Luxuscsemege lett a bejgli? Az ünnepi klasszikus ára évek óta nem akar visszafordulni

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 12. 28. 10:59
🎧 Hallgasd a cikket:

Hiába az egyes alapanyagoknál tapasztalható részleges árcsökkenés, a házi bejgli végső bekerülési költsége továbbra is magas szinten maradt 2025 végén. Az ünnepi sütemény ára az elmúlt fél évtizedben közel 40 százalékkal emelkedett, miközben a kereslet továbbra is töretlen – derül ki az Economx számításaiból és a Magyar Pékszövetség piaci értékeléséből.

A bejgli továbbra is az egyik legmeghatározóbb karácsonyi termék Magyarországon: a KSH adatai szerint 2024-ben a háztartások mintegy 80 százalékában került az ünnepi asztalra. Az ikonikus sütemény azonban mára nemcsak kulturális, hanem egyre inkább költségérzékeny termékké is vált – még akkor is, ha házilag készül.

Alapanyag-oldalon enyhülés, összköltségben stagnálás

A KSH adatai alapján több, a bejglihez szükséges alapanyag ára csökkent az elmúlt egy évben: a liszt, a cukor, a margarin és a tej olcsóbb lett, miközben a tojás és a dió ára tovább emelkedett. A legnagyobb költségtényezőt továbbra is a dió jelenti, amely a teljes bekerülési költség több mint 70 százalékát adja.

Egy hagyományos, diós bejgli elkészítésének összköltsége 2025 végén – margarin használata mellett – valamivel több mint 4040 forint, ami gyakorlatilag megegyezik a tavalyi szinttel. Vajjal számolva ugyanakkor a végösszeg már közel 4700 forint, ami jól mutatja az alapanyagválasztás árérzékeny hatását.

Hosszabb távon nézve a trend egyértelmű:

  • 2020-ban még kevesebb mint 2900 forintból kijött egy hasonló bejgli,

  • 2021-ben 3200 forint körül alakult a költség,

  • 2022 óta pedig tartósan 4000 forint felett maradt.

A töltelék diktálja az árat

A számok alapján világosan látszik, hogy a bejgli árát nem a tészta, hanem a töltelék határozza meg. A vizsgált recept szerint a tészta költsége alig haladja meg az 1000 forintot, míg a diós töltelék önmagában több mint 3000 forintba kerül. Ez összhangban van a Magyar Élelmiszerkönyv előírásaival is, amelyek szerint a bejglik tölteléktartalmának el kell érnie a teljes tömeg legalább 50 százalékát.

Pékségi kínálat: árban szórás, trendben bővülés

A Magyar Pékszövetség szerint a kész bejglik árképzését alapvetően az alapanyagköltségek, azon belül is a dió és a mák piaci ára határozza meg. A nagyüzemi, automatizált technológiával készült termékek alacsonyabb árszinten jelennek meg a kiskereskedelemben, míg a kézműves pékségek magasabb minőséget és ennek megfelelő árazást kínálnak.

Trendoldalon ugyanakkor élénk a mozgás: a klasszikus diós és mákos ízek mellett egyre nagyobb teret nyernek a gesztenyés, csokoládés, pisztáciás, valamint a különféle gyümölcsös és zserbós változatok. Emellett látványosan növekszik a speciális étrendekhez igazodó termékek iránti kereslet is, különösen a gluténmentes bejglik piacán.

Stabil kereslet, szűkülő mozgástér

Bár a pékségek és cukrászdák jelentős része 2025-ben nem emelt árat a bejgliknél, a szakmai szervezetek szerint az alapanyag-, csomagolóanyag- és bérköltségek továbbra is komoly nyomást gyakorolnak a szereplőkre. A bejgli így ma már nemcsak ünnepi hagyomány, hanem jól leképezett példája annak is, hogyan épül be az élelmiszer-infláció a fogyasztók legklasszikusabb karácsonyi termékeibe.

A számok alapján egy dolog biztos: a „régi árú” bejgli korszaka már jó ideje lezárult – függetlenül attól, hogy a sütemény otthon vagy a boltban készül.

Kapcsolódó cikkeink