Magazin: Az elsőáras termékek törnek előre a lisztek között

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 12. 11. 11:17

A búza világpiaci ára minden évben a termés függvényében nagy kilengéseket produkál, amelynek következtében a liszt árszínvonala is ingadozik.

 

liszt

– A tavalyi év felfelé mozgatta az árakat az előző évhez képest, de idén tavasszal, a várhatóan jobb búzatermés miatt, már elindultak lefelé az árak. A betakarítást követően a csökkenés tovább folytatódott – mondja Horváth-Blázsik Boglárka, a Sikér Zrt. marketingvezetője.

– A malomipari termékek iránti kereslet a belföldi piacon már évek óta stagnál, inkább csökken, köszönhetően elsősorban a változó és egyre tudatosabb fogyasztási szokások változásának – állapítja meg Ferenczik Ákos, a GoodMills Magyarország Zrt. marketingvezetője. – Ezért cégünk a belföldön kieső volumeneket a külpiacokon pótolja. Az idei gabonatermés a tavalyival összehasonlítva jelentősen magasabb lett, csak búzából több mint 25 százalékkal emelkedett a betakarított mennyiség. Ez az árakat egyelőre lefelé mozdította el, de a végső szót a globális keresleti/kínálati viszonyok fogják kimondani. Ennek pontos megjövendöléséhez pedig kristálygömb kellene.

Maradnak a kilósnál

Bár a piackutatások szerint takarékoskodási okokból a fogyasztók többet sütnek-főznek otthon, ennek nincs markáns hatása a liszteladásokra. Tény, hogy 2012-ben néhány százalékot nőtt a hazai kereskedelmi láncokban értékesített, kiszerelt lisztek mennyiségi mutatója, de a lisztfelhasználás Magyarországon összességében nem emelkedett.

– Tavaly elsősorban a piacon megjelenő, a saját márkás terméknél olcsóbb, elsőáras termék előretörése volt a jellemző, amely a teljes piacon értékesített lisztek összértékét jelentősen csökkentette – egészíti ki a képet Ferenczik Ákos.

A hazai piacon értékesített liszteknek kicsit több mint 40 százalékát teszik ki a saját márkás termékek. Mellettük jelentek meg az utóbbi évben az elsőáras termékek, amelyek nem köthetőek kereskedelmi láncokhoz, de a saját márkás termékeknél is alacsonyabb áron kaphatók.

– A vásárlók széles köre vásárolja ezeket, főképp a nagyon alacsony áruk miatt, sokszor nagy mennyiségben. Nem jelent visszatartó erőt az sem, hogy a termék külföldi eredetű, vagy hogy esetleg disztribútortól származó lisztet vásároljon. Ezeknek valószínűleg nincs is tudatában – jelzi Ferenczik Ákos.

Ezenkívül kevés változás tapasztalható a piac szerkezetében. Továbbra is a búzafinomliszt az abszolút sláger, amelyet a búzarétesliszt és a búzadara követ a legtöbbet eladott liszttípusok listáján. A kényelmi és a kiegyensúlyozott táplálkozást támogató termékek piacrésze még csekély, bár növekszik.

Az 1 kilogrammos kiszerelés trónja is megingathatatlan, bár a márkatermékek részéről vannak próbálkozások a nagyobb méretek elfogadtatására. Eladási csatornák tekintetében említésre méltó, hogy – hasonlóan a legtöbb élelmiszer-kategóriához – a diszkontok itt is növelik súlyukat az értékesítésben.

Két újdonság Nagyitól

A márkaépítés eszközei – az árvezéreltség és az innovációk korlátozott lehetőségei miatt – behatároltak. A GoodMills mégis belevágott, ennek eredménye a Nagyi titka sikere lett.

– A Nagyi titka termékcsaládban az elmúlt évben a klasszikus szabvány szerinti liszteken szerettünk volna túllépni, és valós fogyasztói igényekre választ adó termékkel megjelenni a polcokon. A magas sikértartalmú, és ténylegesen a legjobb minőségű búzából készült kelttészta-félék készítésére ideális lisztünket, a Nagyi titka Süteménylisztet 2012-ben vezettük be – mondja Ferenczik Ákos. – Pusztán a kiemelkedően jó minőségű búzának és szakembereink gondos és odafigyelő munkájának köszönhetően, bármilyen adalékanyag vagy egyéb javítószer hozzáadása nélkül, a termék garantáltan és a fogyasztók sokasága által visszaigazoltan sikerélményt okoz azoknak a háziasszonyoknak, akik az eddig sokszor kihívást jelentő kelttészta-készítésre vállalkoznak.

A cég folytatja a márka építését. Az eddigi eszközökön túl fogyasztói promóciót is tervez a közeljövőben. Erősítenek az online területen is, főképp a Facebook közösségi oldalon, de megújul a márkaoldal is.

Az idei karácsonyra 2 új Nagyi titka liszt bevezetését tervezik. Az új Nagyi titka teljes kiőrlésű búzaliszttel a rostban gazdagabb és a kiegyensúlyozott táplálkozás iránt érdeklődő fogyasztókat célozzák meg. A Nagyi titka Süteményliszt széles rajongói táborát pedig a kevert és felvert tészták készítéséhez ideális, a különböző krémek és ételek sűrítéséhez pedig egyszerűen elengedhetetlen Nagyi titka Extra finom Süteményliszttel lepik meg.

Az új termékek, csakúgy, mint a Nagyi titka portfólió többi tagja, csak és kizárólag magas minőségű búza, illetve rozs felhasználásával készülnek, bármilyen adalékanyag vagy egyéb javítószer hozzáadása nélkül.

Termékek a tudatos étkezőknek

A Sikér innovációs munkájában az elmúlt évek irányait viszi tovább, ami elsősorban az egészséges életmód, tudatos étkezés irányába mutat. Ebben a termékkategóriában is keresik a szénhidrátcsökkentett, illetve vitaminnal dúsított termékeket. Ezt az egyre szélesedő, tudatos fogyasztói réteget célozzák meg, tudjuk meg a marketingvezetőtől.

– A termékfejlesztéseinkről nem szeretnénk idő előtt lerántani a leplet. Egyelőre Sikér márkatermékeink (Sikér búzafinomliszt, Sikér búzarétesliszt, Sikér búzadara) mellett kampányolunk. Cégünk és termékeink kiemelkedő értékeire szeretnénk felhívni a figyelmet – mondja Horváth-Blázsik Boglárka.

– Az ATL-eszközök közül leginkább az újsághirdetést alkalmazzuk. Nagyobb hangsúlyt fektetünk a világháló adta lehetőségek kiaknázására, így például közösségi oldalon is aktivizáltuk magunkat.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink