Magasabb fokozatba kapcsol a Lidl nemzetközi terjeszkedése
Rálépett a gázra a Lidl nemzetközi bolthálózatának bővítése kapcsán. A német diszkont üzletnyitási programjával olyan országokra összpontosít, amelyek élelmiszerpiacán sokkal nagyobb szereplőkkel kell szembenéznie, miközben otthon, Németországban bolthálózatát optimalizálja. A Schwarz Csoporthoz tartozó kereskedő mindeközben legfőbb riválisára, az Aldira is figyel.
Óvatosan elkezdte felpörgetni nemzetközi terjeszkedését a Lidl: a februárban záruló 2024/2025-ös üzleti évben a diszkont összesen 177 üzletet – ebből 42-t az év első felében – nyitott világszerte, szemben az előző évvel, amikor hálózata 163 bolttal bővült. Még ha figyelembe vesszük is, hogy az üzletnyitások többségére hagyományosan a naptári év második felében kerül sor, ez a mostani fejlemény arra utalhat, hogy a Lidl levette lábát a nemzetközi bolthálózata bővítését lassító fékről.
A vállalat üzletnyitási programja a 2023/2024-es pénzügyi évben jelentősen lelassult: az újonnan nyílt üzletek nettó száma lefeleződött a korábbi években látott átlagosan 340-ről. Ennek oka elsősorban a növekvő építési és a magasabb finanszírozási költségekben keresendő. Az elmúlt két évben a Lidl Stiftung & Co. KG a hitelek után fizetett nettó kamatok masszív növekedését tapasztalta: ez az összeg 2021-es mintegy 150 millió euróról 2022-ben 360 millió euróra ugrott, majd a 2024 februárjában záruló utolsó pénzügyi évben ismét megduplázódott, 720 millió euróra.
Felzárkózás a helyi piacvezetőkhöz
A Lidl értékesítési területének bővítése érdekében a legnagyobb beruházásokat nemzetközi hálózatában hajtja végre. A kereskedő különösen azokban az országokban igyekszik növelni piaci jelenlétét, ahol piaci penetrációja még mindig alacsony, és ahol erős helyi szereplőkkel kell versenyeznie. Ugyanakkor szemmel tartja globális diszkont riválisát, az Aldit, amely szintén komoly befektetéseket eszközöl nemzetközi jelenlétébe.
Lengyelország
A Lidl nemzetközi portfóliójában Lengyelország áll az élen, ahol az elmúlt 10 hónapban nettó 38 új üzlet nyitásával immár 930 üzletből álló hálózat működik. Az országban a portugál cégcsoporthoz tartozó Biedronka 2023-ban 21,6 milliárd eurós nettó árbevételt ért el, ami 15,3%-kal nőtt az előző évhez képest. A Lidl a 2023/2024-es pénzügyi évben (mely nem teljesen fed át a Biedronka pénzügyi évével) 8,4 milliárd eurót generált, ami 13,8%-os pluszt jelent. Ahogy a korábbi években, a német diszkont árbevételének százalékos alakulása most is hasonló volt a lengyel helyi diszkontóriáséhoz, de piaci részesedésük különbségét– méretének köszönhetően – a Biedronka folyamatosan növelni tudta.
Az Aldi Nord, amely a lengyel élelmiszerkereskedelmi piacon alacsony, egyszámjegyű részesedést tud felmutatni, expanzió szempontjából szintén az egyik kiemelt piacának nyilvánította Lengyelországot. A német diszkont úttörő üzlethálózata 362 üzletet számlál, szemben az egy évvel ezelőtti 305-tel. Az Aldi már többször jelezte, hogy a közeljövőben akár 500, hosszú távon pedig 1000 üzlet nyitására is lát lehetőséget az országban.
Olaszország
A Lidl terjeszkedése szempontjából második legfontosabbá Olaszország vált a kereskedő kiskereskedelmi térképén, ahol tavaly nettó 34 új üzlet nyitásával a hálózat mérete elérte a 781 üzletet. Az olasz lánc vezetői még szeptemberben bejelentették, hogy 400 millió eurót terveznek egy üzletnyitási programba invesztálni, amelynek keretében hat hónapon belül 40 új üzletet nyitnak. A Lidl tartja a távolságot az Aldi Südtől, amely a legutóbbi pénzügyi évben ugyannyi (34) új üzletet nyitott mint versenytársa, ám összes üzletének száma jóval kisebb, 187.
