A logisztika ágazati és kormányzati szakértői is a versenyképesség javítását sürgetik
A logisztikai ágazat versenyképességének javítása, a nyugat-európai országok piacvédelmi intézkedéseinek ellensúlyozása elengedhetetlen ahhoz, hogy az ágazat magyarországi szereplői megőrizzék az elmúlt években elért piaci részesedésüket Európában – fogalmazták meg a felszólalók a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferenciáján csütörtökön Hegyeshalmon.
Szabó Károly vezérőrnagy, a Nemzeti Adó és Vámhivatal vámszakmai szakfőigazgatója elmondta, a logisztikai versenyképesség javításának lehet eszköze a hatósági ellenőrzés is, de ehhez a hatóság és a logisztikai szakma együttműködésére van szükség.
A NAV szerinte kész a minőségi ugrásra, a technikai feltételek adottak a jelenleginél lényegesen nagyobb forgalom ellátására.
Horváth Gábor, a NAV Központi Irányítás Ellenőrzések Felügyeleti Főosztályának vezetője hangsúlyozta: az elektronikus áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) bizonyított, a rendszer a tisztességes adózók versenyképességét is védi a tisztességtelenekkel szemben.
Szerinte hasonló rendszerre uniós szinten is szükség lenne. Megjegyezte: a rendszerrel kapcsolatos uniós kifogásokat megválaszolták a magyar illetékesek.
Pomázi Gyula, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára hangsúlyozta: a digitalizáció az iparban és a logisztikában is alapvető versenyképességi tényező, a kormányzat több programmal is ösztönzi, segíti ezt a folyamatot.
Ezek közül kiemelte az 5G koalíció létrehozását, amely az új technológia hálózati feltételeinek megteremtését szolgálja. Az uniós forrásokra is támaszkodni kell a digitalizáció terjesztésében, ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, a vissza nem térítendő támogatások rendszerét fel fogják váltani a megtérülő támogatások.
Az MLSZKSZ közleménye szerint Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke kiemelte: egyes európai országok a nemzetközi fuvarozásban burkolt piacvédelmi előírásokat vezettek be, hátrányos helyzetbe hozva ezzel a magyar, illetve a kelet-közép-európai fuvarozókat. A pihenőidővel kapcsolatos szabályok jelentős többletköltséget okoznak a magyar fuvarozóknak, miközben hasonló szabályok nincsenek Magyarországon a külföldi fuvarozókkal szemben.
Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára szerint a piacvédelem terén nagyon nagy a baj, a közúti fuvarozó szakma az életéért küzd.
Az intézkedések okát abban jelölte meg, hogy a magyar és kelet-európai országok piacot vettek el a nyugat-európai országoktól az elmúlt évtizedben: a 2004-es 2,9 százalékról 2016-ra 4,5 százalékra nőtt a magyarok részaránya az uniós fuvarpiacon, ahol Lengyelország részesedése meghaladja a 25 százalékot, Németország részesedése viszont 7,9 százalékra csökkent. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az EU alapvető árucikkek, valamint egészségügyi eszközök felhalmozására tett javaslatot válságok esetére
Az Európai Bizottság javaslatokat mutatott be alapvető szükségleteket kielégítő áruk,…
Tovább olvasom >Éder Tamás: „A cél a hatékonyság fokozása, a robotizált és automatizált technológiák elterjesztése”
A hazai élelmiszeripar 2025-ben is a korábbi évek kihívásait görgeti…
Tovább olvasom >Dr. Kozák Tamás: „A magas inflációnak hosszú az árnyéka”
A 2024-es év gazdasági folyamatai érzékenyen érintették a hazai kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >