Magazin: Alkalom szüli a sajtot
Miközben az alacsony tejárak lehetőséget adtak arra, hogy a tömegsajtok között az árverseny még élesebb legyen, a különlegesebb, drágább sajtok is elérhetőbbé váltak a fogyasztók számára. Főleg, hogy a vásárlói kedv is élénkült. A gyártók erre olyan innovációkkal és marketingmunkával erősítenek rá, amely a sajtok változatosabb felhasználási módjait, egyediségét hangsúlyozzák.
Az alacsony tejár befolyásolta a sajtpiac közelmúltját: ez okozta az eladásokban a markáns volumennövekedést csakúgy, mint a forintban számolt néhány százalékos csökkenést.
– Az elmúlt időszakban erős árverseny jellemzi a piacot, mely leginkább a mainstream termékeket (például trappista tömb) érinti. Ennek hátterében az alacsony alapanyagár áll, melyre a tejkvóta eltörlése és az orosz embargó vannak hatással. Az importtermékek aránya nem növekedett 2014-hez képest, tavaly 40 százalék volt mennyiségben. A saját márkák aránya 36 százalékon stagnál, mely érték közel 10 százalékponttal magasabb az élelmiszerkategóriák átlagánál – villantja fel a legfontosabb sarokszámokat Toplak Ildikó, a Pannontej Zrt. brandmenedzsere.
Dinamikus specialitások
A félkemény sajtok növekedési dinamikája még mindig átlag feletti, részesedésük a teljes sajtpiacból az elmúlt évben elérte az 56 százalékot. Ugyanakkor a piac legdinamikusabban fejlődő szegmenseit a különböző sajtspecialitások adják. Kiemelkedő például a kecskesajtok és a különböző friss sajtok növekedése.
– Bár a piacot továbbra is a trappista uralja, ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a magyarok nem nyitott az újdonságokra – hangsúlyozza Nagy Béla is, a Kőröstej Kft. marketing- és PR-vezetője. – Tavaly például 40 százalékkal több Hajdú grillsajtot adtunk el, mint egy évvel korábban, és ez a tendencia 2016 első negyedévében még erőteljesebben érezhető. Ráadásul a termék szezonalitása is csökkent, fogyasztása már egyáltalán nem a szabadtéri grillezős időszakhoz kötődik.
A félkemény típusú sajtok dominanciájának is köszönhetően az értékesítés közel felét a tömbsajtok adják, növekedésük még mindig a piaci átlagot meghaladó. Ugyanakkor jelentősen nő a szeletelt sajtok részesedése is.
Változóban a csatornák súlya
A sajteladásoknak mintegy 30 százaléka a hipermarketekben zajlik, ez a legfontosabb csatorna. Súlya azonban évről évre csökken, az elmúlt évben a diszkontláncok sajtértékesítése már megközelítette a hipermarketekét, valamint a szupermarket-csatorna is jelentős fejlődést mutat.
– A piac túlnyomó része jelentősen ár- és promócióérzékeny. A már megszokott árakciókon túlmenően a zsiráfkiszerelések és az azonnali ajándékok tűnnek a legvonzóbbnak a vásárlók számára – mondja Toplak Ildikó.
A sajtok kedveltségének növekedése összefügg azzal is, hogy egyre szélesebb a felhasználási területe, akár a konyhákban, akár a gasztronómiában. A fogyasztók leginkább azokat az alkalmakat keresik, amikor gyorsan és könnyen, finom fogást tudnak készíteni. Jelentősen nő például a nyitottság a grillezés iránt, így, követve az igényeket, a Pannontej két márkája, a Tihany és Karaván is új grilltermékkel bővítette kínálatát, tudjuk meg a brandmenedzsertől.
– Egyre több egészségtudatos fogyasztóval találkozunk, emellett egyre többen vannak, akiknek allergia vagy intolerancia miatt körültekintően kell kialakítani az étrendjüket. Ezért figyelmet fordítunk arra, hogy bővítsük laktózmentes sajtkínálatunkat – fűzi hozzá Toplak Ildikó.
A hazai sajtpiac egyik meghatározó gyártójaként aktívan építik márkáikat, és arra törekednek, hogy megőrizve jelenlegi fogyasztóikat, szélesítsék vásárlói körüket.
– A nyár egyértelműen a grillezések időszaka, így az újdonságok kerülnek a középpontba. Aktivitásainkkal nemcsak újdonságainkra szeretnénk felhívni a figyelmet, de igyekszünk élményt is adni – árulja el a brandmenedzser.
Továbbgondolva
A Kőröstej csoport számára sikeres év volt 2015, hiszen volumen tekintetében belföldön és az exportpiacokon is 10 százalékot jóval meghaladó növekedést realizáltak. Hasonlóan eredményesen kezdődött az idei év is: volumenben 10 százalékot túlszárnyaló növekedéssel számolnak.
– Mivel egyre több innovatív megoldás jelenik meg a piacon, törvényszerű, hogy nő a valamilyen szempontból különlegesnek mondható termékek részaránya. Egyre több snacket, fonatot, izgalmas kiszerelésben vagy csomagolásban kínált sajtot, nemzetközi specialitást vásárol a magyar közönség is – állapítja meg Nagy Béla. – Ez azonban alapvetően nem a hagyományos termékek „kárára” valósul meg, hanem növekményként jelentkezik a forgalmazóknál. Van is hova fejlődni, hiszen nemzetközi összehasonlításban az egy főre jutó magyar sajtfogyasztás még mindig kifejezetten alacsony.
A cég két éve kezdte belföldön egységesíteni és intenzíven támogatni a Hajdú márkát, mely azzal, hogy immár közel negyven országban van jelen, nemzetközi téren nagyon komoly sikereket tud felmutatni.
– Kommunikációnkban erős elem a sok külföldön befutott termékünk, melyekkel a magyar gyártókkal szemben is eredményesek tudunk lenni, kihasználva a hazai piac növekvő nyitottságát – hangsúlyozza a marketing- és PR-vezető. – Az idei évünk elsősorban nem a vadonatúj termékekről szól, hanem a már idehaza vagy külföldön sikeres sajtjaink „továbbgondolásáról”. Új „köntösökről”, íz- és csomagolásvariációkról.
A cég 2016-tól a korábbiaknál jóval intenzívebb szponzorációs tevékenységet fejt ki. Adta magát, hogy összehozzák a nemzetközileg legsikeresebb magyar sajtmárkát egyik legeredményesebb sportklubunkkal, ebből csak jó sülhet ki, gondolták a Kőröstejnél. Nyári kampányukban ismert magyar és külföldi sportolók, mondhatni világsztárok is szerepet játszanak majd. Közülük többekkel az olimpián is aranyesélyesként találkozhatunk.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az ESG előnyei lassan körvonalazódnak
Növekszik a januárban hatályba lépett új ESG szabályozás után érdeklődők…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 184 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Csökkent az ipari termelés Magyarországon: a német függés mérséklését sürgeti az NGM
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb, naptárhatástól megtisztított adatai szerint…
Tovább olvasom >