Magazin: Borértékesítési makrotrendek
• A világban eladott borok túlnyomó többségét még mindig üvegpalackban értékesítik, de gőzerővel terjednek az alternatív kiszerelések. Mind népszerűbbek a bag-in-boxok – célcsoportjuk leginkább űrtartalmuktól függ –, amikbe nemcsak, hogy magasabb minőségű borokat is palackoznak, de speciális tételekhez, fajtákhoz készült változatok is piacra kerülnek. A vendéglátósok között közkedvelt, az USA-ban pedig abszolút favoritnak számít a rozsdamentes acélból készülő, közel húszliteres boros keg-hordó, amiben sok pincészet már prémium és szuperprémium kategóriájú borokat is forgalmaz. Inkább kuriózumok a fémdobozos borok, de egy magyar borkereskedői franchise-vállalkozás pillepalackokban is kínálja nagy borászaink borait.
• Ahol a szőlő levét isszák, mindenhol nőnek a pezsgők és habzóborok értékesítési mutatói. A vendéglátóhelyeken is mind több palackot bontanak a buborékos szegmensből, és egyre népszerűbb a távoli rokon, a cider is. A szénsavas trend a hazai piacot is befolyásolja, sok múlik azon, mikor kezd a magyar átlagfogyasztó a pezsgőre nem szezonális (decemberi) termékként tekinteni.
• Az italkeverés nagy divatja a borokat sem kerüli el: a vendéglátásban mixelik dzsúszokkal, égetett szeszekkel, sőt, búzasörrel is. Az üzletek polcain olyan termékek is megjelennek, mint a tej- és keserűcsokoládéval ízesített, vagy a kávéval és cappuccinóval kevert borok. Mindez legtöbbször az ital alkoholtartalmának csökkenésével jár együtt. A különleges ízek önmagukban is kíváncsivá teszik a fogyasztót: újra divatos a sherry, a vermut, a moscato, kedveltek a nyerspezsgők.
• A fogyasztó keresi az általa még nem ismert vidékekről származó borokat, és jobban meg lehet győzni őt a természetes, autentikus, valódi jelzőkkel, mint az ízek ígéretével. Szűkül az éttermek borlapja, ezzel együtt csökken a sommelier-k és a borkritikusok munkájának elismertsége. Csak az elegáns helyeken és többnyire csak a legjobb borokat dekantálják, ehhez viszont egyre speciálisabb edények készülnek, (és már borospalack-hőmérők is).
• A vendéglátásban a borlapok számos helyen digitális hordozóra kerülnek, a tableteken, monitoron megjelennek a különféleképpen csoportosított információk: fotók, leírások, különféle kiegészítő információk, javasolt ételpárosítások, sőt, még ár-összehasonlítások is.
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >