Magazin: A magyar vásárlók megkedvelték a kupont
A kezdeti bizalmatlanság eltűnőben, egyre többen váltanak be kupont vásárláskor. A tudatos fogyasztók keresik a kedvezményeket. A márkagyártók, kereskedők pedig ki akarnak tűnni az árakciók egyformaságából.
A jól előkészített és kivitelezett kuponakció a vásárlók számára valódi, konkrét értéket képvisel, így nagyban befolyásolja a vásárlás helyszínét és tárgyát is, hiszen a vásárlási döntés már előre megszületik
Idén nyáron sokat foglalkozott a média a bónuszok, kuponok, utalványok témakörével. A népszerűség oka a GKIeNet és a BCE E-business Kutatóközpont közösen publikált, e területről készült tanulmánysorozata volt. A Groupon sikerén felbuzdulva ugyanis már hazánkban is mintegy 50 online kuponoldal működik sikerrel. Titkuk, hogy átlagosan 50 százalékos kedvezménnyel kínálnak termékeket, szolgáltatásokat. A nagy kedvezmények átütő erővel söprik el a régebbi, bizalmatlan beidegződéseket, a gyanakvást, és egyre több magyar fogyasztót bátorítanak az internetes vásárlásra, a kihagyhatatlan ajánlatok megvételére.
Az oldalak működését biztosítja, hogy az értékesítés után 30-50 százalék jutalékot kapnak. A kereskedők, szolgáltatók számára első pillantásra veszteségesnek tűnő üzlet mégis eredményes lehet, ha a kuponos vásárlók visszatérnek vagy a beváltáskor további terméket, szolgáltatást vásárolnak, teljes áron. Van, aki a kuponos oldal által biztosított hirdetési felület miatt dönt az együttműködés mellett. A bónuszokat, kuponokat értékesítő közösségi vásárlói internetes kereskedelmi oldalak forgalma az idén várhatóan jóval meghaladja a kétmilliárd forintot, de elérheti a hárommilliárd forintot is.
Kreativitás korlátokkal
Az USA-ban reneszánszát éli a hagyományos kupon, ismét Amerika nemzeti sportja lett a kupongyűjtés és -beváltás.
– Mivel még fellendülőben van a kuponos aktivitás elterjedése hazánkban, a vásárlókat rá kell vezetni, hogy tudatosan használják és keressék a kuponokat. Ehhez megfelelő terjesztési csatornák és színvonalas szolgáltatás szükséges – véli Ladányi Ágnes, a KuponOk értékesítési vezetője.
Tapasztalatuk szerint a kuponokat többféle céllal alkalmazzák a megrendelők. Van, aki a fogyasztói bizalmat, a lojalitást erősíti általa, vagy a célcsoport még passzív tagjait igyekszik aktivizálni, elérni. A háztartások vásárlásainak előrehozására, egy termék kifuttatásának elősegítésére, bevezetés támogatására, termékválasztás befolyásolására, kipróbálás ösztönzésére is alkalmas eszköz. A KuponOk szakembere fontosnak tartja a jó előkészítést, a technológiai sajátosságok figyelembevételét. A kuponon szerepelnie kell bizonyos kötelező elemeknek – a hálózat logója, a termék pontos megnevezése, kötött jogi szöveg, beváltási időszak –, illetve a kupon minimális méretének korlátozásával is számolni kell, annak érdekében, hogy a pénztáraknál problémamentesen tudják a kupon vonalkódját olvasni. Mindezek betartása mellett szabadon, kreatívan lehet kommunikálni a terméket.
Olcsó, korlátlan és jól mérhető
Bombera Gábor, az Infonity Kft. ügyvezető igazgatója – a kupon.hu weboldal üzemeltetője – szerint a jól előkészített és kivitelezett kuponakció a vásárlók számára valódi, konkrét értéket képvisel, így nagyban befolyásolja a vásárlás helyszínét és tárgyát is, hiszen a vásárlási döntés már előre megszületik. Az online kupon előnye, hogy kis költséggel terjeszthető, szinte korlátlanul elérhetővé tehető, és jól mérhető például az online nyomtatások mennyiségének mérésével vagy a beváltott kuponok utólagos összegyűjtésével.
A sikeres lebonyolításhoz elengedhetetlen a kínált kedvezmény és a feltételek pontos, egyértelmű megfogalmazása a kuponon, a beváltás feltételeinek megteremtése az üzletekben, a bolti dolgozók kiképzése, bevonása, és a beváltásra megfelelően hosszú időintervallum biztosítása is. Ezek hiányában a márkával és a kereskedővel, de a kuponos céggel, oldallal szemben is vásárlói bizalomvesztés léphet fel.
Az FMCG jellegű kampányok esetén (üzlethálózatban beváltható, forgalmazók által kibocsátott termékkuponok) külön figyelmet kell fordítani az elszámolásra az akció végén. A kupon.hu szakembere kiemelte, hogy nem szeretné összekeverni a hagyományos kupont (amihez ingyenesen lehet hozzájutni, nem függ a kupont felhasználók számától a kupon beválthatósága) a közösségi vásárlással, ami inkább vásárlási utalványnak számít, illetve egyszerűen egy online vásárlási akciónak, ami szinte csak szolgáltatások kedvezményes igénybevételére váltható be, konkrét árucikkekre nem.
