Luxus európai kézművesség kontra globális nyomás – Trump új kereskedelmi terve megrengetheti a prémium divatszektort
Újabb kihívás előtt állnak az európai luxusmárkák: Donald Trump legújabb kereskedelmi elképzelései szerint minden gyártási tevékenységet az Egyesült Államokba kellene telepíteni – ez azonban szembemegy a luxusipar egyik legalapvetőbb értékígéretével, a „Made in Europe” kézműves tradícióval. A koncepció szerint a Louis Vuitton vagy a Chanel táskái nem spanyol kisvárosok műhelyeiben, hanem texasi üzemekben készülnének – amit sok márkavezér szinte sértésként értékel – írja a VG.hu.
François-Henri Pinault, a Gucci, Saint Laurent és Balenciaga márkákat tömörítő Kering-csoport vezetője a francia parlament előtt úgy fogalmazott: „Semmi értelme olasz Gucci táskákat Texasban gyártani.” Véleménye szerint a vásárlók sosem fogadnák el az ilyen termékeket valódi luxusként – a presztízs ugyanis nemcsak a márkanévből, hanem az eredetből és a kézműves hagyományból is fakad.
A gyártás kihelyezése nemcsak a márkaidentitást áshatja alá, hanem gazdasági kockázatot is jelent. A luxuscikkek kereslete ugyan rugalmasabb, de a hamisítványok, az átláthatatlan árképzés és a közösségi médiában terjedő, leleplező tartalmak – különösen a TikTokon – már így is erodálják a bizalmat a másodlagos piacokon. Kínában például – amely a szektor második legnagyobb piaca – jelentős visszaesést tapasztaltak az eladásokban, és a fiatalabb vásárlói réteg különösen érzékenyen reagált a gazdasági környezet szűkülésére.
A legdrágább márkák közül több mesterséges kínálatszűkítéssel tartja fenn az exkluzivitás illúzióját: a Hermès például gyakran hosszú várólistákkal dolgozik, miközben egy 11 400 dolláros Birkin táska akár 32 ezer dollárért is gazdát cserélhet a másodlagos piacon – az elemzők szerint miközben a gyártási költsége alig 1 000 dollár. Hasonló mechanizmus érvényesül a Ferrari esetében is, ahol az autóipari márka már inkább luxuscégként működik.
A globális gazdasági lassulás, a kínai kereslet gyengülése és a kereskedelmi protekcionizmus erősödése újraírhatja a luxus definícióját. A kérdés az: képes-e az iparág megőrizni európai kézműves karakterét, miközben egyre nagyobb nyomás nehezedik rá a gyártás áthelyezésére és a profit maximalizálására? A válasz nemcsak az iparág, hanem a fogyasztók ízlésének és értékrendjének változásától is függ.
Kapcsolódó cikkeink
Az LVMH hathavi profitja 22 százalékkal, a bevétele 4 százalékkal csökkent
Csökkent az LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA, a világ…
Tovább olvasom >Divatipar: mi történik a ruháinkkal, mielőtt és miután megvesszük őket?
Az egyik budapesti plázában sétálva talán bele sem gondolunk: vajon…
Tovább olvasom >Milliárdos biznisz az óceánjáró hajózás: új rekord született 2024-ben
Noha egyetlen modern óceánjáró megépítése legalább egymilliárd dollárba kerül, az…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH-elemzés: A vártnál jobb GDP adatokat közölt a KSH
2025 második negyedévében a KSH által közzétett GDP adatok az…
Tovább olvasom >Forró augusztusban bíznak a sörgyártók
A tavalyi közel három százalékos növekedést követően az idei első…
Tovább olvasom >Gulyás Gergely: kiterjeszti a kormány a kistelepülési élelmiszerüzletek támogatási programját
Kiterjeszti a kormány az 5000 fő alatti településeken indult élelmiszerüzlet-támogatási…
Tovább olvasom >