Magazin: Alkalom szüli a sajtot

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 06. 27. 07:49

Miközben az alacsony tejárak lehetőséget adtak arra, hogy a tömegsajtok között az árverseny még élesebb legyen, a különlegesebb, drágább sajtok is elérhetőbbé váltak a fogyasztók számára. Főleg, hogy a vásárlói kedv is élénkült. A gyártók erre olyan innovációkkal és marketingmunkával erősítenek rá, amely a sajtok változatosabb felhasználási módjait, egyediségét hangsúlyozzák.

Az alacsony tejár befolyásolta a sajtpiac közelmúltját: ez okozta az eladásokban a markáns volumennövekedést csakúgy, mint a forintban számolt néhány százalékos csökkenést.

– Az elmúlt időszakban erős árverseny jellemzi a piacot, mely leginkább a mainstream termékeket (például trappista tömb) érinti. Ennek hátterében az alacsony alapanyagár áll, melyre a tejkvóta eltörlése és az orosz embargó vannak hatással. Az importtermékek aránya nem növekedett 2014-hez képest, tavaly 40 százalék volt mennyiségben. A saját márkák aránya 36 százalékon stagnál, mely érték közel 10 százalékponttal magasabb az élelmiszerkategóriák átlagánál – villantja fel a legfontosabb sarokszámokat Toplak Ildikó, a Pannontej Zrt. brandmenedzsere.

Dinamikus specialitások

A félkemény sajtok növekedési dinamikája még mindig átlag feletti, részesedésük a teljes sajtpiacból az elmúlt évben elérte az 56 százalékot. Ugyanakkor a piac legdinamikusabban fejlődő szegmenseit a különböző sajtspecialitások adják. Kiemelkedő például a kecskesajtok és a különböző friss sajtok növekedése.

– Bár a piacot továbbra is a trappista uralja, ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a magyarok nem nyitott az újdonságokra – hangsúlyozza Nagy Béla is, a Kőröstej Kft. marketing- és PR-vezetője. – Tavaly például 40 százalékkal több Hajdú grillsajtot adtunk el, mint egy évvel korábban, és ez a tendencia 2016 első negyedévében még erőteljesebben érezhető. Ráadásul a termék szezonalitása is csökkent, fogyasztása már egyáltalán nem a szabadtéri grillezős időszakhoz kötődik.

A félkemény típusú sajtok dominanciájának is köszönhetően az értékesítés közel felét a tömbsajtok adják, növekedésük még mindig a piaci átlagot meghaladó. Ugyanakkor jelentősen nő a szeletelt sajtok részesedése is.

Változóban a csatornák súlya

A sajteladásoknak mintegy 30 százaléka a hipermarketekben zajlik, ez a legfontosabb csatorna. Súlya azonban évről évre csökken, az elmúlt évben a diszkontláncok sajtértékesítése már megközelítette a hipermarketekét, valamint a szupermarket-csatorna is jelentős fejlődést mutat.

– A piac túlnyomó része jelentősen ár- és promócióérzékeny. A már megszokott árakciókon túlmenően a zsiráfkiszerelések és az azonnali ajándékok tűnnek a legvonzóbbnak a vásárlók számára – mondja Toplak Ildikó.

A sajtok kedveltségének növekedése összefügg azzal is, hogy egyre szélesebb a felhasználási területe, akár a konyhákban, akár a gasztronómiában. A fogyasztók leginkább azokat az alkalmakat keresik, amikor gyorsan és könnyen, finom fogást tudnak készíteni. Jelentősen nő például a nyitottság a grillezés iránt, így, követve az igényeket, a Pannontej két márkája, a Tihany és Karaván is új grilltermékkel bővítette kínálatát, tudjuk meg a brandmenedzsertől.

– Egyre több egészségtudatos fogyasztóval találkozunk, emellett egyre többen vannak, akiknek allergia vagy intolerancia miatt körültekintően kell kialakítani az étrendjüket. Ezért figyelmet fordítunk arra, hogy bővítsük laktózmentes sajtkínálatunkat – fűzi hozzá Toplak Ildikó.

A hazai sajtpiac egyik meghatározó gyártójaként aktívan építik márkáikat, és arra törekednek, hogy megőrizve jelenlegi fogyasztóikat, szélesítsék vásárlói körüket.

– A nyár egyértelműen a grillezések időszaka, így az újdonságok kerülnek a középpontba. Aktivitásainkkal nemcsak újdonságainkra szeretnénk felhívni a figyelmet, de igyekszünk élményt is adni – árulja el a brandmenedzser.

Továbbgondolva

A Kőröstej csoport számára sikeres év volt 2015, hiszen volumen tekintetében belföldön és az exportpiacokon is 10 százalékot jóval meghaladó növekedést realizáltak. Hasonlóan eredményesen kezdődött az idei év is: volumenben 10 százalékot túlszárnyaló növekedéssel számolnak.

– Mivel egyre több innovatív megoldás jelenik meg a piacon, törvényszerű, hogy nő a valamilyen szempontból különlegesnek mondható termékek részaránya. Egyre több snacket, fonatot, izgalmas kiszerelésben vagy csomagolásban kínált sajtot, nemzetközi specialitást vásárol a magyar közönség is – állapítja meg Nagy Béla. – Ez azonban alapvetően nem a hagyományos termékek „kárára” valósul meg, hanem növekményként jelentkezik a forgalmazóknál. Van is hova fejlődni, hiszen nemzetközi összehasonlításban az egy főre jutó magyar sajtfogyasztás még mindig kifejezetten alacsony.

A cég két éve kezdte belföldön egységesíteni és intenzíven támogatni a Hajdú márkát, mely azzal, hogy immár közel negyven országban van jelen, nemzetközi téren nagyon komoly sikereket tud felmutatni.

– Kommunikációnkban erős elem a sok külföldön befutott termékünk, melyekkel a magyar gyártókkal szemben is eredményesek tudunk lenni, kihasználva a hazai piac növekvő nyitottságát – hangsúlyozza a marketing- és PR-vezető. – Az idei évünk elsősorban nem a vadonatúj termékekről szól, hanem a már idehaza vagy külföldön sikeres sajtjaink „továbbgondolásáról”. Új „köntösökről”, íz- és csomagolás­variációkról.

A cég 2016-tól a korábbiaknál jóval intenzívebb szponzorációs tevékenységet fejt ki. Adta magát, hogy összehozzák a nemzetközileg legsikeresebb magyar sajtmárkát egyik legeredményesebb sportklubunkkal, ebből csak jó sülhet ki, gondolták a Kőröstejnél. Nyári kampányukban ismert magyar és külföldi sportolók, mondhatni világsztárok is szerepet játszanak majd. Közülük többekkel az olimpián is aranyesélyesként találkozhatunk.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink