Magasabb osztályba lépett a rizs
Nem vagyunk egy történelmi rizstermelő ország, így kitettségünk magas a világpiaci eseményeknek. Ahogy most kinéz, nem igazán lehet tartós árcsökkenésre számítani a kiskereskedelemben. Azonban, mivel a rizs iránti érdeklődés évek óta folyamatosan nő, a termék egyre magasabb polcra kerül, választéka pedig színesedik. Hozzáadott értékek, igényesebb csomagolások, erősödő márkák – már rég nem csak a „B” rizsről szól a piac.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
Atavalyi év első fele még a COVID utáni forgalomemelkedés lendületéről, második fele azonban már az árváltozások elfogadtatásáról szólt – sok esetben ez nem sikerült, és a forgalmi volumen visszaesett.
– Idén azonban az infláció száguldó mértéke csökkent, a fizetések év elejétől talán jobban igazodtak a bolti árakhoz, a korábban kiugrónak számító árak pedig összeértek a termékkategória azonos tagjaival, így újra egységesedő fogyasztói árakat és lassan újra megmozduló értékesítést láthatunk – számol be az örvendetes fejleményről dr. Tímár Imre, a Tanner Trade Kft. ügyvezető igazgatója.
Ezzel együtt a rizs ára a korábbi évhez képest minden kategóriában magasabb, és az árszint ebben az évben várhatóan megmarad, teszi hozzá. Az árváltozás okai a hazai termelésű rizs esetében a magas input árak: növényvédőszer- és üzemanyagár, az emberi munka emelkedő költsége és az alacsony terméshozam (4,5-5 tonna/ha, míg Dél-Európában 8 tonna/ha). Ebből adódóan a hazai termelés volumene csökken, az import aránya pedig bővül.
Jelenleg a hazai felhasználás mintegy 20%-át adja a belföldi termelés, a többit az import. A gyakori aszályok miatt kontinensünkön csökken a termelés, így várhatóan növekedni fog az Ázsiából jövő rizs volumene a következő években.
– Hosszú távon a jövőben az árak folyamatos emelkedésére lehet számítani, amelyben azért ingadozások, árkorrekciók lehetnek – tekint előre dr. Tímár Imre. – Az előrejelzések szerint például a 2024/25-ös év hozhat bizonyos enyhülést az árakban.
Diverzifikált választék minden csatornában
A kereslet változása kétarcú. A megnövekedett árak rövid távon természetesen az olcsóbb, gyengébb minőségű termékeknek kedveznek. Ugyanakkor, mivel a rizs iránti igény nem csupán idehaza emelkedik (jelenleg 6,5 kg/fő/év az átlagfogyasztás), hanem az egész világon, ezért növekszik az érdeklődés a különlegesebb, akár csomagolásában is feltűnőbb, igényesebb, megbízható minőséget sugalló termékek iránt. Szerencsére az elmúlt időszakban a hazai kereskedelem figyelemmel követte a kereslet élénkülését, a diverzifikált választék már egészen a diszkontokig bezárólag megjelent.
– Szélesedik a vevőköre az olyan, hozzáadott értéket képviselő termékeknek, mint például az alacsonyabb glikémiás indexű, akár cukorbetegek számára is fogyasztható basmati rizsek – elemzi tovább a piacot a Tanner Trade Kft. ügyvezető igazgatója. – Egyre több fogyasztó a rizsre nemcsak mint köretre, hanem mint gazdagabb ízeket és felhasználhatóságot nyújtó gabonára tekint. Az ázsiai konyha növekvő kedveltsége szintén hozzájárul a változatos rizsfajták piaci megjelenéséhez, ennek további fejlődése várható a közeljövőben. Ezek, bár jelenleg és még jó ideig csupán niche piaci szegmenst alkotnak, gazdagítják a hazai kínálatot, és elősegítik a hazai rizsfogyasztási kultúra fejlődését.
Belsőhöz a külső
Ezek a trendvonalak szabják meg a fejlesztések irányát is: az újdonságok a megbízható minőségüket alátámasztó külsővel, sok esetben környezetbarát csomagolásban kerülnek a polcokra.
– Legújabb termékünk például textilzsákos kiszerelésben lesz kapható, a fehér mellett többek között barna és basmati rizs változatokban is – újságolja dr. Tímár Imre. – Termékpalettánkon elsősorban a különlegesebb rizsfajták – basmati rizs, basmati kernel rizs és az Arroz Brazal rizsek (Maratelli rizs, barna rizsek) – találhatóak meg, amelyeket a Pireneusokból származó tiszta vízzel öntöznek.
