Londonból és Brüsszelből jelenti a Nielsen: „Viszonylag ellenállóképes az élelmiszer a válsággal szemben”
A vásárlások száma elkezdett csökkenni Európában, már tavaly az első félévtől kezdve. A kereslet pedig az egész világon eltolódik a kellemes termékektől a szükségesek irányába. Többek között erről beszél a Nielsen két, fogyasztói ismeretekért felelős európai igazgatója, Jonathan Banks Londonból és Jean-Jacques Vandenheede Brüsszelből.A múlt év legszembetűnőbb változásairól J. J. Vandenheede megállapítja:
– Az egyes piacokon ugyan különböznek a feltételek, de ma valamennyin érvényes, hogy minden összefügg az értékkel. A fogyasztók szeretnének jó vásárt csinálni, és kihasználják az agresszív akciókat. Ugyanakkor megfigyeltük, hogy a fogyasztók viselkedése csak négy-hat hónap késéssel változik. Ez azt jelenti, hogy a dolgok előbb még rosszabbak lehetnek, mielőtt jobbra fordulnak. Habár az élelmiszer relatív ellenállóképes a válsággal szemben, mert a fogyasztók inkább a létfenntartáshoz nem feltétlenül szükséges dolgokon spórolnak, mint a nyaralás vagy szórakozás.
J. Banks a diszkontok növekedését emeli ki:
– A diszkontok sok országban növekedtek, arányosan boltjaik egyre nagyobb számával. Habár az eladótér bővülésétől független növekedést is látunk, például Nagy-Britanniában, Németországban és Hollandiában.
Mit tehetnek a kereskedők, hogy megbirkózzanak a gazdasági nehézségekkel?
J. J. Vandenheede így fogalmaz:
– Érdekes, hogy egyes kereskedelmi vállalatok leragadnak a birkózásnál, mint módszernél, amelynek lényege, hogy ellenállnak az árak növelésének, engedményeket tesznek a minőségből, promóciókra fókuszálnak, saját márkáikba invesztálnak és gyártó partnereikkel az árrés növeléséről tárgyalnak.
Jonathan Banks Nagy-Britanniában az FMCG-szektor egyik legnagyobb hírértékű eseményének tavaly a brit nemzeti jelképnek tartott Woolworths lánc bezárását tartja. A közeljövő kilátásaival kapcsolatban rámutat:
– A fejlődés lehetőségei közül érdemes odafigyelni az információs technológiára. Ahogyan az IT egyre olcsóbb és hatékonyabb lesz, úgy bővül az együttműködések lehetősége a beszerzésben és a finanszírozásban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >