Luxus európai kézművesség kontra globális nyomás – Trump új kereskedelmi terve megrengetheti a prémium divatszektort
Újabb kihívás előtt állnak az európai luxusmárkák: Donald Trump legújabb kereskedelmi elképzelései szerint minden gyártási tevékenységet az Egyesült Államokba kellene telepíteni – ez azonban szembemegy a luxusipar egyik legalapvetőbb értékígéretével, a „Made in Europe” kézműves tradícióval. A koncepció szerint a Louis Vuitton vagy a Chanel táskái nem spanyol kisvárosok műhelyeiben, hanem texasi üzemekben készülnének – amit sok márkavezér szinte sértésként értékel – írja a VG.hu.
François-Henri Pinault, a Gucci, Saint Laurent és Balenciaga márkákat tömörítő Kering-csoport vezetője a francia parlament előtt úgy fogalmazott: „Semmi értelme olasz Gucci táskákat Texasban gyártani.” Véleménye szerint a vásárlók sosem fogadnák el az ilyen termékeket valódi luxusként – a presztízs ugyanis nemcsak a márkanévből, hanem az eredetből és a kézműves hagyományból is fakad.
A gyártás kihelyezése nemcsak a márkaidentitást áshatja alá, hanem gazdasági kockázatot is jelent. A luxuscikkek kereslete ugyan rugalmasabb, de a hamisítványok, az átláthatatlan árképzés és a közösségi médiában terjedő, leleplező tartalmak – különösen a TikTokon – már így is erodálják a bizalmat a másodlagos piacokon. Kínában például – amely a szektor második legnagyobb piaca – jelentős visszaesést tapasztaltak az eladásokban, és a fiatalabb vásárlói réteg különösen érzékenyen reagált a gazdasági környezet szűkülésére.
A legdrágább márkák közül több mesterséges kínálatszűkítéssel tartja fenn az exkluzivitás illúzióját: a Hermès például gyakran hosszú várólistákkal dolgozik, miközben egy 11 400 dolláros Birkin táska akár 32 ezer dollárért is gazdát cserélhet a másodlagos piacon – az elemzők szerint miközben a gyártási költsége alig 1 000 dollár. Hasonló mechanizmus érvényesül a Ferrari esetében is, ahol az autóipari márka már inkább luxuscégként működik.
A globális gazdasági lassulás, a kínai kereslet gyengülése és a kereskedelmi protekcionizmus erősödése újraírhatja a luxus definícióját. A kérdés az: képes-e az iparág megőrizni európai kézműves karakterét, miközben egyre nagyobb nyomás nehezedik rá a gyártás áthelyezésére és a profit maximalizálására? A válasz nemcsak az iparág, hanem a fogyasztók ízlésének és értékrendjének változásától is függ.
Kapcsolódó cikkeink
Hiphop, mint divatbarométer – mit árulnak el a dalszövegek a luxusmárkák sikeréről?
Ha lenne olyan munkaköri előírás, hogy naponta kötelező hiphopot hallgatni,…
Tovább olvasom >Az LVMH hathavi profitja 22 százalékkal, a bevétele 4 százalékkal csökkent
Csökkent az LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA, a világ…
Tovább olvasom >Divatipar: mi történik a ruháinkkal, mielőtt és miután megvesszük őket?
Az egyik budapesti plázában sétálva talán bele sem gondolunk: vajon…
Tovább olvasom >További cikkeink
GVH: az árréscsökkentés mérsékelte az árakat, az OKSZ bírálatát vitatják
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közlése szerint az árréscsökkentés eredményes volt,…
Tovább olvasom >Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >Meghosszabbította a kormány az árrésstopot
Orbán Viktor a Harcosok Klubja nevű Facebook-csoportban jelentette be, hogy…
Tovább olvasom >