Termékeik népszerűsítésére egyre nagyobb mértékben veszik igénybe az online médiát, jelenlétüket – reklámkisfilmek készítéseivel, egyre több közösségi platformokon való megjelenésekkel – folyamatosan szélesítik.
– Ezúton is ajánljuk legújabb, „Világ Ízei” Facebook-oldalunkat, ahol a fogyasztóknak felhasználási javaslatokat és recepteket kínálunk a jobb tájékozódás érdekében – jegyzi meg zárásul az ügyvezető igazgató.
Kivárnak a cégek az újdonságokkal
Az alapanyagár világpiaci növekedését Bencs Mihály, a Riceland-Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója elsősorban az Indiában bevezetett exportkorlátozásra vezeti vissza, ami a mai napig érvényben van. India adja ugyanis a világ rizsexportjának 40%-át.
– Az idei évre további negatív hatást gyakorolt, hogy a Gázában kitört konfliktust követően, a tengeren történő szállítások költségei jelentősen megnövekedtek – fűzi hozzá Bencs Mihály. – A szállítmányok Dél-Afrika felé kerülnek, így a költségek négyszeresére emelkedtek, míg a szállítás mintegy 20 nappal hosszabbodik.
Az árak emelkedése egyértelműen az olcsóbb áruk piacára terelte a vásárlókat.
– Némi pozitív irányú változás ugyan megfigyelhető, de jelen helyzetben nehéz új termékkel megjelenni a piacon – hangsúlyozza a Riceland-Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. – Az infláció ebben a kategóriában is visszafogta a volumenek értékesítését, ami befolyásolja új termékek bevezetésének megtérülését.
A cégnél is kivárnak a fejlesztésekkel, de Bencs Mihály annyit azért elárult, hogy hosszabb távon elsősorban a nemzetközi konyhák népszerűsítésében gondolkodnak.
– Jelenleg, elsősorban a social media felületét használjuk – mond pár szót végezetül marketingmunkájukról az igazgató. – Ezen felül instore akciókról folytatunk tárgyalásokat több hálózattal. Ezt a megoldást azért preferáljuk, mert termékeink áruházi láthatóságának növelésével még jobban ki tudjuk használni a vásárlóval való közvetlen kommunikációt.
Minden szinten reagálni kell
A világpiaci nehézségeken, a magas infláción kívül Valentinyi Fruzsina, a Valoryz Production Kft. ügyvezetője még egy tényezőt kiemel: az EPR-díj tavaly nyári bevezetését, amely véleménye szerint átgondolatlan volt.
– Azóta a közel-keleti háborúk, a kereskedelmi csatornákra mért csapások tovább emelték a rizs árát. Viszont a fogyasztók ezt már nem tolerálták, így a gyengébb, rosszabb minőségű termékek felé fordultak – mondja Valentinyi Fruzsina. – A Valoryz szerencsésnek mondhatja magát: mi mindig is az innovációkba menekülünk ilyen esetekben, így tettünk most is. Fogyasztói csomagolást és gyűjtőcsomagolást váltottunk, amelyekkel sikerült egész jól lekövetni a piacot, és az idei év első negyedére már hoztuk a kitűzött célokat.
Jó hírként kiemeli: a fogyasztók nyitottak az újdonságokra, érdemes folyamatosan monitorozni őket. A cég is így tesz, ezért is vágott bele egy, már elfeledett gabona termesztésébe és feldolgozásába.
– Mindenképpen olyan termékek lesznek a nyertesei a mostani változásoknak, amelynek termesztése kevés input anyagot igényel, és lehetőleg szárazságtűrőek, így megfelelő hozamok realizálhatók, amivel pedig majd jó áron lehet értékesíteni ezeket a termékeket – világítja meg ennek hátterét Valentinyi Fruzsina.
A Valoryz nyáron két új termékkel is megjelenik, árulja el lapunknak, amelyek természetesen a Valoryz rizshez kapcsolódnak. Ám nem csupán az új termékek bevezetését tartják fontosnak, hanem olyan programok indítását is, amelyek a márka nevét, a terméket erősítik.
– Így elindítottuk a Felelős élelmiszerhős programunkat, melyben alsó tagozatosokat edukálunk: miért is vásároljanak magyar, szezonális élelmiszert – ismerteti az ügyvezető. – Hiszen ők a jövő fogyasztói.
