A logisztika ágazati és kormányzati szakértői is a versenyképesség javítását sürgetik
A logisztikai ágazat versenyképességének javítása, a nyugat-európai országok piacvédelmi intézkedéseinek ellensúlyozása elengedhetetlen ahhoz, hogy az ágazat magyarországi szereplői megőrizzék az elmúlt években elért piaci részesedésüket Európában – fogalmazták meg a felszólalók a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferenciáján csütörtökön Hegyeshalmon.
Szabó Károly vezérőrnagy, a Nemzeti Adó és Vámhivatal vámszakmai szakfőigazgatója elmondta, a logisztikai versenyképesség javításának lehet eszköze a hatósági ellenőrzés is, de ehhez a hatóság és a logisztikai szakma együttműködésére van szükség.
A NAV szerinte kész a minőségi ugrásra, a technikai feltételek adottak a jelenleginél lényegesen nagyobb forgalom ellátására.
Horváth Gábor, a NAV Központi Irányítás Ellenőrzések Felügyeleti Főosztályának vezetője hangsúlyozta: az elektronikus áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) bizonyított, a rendszer a tisztességes adózók versenyképességét is védi a tisztességtelenekkel szemben.
Szerinte hasonló rendszerre uniós szinten is szükség lenne. Megjegyezte: a rendszerrel kapcsolatos uniós kifogásokat megválaszolták a magyar illetékesek.
Pomázi Gyula, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára hangsúlyozta: a digitalizáció az iparban és a logisztikában is alapvető versenyképességi tényező, a kormányzat több programmal is ösztönzi, segíti ezt a folyamatot.
Ezek közül kiemelte az 5G koalíció létrehozását, amely az új technológia hálózati feltételeinek megteremtését szolgálja. Az uniós forrásokra is támaszkodni kell a digitalizáció terjesztésében, ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, a vissza nem térítendő támogatások rendszerét fel fogják váltani a megtérülő támogatások.
Az MLSZKSZ közleménye szerint Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke kiemelte: egyes európai országok a nemzetközi fuvarozásban burkolt piacvédelmi előírásokat vezettek be, hátrányos helyzetbe hozva ezzel a magyar, illetve a kelet-közép-európai fuvarozókat. A pihenőidővel kapcsolatos szabályok jelentős többletköltséget okoznak a magyar fuvarozóknak, miközben hasonló szabályok nincsenek Magyarországon a külföldi fuvarozókkal szemben.
Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára szerint a piacvédelem terén nagyon nagy a baj, a közúti fuvarozó szakma az életéért küzd.
Az intézkedések okát abban jelölte meg, hogy a magyar és kelet-európai országok piacot vettek el a nyugat-európai országoktól az elmúlt évtizedben: a 2004-es 2,9 százalékról 2016-ra 4,5 százalékra nőtt a magyarok részaránya az uniós fuvarpiacon, ahol Lengyelország részesedése meghaladja a 25 százalékot, Németország részesedése viszont 7,9 százalékra csökkent. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Kiválóság a logisztikában: átadták az MLBKT 2025-ös díjait
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) idén is…
Tovább olvasom >Mozgásban a vegyipar – a siker kulcsa a logisztika lehet
A vegyipar nem napjainkban éli virágkorát az Európai Unióban. Az…
Tovább olvasom >Csütörtökön lesz a Logisztika Napja: a héten országszerte logisztikával kapcsolatos programok várhatóak
2025-ben április 10-én lesz a Logisztika Napja. Az eseményre több…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre igényesebbek a magyar vásárlók hús fronton
A vásárlói tudatosság erősödésével egyre nagyobb az igény a minőségi…
Tovább olvasom >Az európai piac több mint felének kiszolgálására is elegendő a magyar tormatermés
A húsvét közeledtével minden évben ugrásszerű növekedésnek indul a különböző…
Tovább olvasom >A Trump-vámok a gyógyszeriparra is kihatnak
Donald Trump új vámterve a gyógyszerimport visszaszorítását és az amerikai…
Tovább olvasom >