Magasabb citromtartalom felé tolódik a kereslet
A citromlé piacán egymással párhuzamosan van jelen a magasabb gyümölcskoncentrátum valamint a gazdaságosabb kiszerelések iránti kereslet növekedése. A fogyasztók tehát keresik a lehető legjobb ár-érték arányt. A márkatermékek a prémium szegmensben tudják megkülönböztetni magukat a saját márkától, ennek érdekében marketingmunkájukat ide összpontosítják.Volumenben csökkentek, értékben növekedtek a citromléeladások az elmúlt időszakban. Ennek hátterében az áll, hogy az idei évben a kedvezőtlen időjárás miatt jóval alacsonyabb volt a citromtermés, ezért a citromsűrítmények árát megemelték, tudjuk meg Chvojka Ágnestől, a Maspex Olympos Kft. junior brand menedzserétől.
– Az alapanyag drágulása miatt a gyártók áremelésre kényszerültek, a magasabb polci árak pedig alacsonyabb fogyasztói keresletet eredményeztek. Mennyiségben ugyan pár százalékot csökkent a piac, az áremelkedés miatt értékben viszont növekedés történt – mondja. – A piac vezető szereplője az Olympos citromlé, őt követik a saját márkás és az egyéb kategóriába tartozó citromlevek.
Színesedő kiszereléspaletta
Erős szezonalitás jellemzi a piacot, télen, a teafogyasztás időszakában, megugranak az eladások. Az utolsó 12 hónapos periódusban (az előző hasonló időszakkal összevetve) az 50 százalék alatti citromlevek mennyiségi piacrésze csökkent. Az 1 liter feletti termékek aránya megnövekedett, ez nagyrészt a gazdaságosabb kiszerelések iránti igény növekedésének tudható be. Ezekhez a trendekhez az Olympos variánsainak sikerei is hozzájárultak, szögezi le Chvojka Ágnes. A 2008-ban bevezetett 100 százalékos citromlé mennyiségi eladása például 3 százalékot növekedett az előző évhez képest (Nielsen, MAT) az egyébként csökkenő piacon. De megemlíthető az 1,5 literes 50 százalékos Olympos citromlé jó szereplése is.
A citromlépiacon mindazonáltal továbbra is az 1 literes és a 200 ml-es kiszerelések jellemzőek, mondja Kuti Krisztina brand menedzser a Limmi márkát forgalmazó Maresi Foodbroker Kft. részéről.
– A Limmi citromlé és limelé legnagyobb forgalma továbbra is a 200 ml-es kiszerelésből származik – teszi hozzá. – A tavaszi kóstolók alkalmával 125 ml-es citromlevet kaptak ajándékba a fogyasztók, ezzel az új vevőket céloztuk meg.
A 2009/2010-es szezont tekintve a Limmi forgalma volumenben növekedett, értékben pedig valamelyest csökkent.
– Ennek oka, hogy partnerünktől speciális árat kaptunk, amelyet különböző trade aktivitásokkal egészítettünk ki, ezzel pedig mennyiségi növekedést értünk el – mondja Kuti Krisztina. – A Limmi elsődleges célja, hogy 100 százalékos citromlevet kínáljon a fogyasztók részére, amelyet frissen facsart citromléből állítanak elő.
Először fogyasztói promócióban az Olympos
– Az innováció mozgatórugójának mindenképpen az új fogyasztói alkalmak megteremtését tartjuk. Erre jó példa az Olympos 100 százalékos citromlé bevezetése, amely már nemcsak a teához használható, hanem kiváló alapanyaga és ízesítője lehet például koktéloknak, limonádénak és ételeknek is – mondja Chvojka Ágnes.
A palack is nagy változásokon ment keresztül. A mai már csak színében hasonlít a régihez, az évek során modern, minőségi külsőt kapott.
– Ezen a csökkenő piacon jelenleg az lehet sikeres, aki felveszi a versenyt az árakban, és a kereskedelmi eladásösztönző eszközökre fókuszál. Ezért arra törekszünk, hogy pluszértéket nyújtsunk fogyasztóink számára, időszakos akciókkal ösztönözzük őket, hogy az Olympos citromlevet válasszák. Úgy hisszük, hogy az Olympos márka ereje még sokáig megtartja a minőségi citromlé iránti fogyasztói keresletet – tekint előre a junior brand menedzser.
Idén nyáron, az Olympos márka életében először, fogyasztói promóciót szerveztek, amelybe a gyümölcsitalokon kívül a citromleveket is bevonták. Az 50 százalékos kiszerelésű citromleveket promóciós címkével látták el, a nyereményjáték erős trade támogatást kapott. A promóció hatását a következő hónapokban tudják majd érdemben vizsgálni.
A második félévben a szezonra összpontosítanak. Szeptembertől megnövelik a kihelyezéseket, emellett a kereskedők és a fogyasztók számára is árakciókat szerveznek.
– Fontos, hogy személyes csatornákon keresztül kommunikáljunk a fogyasztókkal, és kézzelfogható ötleteket, információkat nyújtsunk számukra a citromlé felhasználásának lehetőségeiről és hatásairól. Erre kiváló eszköz lehet a web-oldal és a termék címkéje, ahol hasznos információkat közölhetünk – fűzi hozzá Chvojka Ágnes.
Tea, hal és Limmi
A termék címkéjét a Limmi is igyekszik kihasználni. A csomagolás hátoldalán kis képek jelzik, hogy mennyi mindenhez ideális a citromlé – azzal a céllal, hogy a fogyasztók eddig megszokott felhasználási területei szélesedjenek. A Limmi citromlé elsőként jelent meg olyan csomagolással, amely mind a palack alakjában, mind pedig az illóolaj-kapszulával egyedülálló a piacon. A Limmi logóból a citromsárga és kék szín végigkíséri a palackon lévő sleeve fóliát.
A nyári szezonban a citromlevet féláron kínálták több kiskereskedelmi láncban. Az árakciót szórólapos megjelenéssel, valamint displayes másodkihelyezéssel is támogatják. Az év vége felé, a hűvösebb hónapokban a Limmit teával, illetve hallal összekapcsolva szeretnék népszerűsíteni.
Miután egyre látogatottabbak a különféle konyha- és gasztronómiai kiállítások, a cég is igyekszik ezeken a helyszíneken jelen lenni a Limmivel, ahol a látogatók kipróbálhatják, így közvetlenül megismerhetik a termék előnyeit. A klasszikus promóciókat pedig trade aktivitásokkal egészítik ki, árakciók és másodkihelyezések formájában.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 7,2 százalékkal csökkent szeptemberben
2024 szeptemberében az ipari termelés volumene 7,2, munkanaphatástól megtisztítva 5,4…
Tovább olvasom >