Az Origo portfólióját számos kuponhirdető használja, akik jellemzően 9 kategóriában kínálják kedvezményeiket: szépségápolás, gasztronómia, utazás, szórakozás, élmény, wellness, sport, oktatás, egészség. A formátum különböző lehet, így megjelenhetnek pénzhelyettesítő fizetési eszközként, szolgáltatásként vagy előlegként.
– Van, aki kizárólag itt hirdet, és van, aki akár tízszer nagyobb költést tervez netre, mint offline-ra. A TOP 8 hirdetőnél 2010 első félévéhez képest 2011 első 6 hónapjában 178 százalékos listaáras költésbeli növekedést tapasztalunk, és az év második felében minimum 18 százalékos további növekedés prognosztizálható – ismerteti a trendeket Huber Kornél, az Origo sales executive-ja.
Juttatások és ösztönzők
A Sodexo Motivációs Rendszerek a béren kívüli juttatások és az ösztönző juttatások rendszerében professzionális szolgáltatásokkal és személyes tanácsadással segíti ügyfeleit. A legelterjedtebb béren kívüli juttatási forma a mindennapi élethez kapcsolódó normál adózású (19,04 %) melegétel-utalvány, amely a Sodexo hálózatában több mint 40 000 elfogadóhelyen elkölthető. Termékeik közül normál adózású körbe tartozik még az internetutalvány és a nyári szezon slágere, az iskolakezdési támogatás elnevezésű utalvány is.
– Az ösztönző juttatások területén szolgáltatási körünket szélesítve, újszerű megoldással léptünk a piacra, melynek eredményeképpen a cégek hatékonyan ösztönözhetik vásárlóikat, üzleti partnereiket. A BÓNUSZ utalvány előnye, hogy a juttató szempontjából egyszerűen beszerezhető, kezelhető, tárolható. Aki kapja, annak pedig a választás szabadságát nyújtja, hiszen többféle célra is fel tudja használni – mondja Dezse Boglárka marketingigazgató.
Másik felhasználási mód az üzletfelek vagy alkalmazottak ösztönzése, például az outsourcing keretében alkalmazott merchandiserek motiválására, jutalmazására is alkalmas. Az idei évtől az utalvány rendelhető úgynevezett Prémium Csomagolásban is, amelyet a megrendelő egy cég vagy egy márka saját arculatára szabhat egyedi grafika és logó megjelenítésével.
A Sodexo utalványait több mint egymillió munkavállaló kapja meg rendszeresen, amelyeket a legkülönbözőbb kereskedelmi, illetve vendéglátó-ipari egységekben költhetnek el. Ennek a jelentős forgalomnak a terelésére alkalmas eszköz az egyes utalványokhoz kapcsolt kuponok/kuponfüzetek használata, amelyeknek célja, hogy felhívja egy adott elfogadóhelyre az utalványfelhasználók figyelmét, és számukra kedvező vásárlói ajánlatot tegyen. Jelenleg is fut az iskolakezdési támogatás kapcsán az az online kuponfüzet, amelyben több beváltó is kedvezményeket kínál, amennyiben az ő üzleteiben kerül felhasználásra az utalvány. Ebben az esetben leginkább az árral csalogatják be az utalványfelhasználókat, és jellemzően 10-25 százalékos kedvezményt biztosítanak.
– Az utalványborítékba helyezett inzert különösen hatásos eszköz a hirdető számára, hiszen a promóciós ajánlat közvetlenül az önmagában is értékkel bíró és a felhasználó által elköltésre váró utalvány mellé kerül. A tervezéstől a gyártásig mindent elvégzünk a partner számára.
Új kupon-utakon
Ladányi Ágnes úgy gondolja, hogy a kuponozásban még rendkívül nagy a potenciál, hiszen a fogyasztók egyre tudatosabbak, így vevők az okos vásárlást elősegítő kuponra. A folyamatos technikai fejlődés elkerülhetetlen a fokozódó versenyhelyzet miatt, és a szolgáltatásaikat is folyamatosan szélesítik. Az egyik legsikeresebb egyedi fejlesztésük a kuponadagolók bevezetése, amely rögtön a termék mellett biztosítja a kupont, és azonnal felhasználhatóvá teszi a pénztáraknál. Kapcsolódó szolgáltatásuk kiterjed a clearing, a terjesztés, az engedélyeztetés, a teljes körű koordináció mellett a mérések, az utánkövetés, a hatékonysági elemzések elkészítésére is.
Az Infonity Kft., a kupon.hu weboldal üzemeltetője, a divatáru, a webáruházak és az FMCG-területre specializált kuponok szakértője szerint a hagyományos kuponoknak továbbra is van létjogosultságuk a magyar piacon. Céljuk, hogy ne csak eseményhez kötve, illetve alkalmanként lehessen kuponokhoz hozzájutni, hanem a mindennapok részévé váljon a kuponok használata. Növekvő számú online kupon kibocsátását prognosztizálják a közösségi vásárlói oldalak további sikere mellett.
A Sodexo szakembere szerint itthon a jövő lehetősége a kuponok áthelyezése az utalványborítékból a kártyára. Ez mind a felhasználók, mind a kedvezményt biztosító üzletek számára új lehetőségeket teremt. A nemzetközi trendek és a hazai költési szokások azonban azt mutatják, hogy a kártya megjelenésével a papír alapú megoldások továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek majd.
Kátai I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >