Magazin: Alma, te édes! – Cider piaci körkép

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 05. 24. 12:13

Bár a hazai piacon a cider még mindig nagyságrendekkel kisebb mennyiségben fogy, mint a boltokban legtöbbször vele egy polcon megtalálható sör, piacának növekedése dinamikus: forgalma 2012-ben az előző évihez képest megnyolcszorozódott. A tavalyi másfél millió literes fogyasztás várhatóan még jelentősen nőni fog. Jó hír – tartják sokan! Jó, de mi az a cider? – kérdezik mások.

Néhány év alatt helyet (és célcsoportot) talált magának a magyarországi piacon a sörökéhez hasonló alkoholtartalmú, frissítő, szénsavas ital, a cider. Egy termék, amit az angol pubokban a sör mellett csapolnak, legnagyobb mennyiségben a nagy sörforgalmazók árulják, ugyanakkor ízében és ízkategóriáiban, érlelése folyamatában jobban hasonlít a pezsgőkre, habzóborokra.

A cider alapvetően almából készül, ám a termékfejlesztés „kényszere” elérte ezt az italfajtát is. Ma már számos gyártó készíti más gyümölcsökkel ízesített változatait, de tavasszal már mézzel édesített Strongbow-t is kóstolhat a magyar vásárló.

Az eredetileg a ciderhez használt ideális alma magas csersavtartalma miatt szinte ehetetlen (ahogy a pezsgőt sem csemegeszőlőből készítik), de néhány országban, például Angliában sincs kőbe vésve a cideralma használata; akadnak, akik desszertalmát használnak a termékhez. Akárhogy is: jó cider jó minőségű almából lesz!

Milyen is a cider?

– Cidert vagy ahhoz hasonló italt Európa sok országában fogyasztanak, de igazi hagyományai, akárcsak az első tömegtermelés (1887-ben kezdte meg működését a Bulmer testvérek gyára) Angliához köthető – emeli ki Bram Westenbrink, a Strongbow-t forgalmazó HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. marketingigazgatója. – Ott ez volt a legnépszerűbb ital a 18. századig, amíg a kocsmákból ki nem szorította a gin. A cider népszerűsége folyamatosan növekszik; kezdetben csak az Egyesült Királyságban, napjainkban már világszerte egyre többen fogyasztják.

A cider az almalé teljes vagy részleges természetes erjesztésével, az alma préselésével, és nem lepárlással készül – magyarázza az eljárást a szakember.

Alkoholtartalma általában több mint 1,2, de kevesebb, mint 8,5 százalék. Cukortartalma változó – ezt hozzáadott cukorsziruppal, illetve hozzáadott almalével lehet beállítani, ami természetesen édes.

A kipréselt almalét viszonylag alacsony hőmérsékleten, 4–15 °C között erjesztik, ez befolyásolja az érlelés időtartamát és így az ital aromáját is. A cider végső ízét az határozza meg, hogy az érlelődő almalevet ezután hogyan kezelik, és hogy milyen arányban adnak hozzá más anyagokat, például almabort. A termék minősége nem feltétlenül függ össze az almalétartalommal, de nem véletlen, hogy a gyártók kihangsúlyozzák azt kommunikációjukban.

Bár a szakemberek cukortartalom szerint megkülönböztetik az eltérő ízfajtákat, a hazai kínálatban kapható ciderfajtákon ritka az erre utaló jelzés, és azt sem mindig lehet komolyan venni. Hogy létezik-e a világban olyan kategorizálás, mint a pezsgőknél, hogy milyen cukortartalomtól számít egy cider félszáraznak vagy édesnek, arról még a magyar cideres Facebook-közösségek sem tudnak.

– A fogyasztók ízlése piaconként erősen eltér. Az angolok és a franciák inkább a száraz fajtákhoz vonzódnak – mondta el Palkó András, az itthon piacvezető Somersby márkát forgalmazó Carlsberg Hungary Kft. marketingvezetője.

A skandináv országokban és Dél-Európában jobban szeretik az édes ízeket. A magyar átlagfogyasztó is az édes ízvilág kedvelője (ahogy ez a borhoz való viszonyára is jellemző).

Hazai kilátások

A hazai értékesítési adatokból is látszik, hogy a cider forgalma a sörének fél százalékát sem éri el, de az eladott mennyiség 2012-ben közel egy nagyságrenddel nőtt. A marketingvezető 2013-tól további növekedést vár, hogy ez mekkora lesz, azt majd a nyári, szezonális időszakban lehet majd felmérni.

A szakember óriási potenciált lát a magyarországi piacban. A skandináv országokban mérhető arány – azaz, hogy a cider eladásai elérik a sör eladásainak 10 százalékát – szerinte nálunk aligha tűnik elérhető célnak, de a hazai fogyasztás mértéke jó esetben 3-400 ezer hektoliterig is emelkedhet. Mindez a következő 5-8 éves időszakban képzelhető el, de az eredmény a termékre fordított marketingtől is függ, és persze sokat segítene a cider magas adótartalmának mérséklése is.

A nálunk kapható két legismertebb márka, a Somersby és a Strongbow Palkó András elmondása szerint a prémium kategóriába tartozik. A piacnövekedés viszont szinte biztosan a mainstream márkák térhódítását is jelenteni fogja. Erre a gyártóknak is fel kell készülniük. A cider dinamikusan változó kategória, és bárhogyan is alakuljon majd a piac, a Carlsberg alkalmazkodik a kereslethez a termékfejlesztés ésszerű határain belül.

A teljesség kedvéért tegyük hozzá: a nagy sörforgalmazók a nagyobb cider-kultúrájú országokban más kategóriákban (is) versenyeznek, és, akárcsak a sör világában, itt is erőteljes a tőkekoncentráció. A Heineken nemrégiben vásárolta fel a szuperprémium kategóriát képviselő (nálunk eddig egy másik vállalkozás által forgalmazott) Stassent.

Számokban

Év elején a Carlsberg Hungary Kft. sajtóközleményben tette közzé elemzését. Eszerint a Nielsen adataiból kiderül, hogy 2012 a cider italkategóriában 865 százalékos forgalomnövekedést hozott az előző évhez képest. Tavaly közel négy és félmillió palack cidert vettünk le az üzletek polcairól. Míg 2011-ben az eladott cidereknek mindössze 7 százaléka volt nem alma ízű, 2012-re ezek aránya 33 százalékra növekedett.

A felmérésből kiderül, hogy a kísérletező kedv főleg a 18–24 éves korosztályra jellemző, akik közel fele válaszolt úgy, hogy kifejezetten keresi az új, egyedi termékeket, amelyeket főleg baráti összejöveteleken kóstol meg. A cidert szívesen fogyasztók több mint 72 százaléka a lágyabb, gyümölcsösebb ízeket részesíti előnyben.

Kapcsolódó cikkeink