Lezárult a GVH vizsgálata a CCC árfeltüntetési gyakorlatáról: vállalásokkal orvosolják a problémákat
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa elfogadta a CCC Kft. vállalásait és jogsértés vagy annak megállapítása nélkül lezárta az ellene folytatott eljárást. A CCC már az eljárás során megszüntette a kifogásolt árfeltüntetési gyakorlatát, és vállalta, hogy a jövőben átláthatóbb és fogyasztóbarátabb módon kommunikálja akcióit. A GVH célja, hogy az akciók és kedvezmények valós mértékét a fogyasztók egyértelműen megérthessék, és tudatos döntéseket hozhassanak – írja a Pénzcentrum.
A GVH 2023-ban indított versenyfelügyeleti eljárásokat három hazai online ruházati és cipőkereskedővel szemben, köztük a CCC-vel. A CCC vizsgálata volt az első, amelyet a hatóság lezárt. A vizsgálat középpontjában az állt, hogy a cég hogyan tünteti fel a kedvezményeket, és hogy az akciók során feltüntetett árak valós összehasonlítási alapot adnak-e a fogyasztóknak.
A CCC vállalásai és a GVH elvárásai
A CCC a GVH-val együttműködve vállalta, hogy a jövőben csak két árat tüntet fel az akciós termékek esetében: az éppen aktuális kedvezményes árat és a 30 nappal korábbi legalacsonyabb árat, ahogy azt az árrendelet előírja. Ez segíti a fogyasztókat abban, hogy pontosan megértsék, mekkora kedvezményt kapnak.
A vállalat továbbá elkötelezte magát amellett, hogy tartós leárazások esetében legfeljebb 60 napig hirdeti akciós termékeit, és ha ezután további árcsökkentés történik, újabb 60 napot kap a termék az akciós kategóriában. Ez megakadályozza, hogy a tartós leárazások félrevezetővé váljanak, és a fogyasztók számára valós megtakarítást biztosítson.
A cég azt is vállalta, hogy nem hivatkozik a legelső akció előtti 30 nap legalacsonyabb árára a többszöri leárazások esetén, ezzel garantálva, hogy a fogyasztók reális képet kapnak a kedvezmények mértékéről.
A GVH álláspontja és a jövőbeni ellenőrzések
A GVH Versenytanácsa elfogadta a CCC vállalásait, és úgy ítélte meg, hogy ezek hosszú távon orvosolják a felmerült problémákat. Ennek megfelelően az eljárást lezárta anélkül, hogy jogsértést állapított volna meg. A hatóság azonban a vállalások teljesítését utóvizsgálatok során fogja ellenőrizni.
Az ügy rávilágít arra, hogy a hosszú távú leárazások során a cégeknek fokozott figyelmet kell fordítaniuk a kedvezmények átlátható kommunikálására, hiszen a túl hosszú akciók esetében a kedvezmények ténye könnyen megkérdőjelezhetővé válhat.
Az árfeltüntetési gyakorlatok felügyelete 2022 óta szigorodott
A GVH 2022 májusától kiemelten figyeli a kereskedők árfeltüntetési gyakorlatait, hogy a fogyasztók könnyebben mérlegelhessék az akciós ajánlatokat. A nemzeti versenyhatóság már 2022-ben átfogó elemzést indított annak feltárására, hogy a hazai webshopok hogyan tájékoztatják a fogyasztókat az akciókról.
2023-ban három nagy hazai ruha- és cipőkereskedő webáruház, köztük a CCC, az Answear és az About You ellen indított vizsgálatot, mivel felmerült, hogy ezek a cégek félrevezető módon tüntették fel az akciós árakat.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >Történelmi csúcson a vállalati fúziók – gyorsabb eljárásokkal, mesterséges intelligenciával dolgozik a GVH
2024-ben rekordszámú vállalati összefonódás történt Magyarországon, az érintett cégek összesített…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >