Luxus európai kézművesség kontra globális nyomás – Trump új kereskedelmi terve megrengetheti a prémium divatszektort
Újabb kihívás előtt állnak az európai luxusmárkák: Donald Trump legújabb kereskedelmi elképzelései szerint minden gyártási tevékenységet az Egyesült Államokba kellene telepíteni – ez azonban szembemegy a luxusipar egyik legalapvetőbb értékígéretével, a „Made in Europe” kézműves tradícióval. A koncepció szerint a Louis Vuitton vagy a Chanel táskái nem spanyol kisvárosok műhelyeiben, hanem texasi üzemekben készülnének – amit sok márkavezér szinte sértésként értékel – írja a VG.hu.
François-Henri Pinault, a Gucci, Saint Laurent és Balenciaga márkákat tömörítő Kering-csoport vezetője a francia parlament előtt úgy fogalmazott: „Semmi értelme olasz Gucci táskákat Texasban gyártani.” Véleménye szerint a vásárlók sosem fogadnák el az ilyen termékeket valódi luxusként – a presztízs ugyanis nemcsak a márkanévből, hanem az eredetből és a kézműves hagyományból is fakad.
A gyártás kihelyezése nemcsak a márkaidentitást áshatja alá, hanem gazdasági kockázatot is jelent. A luxuscikkek kereslete ugyan rugalmasabb, de a hamisítványok, az átláthatatlan árképzés és a közösségi médiában terjedő, leleplező tartalmak – különösen a TikTokon – már így is erodálják a bizalmat a másodlagos piacokon. Kínában például – amely a szektor második legnagyobb piaca – jelentős visszaesést tapasztaltak az eladásokban, és a fiatalabb vásárlói réteg különösen érzékenyen reagált a gazdasági környezet szűkülésére.
A legdrágább márkák közül több mesterséges kínálatszűkítéssel tartja fenn az exkluzivitás illúzióját: a Hermès például gyakran hosszú várólistákkal dolgozik, miközben egy 11 400 dolláros Birkin táska akár 32 ezer dollárért is gazdát cserélhet a másodlagos piacon – az elemzők szerint miközben a gyártási költsége alig 1 000 dollár. Hasonló mechanizmus érvényesül a Ferrari esetében is, ahol az autóipari márka már inkább luxuscégként működik.
A globális gazdasági lassulás, a kínai kereslet gyengülése és a kereskedelmi protekcionizmus erősödése újraírhatja a luxus definícióját. A kérdés az: képes-e az iparág megőrizni európai kézműves karakterét, miközben egyre nagyobb nyomás nehezedik rá a gyártás áthelyezésére és a profit maximalizálására? A válasz nemcsak az iparág, hanem a fogyasztók ízlésének és értékrendjének változásától is függ.
Kapcsolódó cikkeink
Trónfosztás a luxusvilágban: az Hermès megelőzte az LVMH-t
A luxusiparban új korszak kezdődhet: az Hermès átvette a világ…
Tovább olvasom >Új globális divíziót hozott létre luxusmárkái számára a Diageo
Diageo Luxury Group néven új globális divíziót hozott létre a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Itthon csak importban fogy a bio – kitörési pont lehet a közétkeztetés
Bár a bioélelmiszerek hazai kiskereskedelmi forgalma dinamikusan nő, még mindig…
Tovább olvasom >Új lendületet kapna az egységes piac: uniós stratégia a kereskedelmi akadályok lebontására
Az Európai Bizottság új stratégiával frissítené fel az egységes piacot:…
Tovább olvasom >Nem a patikákon múlik – önkéntes árkorlátot kérne a kormány a gyógyszerpiaci szereplőktől
A kormány a nem támogatott gyógyszerek árának letörését tűzte ki…
Tovább olvasom >