Magazin: A tartalomra koncentrálnak

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 07. 16. 10:48

Sokat ígérőnek neveztük nemrégiben az akkor induló, Borháló elnevezésű magyar borkereskedés-franchise-t, de a januárban még csak két egységből álló lánc terjeszkedésének üteme felülmúlta várakozásunkat. A jól kitalált koncepció sokakat meggyőzött: ma 11 egység működik a fővárosban
és agglomerációjában, 2 vidéken.

A Borháló egységes megjelenésű üzleteinek kínálata főként a jó ár-érték arányú folyóborokból áll. A bérlő vállalja egy folyamatosan bővülő szortiment és mennyiség átvételét (csak a Borháló termékeit értékesítheti), cserébe minőségi terméket és szolgáltatást kap (Trade magazin, 2013/1–2). Kérdéseinkre Elek Márton, a vállalkozás stratégiáért és marketingért felelős munkatársa válaszolt

– Kik a franchise-partnereik?

Általában sokaknak tetszik az ötlet, de jellemzően vendéglátós hátterű, vagy ilyen kapcsolatokkal rendelkező vállalkozások kapják fel a fejüket a koncepcióra, akik felhasználhatónak látják ezeket a kapcsolatokat is az értékesítésben. Olyan is előfordul, aki nagy barátja a bornak, és kézenfekvő számára, hogy ebben az irányban próbálkozzon. Megint másoknak a már működő üzleteket látva jön meg a kedvük a csatlakozáshoz. A hírünk pedig szájról szájra száll. Most „zárult” egy jelentkezési szakasz.

– Hogyan fogadják a feltételeket?

Akik még a legelején hittek bennünk, azok viszonylag olcsón vásárolhatták meg a franchise-jogokat, az utóbbi kör már másfélszeres díjat fizet. Emelünk árat a következő körben is, de már nem ilyen mértékben – ezt azért tehetjük meg, mert ismertségünk nagyot nőtt, akárcsak a bérlőknek nyújtott szolgáltatásaink mértéke.

A szerződés betartatását illetően meglehetősen szigorúak vagyunk, főként az általunk fontosnak tartott kérdésekben, ilyenek a marketing, a vevő- és panaszkezelés, a szakmai követelmények, a bor útjának zárt láncolata és a hőmérsékleti határértékek betartatása. Végül is ezek a minőségi kiszolgálás feltételei.

– Mivel motiválják a borászokat?

Munkánkban remek partnerek a borászok. Stabil alapja az együttműködésnek, hogy egyszerre egy egész kiskereskedelmi hálózatba tudnak beszállítani, méghozzá olyanba, amely nagykereskedelmi közvetítőként fordul a vendéglátósok felé. Több borásszal hosszú távú stratégiát dolgoztunk ki rendezvények, éttermek ellátására is – utóbbiak a bor mellé tanácsadást is kapnak.

Néhányan kifejezetten a Borháló által lefedett szegmensek részére alakítják a palackozást: számos borfajta kerül magnum palackba, bag-in-boxba, sőt pillepalackba is, a lényeg, hogy minden kiszerelésfajta, a legolcsóbb is, minőségi borélményt rejt.

– A pillepalack nem mond ellent az egész koncepciónak?

Hiszünk a pillepalackban is, hiszen nálunk az ugyanúgy nagy élvezeti értékű italt rejt. A rendszerünk olyan borokat kutat fel és köt le, amelyek palackos verziói messze a minőségi kategóriában vannak. Mi jellemzően azokat a borokat adjuk nagyobb kiszerelésben, melyek palackos verziói 1500 forint körül mozognak. Hetente szállítunk a borászatokból teljes teherautónyi mennyiségeket hűtőkocsiban, amiket a hűtött raktárból pár napon belül ugyancsak hűtőkocsival viszünk a Borháló üzleteibe. Vagyis teljesen frissen fejt borokhoz jutnak a vásárlók. Ha a csomagolás nem is mindig túl bizalomgerjesztő, a tartalma annál inkább.

– Értékesítenek borpartnereik a vendéglátósoknak is?

Azt tartjuk megfelelő „ütemnek”, ha egy üzletünk először stabil kiskereskedelmi forgalmat bonyolít le, azután kezd más partnerek, például vendéglátósok irányába nyitni. Mindemellett a már működő Borháló boltok bármelyike tud vendéglátósoknak is szállítani.

Úgy tűnik, a vendéglátósok nyitottak a termékeinkre, sokuknak van korábbi rossz élménye a ház boraként kipróbált borokról. A „mieink” jól megállják a helyüket az igények nélküli árversenyben és a túlcsicsázott csúcsborokat felsorakoztató borlapok között.

Ipacs Tamás

Kapcsolódó cikkeink