Mindazonáltal egyelőre egyik szereplő sem játszik jelentős szerepet az olasz élelmiszer-kiskereskedelemben. A hazai játékos Conad és a Selex egyaránt valamivel több mint 20 milliárd eurós nettó árbevételt ért el a 2023-as pénzügyi évben, ami 15%-os piaci részesedésnek felel meg mindkettő esetében. A NielsenIQ 2023 második félévére vonatkozó Consumer Goods Guide-ja szerint a Lidl akkor az élelmiszer-kereskedők rangsorában a 7. helyen állt 6%-os becsült piaci részesedéssel.
Spanyolország
Spanyolországban a Lidl 2024 márciusa óta 22 új üzletet nyitott, amivel üzleteinek száma 700-ra emelkedett. Az Aldi Nord több mint 470 üzlettel – az év elejéhez képest 35-tel többel – zárta a naptári évet az országban. Akárcsak Lengyelországban és Olaszországban, a két német diszkont itt is egy erős piacvezetővel, az alacsony árakat kínáló szupermarketeket üzemeltető Mercadonával áll szemben.
Bár az elemzők a Mercadona éves forgalmának növekedését 1,9%-ra, a Lidlét pedig 6,5%-ra becsülik, a diszkontot abszolút értékben megelőzi a nála négyszer nagyobb versenytárs. A legfrissebb, december elején rendelkezésre álló adatok alapján a Kantar a Mercadona piaci részesedését 26,4%-ra (0,5 %pontos éves növekedés), a Lidlét pedig 6,6%-ra (0,4%pontos növekedés) teszi.
Spanyolországban a cél a felzárkózás
Kantar: az egyes élelmiszerkereskedők piaci részesedésének alakulása (%) Spanyolországban, 2023 vs 2024
Egyesült Királyság
A Lidl és az Aldi között azonban a verseny az Egyesült Királyságban a legkiélezettebb, ahol fej-fej mellett haladnak. December végéig a Lidl 13 új üzletet nyitott Nagy-Britanniában és Észak-Írországban, égy így összesen 1018 egységben szolgálja ki a vásárlókat. Az Aldi Süd üzleteinek száma az év végére 1045 volt szemben az egy évvel korábbi 1025-tel. Az Egyesült Királyságban hosszú távon 1500 üzletet megcélzó Aldi UK 2025-re egy 30 új üzlet megnyitását lehetővé tévő 650 millió fontos (mintegy 790 millió euró) beruházási tervet jelentett be.
Más olyan expanziós célpiacokkal ellentétben, ahol a Lidl és az Aldi még nem tudta megelőzni a mindenkori piacvezetőket, Nagy-Britanniában mindketten folyamatosan javítják pozíciójukat. A Kantar adatai szerint a Lidl piaci részesedése az országban december elején 7,7% volt, ami 0,7 %pontos növekedés az előző évhez képest, az Aldi pedig 0,4 %ponttal 10,3%-ra növelte piaci súlyát. A Tesco is javította pozícióját: bár nem tudott a kisebb diszkont versenytársaknál gyorsabban növekedni, 0,4%ponttal 28,1%-ra növelte piacrészét.
Csökkenti a Lidl a Tescóval és Aldival szembeni lemaradását
Kantar: az egyes élelmiszerkereskedők piaci részesedésének alakulása (%) Nagy-Britanniában, 2023 vs 2024
Németországban a modernizáció áll a fókuszban
Odahaza a Lidl hosszú évek óta először optimalizálta bolthálózatát. A 2024-es év végére az üzletek száma nettó 9-cel 3247-re csökkent. A 2024 októberében megrendezett Expo Real ingatlan-szakkiállításon a diszkont még nagyobb ütemű terjeszkedésről, és azon céljáról beszélt, hogy Németországban mintegy 100 új üzletet nyitna. Ezek a számok azonban nem feltétlenül nettó boltnyitásokat jelentenek: a kereskedő a meglehetősen telített hazai diszkontpiacon a meglévő üzletek eladóterének bővítésére, illetve ugyanazon a helyen az üzlet lebontására és egy nagyobb üzlet építésére összpontosít.
Nemzetközi hálózatbővítés és hazai hálózatoptimatlizálás
A Lidl nettó új üzletei számának alakulása 2024 február-december időszakban
Kapcsolódó cikkeink
Megszünteti az Asda árösszehasonlító programját
Mindösszesen egy év után megszünteti az Asda az Aldi és…
Tovább olvasom >Megnyitotta a Lidl Európa legnagyobb logisztikai központját
A Lidl megnyitotta új zászlóshajó logisztikai központját a Párizstól délnyugatra…
Tovább olvasom >A Globus hipermarketek a helyben készült termékekkel különbözteti meg magát
Jól boldogulnak a német Globus hipermarketek a diszkontok és a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Globus hipermarketek a helyben készült termékekkel különbözteti meg magát
Jól boldogulnak a német Globus hipermarketek a diszkontok és a…
Tovább olvasom >