S ha már az ifjabbak: az online térben is a fiatalabb generációt igyekeznek megszólítani azokkal az értékekkel, amelyeket képviselnek: fenntarthatóság, magyar termék, edukáció, vevőközpontúság. A márka kommunikációjában idén több együttműködést is terveznek más márkákkal, illetve olyan megjelenéseket, edukációs anyagokat, amelyek a hazai környezetben formabontónak mondhatóak, vetíti előre Valentinyi Fruzsina. //
Terítéken a rizs
Az elmúlt két évben a magas inflációs környezet igencsak befolyásolta a hazai háztartások fogyasztási, költési szokásait. A háztartások egyrészt az olcsóbb termékek felé fordultak, másrészt visszafogott költéssel reagáltak a magas árakra. Ez azt eredményezte, hogy 2023-ra átlagosan mintegy 5%-kal kevesebbet vásároltak FMCG-termékekből. Ez alól a rizs mint egyik alapélelmiszer termékünk sem volt kivétel, amelynek a vizsgált 2023. március 1-től 2024. február 29-ig tartó időszakban fajtától függően különböző mértékben csökkent az otthoni fogyasztásra vásárolt volumene. Csak összehasonlításképpen, a csökkenés hasonló mértékben érintette a tésztát is, amely szintén egyik alapterméknek számít a háztartások fogyasztásában.
A GfK Háztartáspanel adatai alapján a vizsgált 12 hónap alatt a magyar háztartások enyhén csökkenő számban, de 85%-a vásárolt rizst az asztalára, átlagosan mintegy 2 havonta, alkalmanként átlagosan 841 forintot hagyva a kasszánál.
Az infláció a rizs árát sem kímélte. Míg 2022 februári MAT átlagára 522 forint volt, a 2024 februárig tartó éves időszakban már 51%-kal többet, 788 forintot fizettek kilójáért.
Fajta szempontjából nem változott az egyes rizsfajták részesedése. Több mint felét, 51%-ot továbbra is az olcsóbb A és B osztályú rizsből vásárolják, a hosszú szeműből 26%, a prémium fajtákból (Basmati, Jázmin stb.) pedig 21%-ot, amelynek egyedüliként 20%-kal tudott nőni a forgalma. A barna rizs forgalmi részesedése – bár volumenben közel harmadával csökkent – sem változott: mindösszesen 2%-ot tesz ki.
A kereskedelmi csatornák forgalmát tekintve azt látjuk, hogy a totál piac forgalmának csökkenése mellett egyedül a diszkontok tudták növelni részesedésüket. Egy átlagos háztartás ebben a csatornában költötte a legtöbbet a kategória vásárlására, és ez volumenben is a legtöbb.
Azt látjuk, hogy a rizs esetében is a PL termékek átlagára nagyobb mértékben emelkedett, mint a gyártói márkáké. Míg előbbi 2023 februárra 41%-kal növekedett, addig a gyártói márkáké csak 23%-kal. A 2024 februárig vizsgált egyéves időszakban a PL termékek ára – bár kisebb intenzitással, de – tovább emelkedett, mégpedig 16%-kal, ellentétben a gyártói márkáké szerényebb mértékben, csak 4%-kal nőtt, részben köszönhetően az időszakra jellemző, megnövekedett akciós vásárlásoknak is. Talán ennek is köszönhető, hogy a gyártói márkák volumene 2%-kal tudott nőni, míg a PL-ek volumene 9%-kal csökkent, ezáltal a kereskedelmi márkák részesedése tovább csökkent.
Szociodemográfiai jellemzők alapján azt látjuk, hogy a vizsgált időszakban a speciális rizsfajtákat (Basmati, Jázmin, Rizottó…) az átlagosnál nagyobb arányban vásárolták a fiatal gyermektelen háztartások, budapestiek és a magas jövedelműek.
//
Kapcsolódó cikkeink
A klímaváltozás veszélyezteti Japán híres rizstermelését
A klímaváltozás nemcsak a magyar gazdákat sújtja, de Japánban is…
Tovább olvasom >India eltörli az előfőzött rizs exportadóját: jelentős hatás várható a nemzetközi piacokon
Az indiai kormány nemrég bejelentette, hogy eltörli az előfőzött rizs…
Tovább olvasom >Ott az otthon, ahol a szívünk
Bár az európai háztartásoknak továbbra is vannak nehézségeik, enyhülni látszik…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >