Beszállítóink révén több ezer munkavállaló és több magyar kisvállalkozás megélhetéséhez járulunk hozzá, és igyekszünk a legtöbb esetben előnyben részesíteni a magyar, hazai, illetve hazai feldolgozású termékeket. Törekszünk arra, hogy ahol lehet, a vásárlóink által keresett és igényelt magyaros ízvilágú termékeket kínáljuk, így a tejek esetében közel 100%-os a magyar beszállítók aránya, de a friss tőkehús is szinte kizárólag magyar termelőktől származik. A zöldségek és gyümölcsök beszerzésénél az ALDI támogatja a hazai termelőket, egyúttal biztosítva a lehető legfrissebb és legegészségesebb árukészletet.
– Milyen célokkal, kihívásokkal vág neki a következő évnek?
– A Hofer csoport vezetősége 2017 januárjától átalakul. Friedhelm Dold negyven év után nyugdíjba vonul, Günther Helm elnök vezérigazgató mellé pedig két szakember érkezik: Michael Kronegger a szlovén leányvállalat ügyvezető igazgatói posztjából és jómagam Magyarországról. Jövő évtől tehát a Hofer csoport vezérigazgatójaként folytatom tovább Sattledtben, ahol Magyarország mellett a svájci és az ausztriai piacokért, valamint a teljes cégcsoport HR-, IT- és ügyviteli területeiért is felelős leszek. Óriási lehetőség, hatalmas szakmai kihívás és természetesen nagy megtiszteltetés is ez az előrelépés számomra. Bízom benne, hogy az elmúlt években szerzett tapasztalatokkal támogatni, erősíteni fogom a vállalatcsoportot.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kiberbiztonság = üzleti érdek
A digitalizáció mindennapjaink szerves részévé vált, ám a technológiai fejlődés…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >