Magazin: Levetik lassan a feketét? – Teapiaci körkép
Érdemes néha stratégiát változtatni. A teapiacon például a korábban magasabbra pozicionált valódi gyümölcsteák kedvezőbb áron kínálása jótékonyan hatott az eladásokra. A fekete teák dominanciájának gyengülése tehát folytatódik, de ezenkívül is érzékelhetőek módosulások az eladások szerkezetében. Ezt részben a megfontoltabb vásárlói gondolkozás, részben a változatlanul magas innovációs kedv okozza.
Tudott nőni tavaly a teapiac, még ha csak pár százalékot is. A növekedés motorja elsősorban a korábbinál kedvezőbb áron elérhető valódi gyümölcsteák szegmense volt: mind a gyártói márkák, mind a kereskedelmi márkák vonalán bővült a kínálat, élénkült a kereslet.
Sajnos, 2013 már nem indult ennyire jól. Tavaly októbertől kezdve az eladások az előző év azonos periódusával összevetve csökkentek (kivéve a karácsonyi időszakot, amely hozta az előző karácsonyi számokat).
– Az idei február–márciusi periódus komoly csökkenést hozott, és a következő hónapokban is folytatódott a visszaesés – számol be a friss fejleményekről Homoki Regina, az Unilever Magyarország junior brand managere. – A csökkenéshez döntően hozzájárul a hazai láncok teaforgalmának közel 10 százalékos értékbeli visszaesése.
Ezzel együtt még korai „leírni” az idei évet – a tea szezonja a hűvösebb hónapokkal köszön be, és a gyártók sok újdonsággal készülnek az eladások fellendítésére.
Több helyről veszik
– Átalakul a vásárlási struktúra. Míg korábban a gazdasági helyzet változására a vásárlók a megvásárolt mennyiség csökkentésével reagáltak, addig manapság a fogyasztás elmozdult az olcsóbb termékek irányába – elemzi a trendeket Sipőcz Alíz brand manager (Douwe Egberts Hungary Zrt). – Ezzel együtt jár, hogy a termékek egyre nagyobb hányadát szerzik be árakciókban, és a fogyasztók több különböző üzletet is felkeresnek, attól függően, hogy hol, milyen akció érhető el. Az eladási csatornák tekintetében is változás zajlik: korábban a hipermarketekben történő értékesítés volt domináns, az elmúlt években azonban egyre nagyobb szerepet kaptak a diszkontok és a hazai láncok.
Nemcsak a vásárlói szokások változnak: a teatípusok közötti átrendeződés is már jó ideje folyik. A fekete alapú teák (fekete és ízesített fekete teák) értékesítési részaránya folyamatosan csökken, másik oldalról pedig a valódi gyümölcsteákon felül más, kisebb teaféleségek is erősödni tudnak. Például a szálas teák, amelyekben komoly piaci potenciál rejlik, hiszen részarányuk a hazai piacon egyelőre jóval kisebb, mint az európai átlag.
– Hazánk is követi a nemzetközi trendeket: az egyre tudatosabb fogyasztói magatartás, az egészségtudatosság és a wellness terjedésével egyre nagyobb figyelem terelődik a zöld teák, gyógy- és gyümölcsteák szegmenseire. Arra számítunk, hogy ez a tudatosság a minőségi- és egészségtámogató funkcióval rendelkező márkák felé tereli a teázókat – mondja Ruscsák Helga, a Maresi Foodbroker Kft. junior brand managere.
Ha kiszerelések szerint nézzük, a filteres dominanciája megkérdőjelezhetetlen.
– A filteres és tasakolt kiszerelések forgalma is növekedett a bázishoz képest, de értékesítési adataink szerint a filteres kiszerelés elmozdulása a tavalyi évhez képest nagyobb volt – informálja lapunkat Horváth Gabriella, a HERBÁRIA Zrt. franchise- és marketingmenedzsere. – Az élvezeti teák kategóriájában ugyanakkor a darabos gyümölcsteák forgalomemelkedése másfélszerese volt a filteres gyümölcsteákénak. Ennek hátterében a saját bolthálózatunkat érintő, prémium minőségű darabos gyümölcsteák bevezetési akciója áll. A gyógynövényteák esetében pedig azt kell megjegyezni, hogy a bioteák forgalma is emelkedést mutatott a tavalyi évhez képest.
Pickwick új ruhában
A vásárlási szokások változását követve a teapiac szereplői nem csupán a prémium szegmensre koncentrálnak innovációs munkájuk során, hanem a megfizethető árkategóriában is igyekeznek még vonzóbbá tenni termékeiket.
– Cégünk 2012 novemberében a Sir Morton márka vonalán 6 új termékkel (4 gyümölcs- és 2 herbateával) jelent meg – mondja Sipőcz Alíz. – Olyan szempontokat tartottunk szem előtt bevezetésükkor, mint a versenyképes ár, az innovatív csomagolás, a remek polci láthatóság és a megkapó design.
Idén a vállalat (Douwe Egberts Hungary Zrt.) Pickwick Ízesített fekete teáit és Valódi gyümölcsteáit újítja meg. Minden termék új, divatos csomagolást kap, amely egyediségéből fakadóan remek polci láthatóságot biztosít majd. A gyümölcsteák újra bevezetése komoly marketingtámogatással egészül ki mind ATL-, mind BTL-oldalon. A kampány a hagyományos ATL-eszközök mellett kiterjed az internetre, a Facebookra is, a BTL vonalán pedig a nagyobb láthatóság érdekében többféle típusú displayt állítanak csatasorba.
A fentiek mellett a Sir Morton márkán is folytatódik az újdonságok sora. 2013 szeptemberében a piaci trendeket követve új ízekkel és nagyobb, innovatív kiszerelésű termékekkel újul meg, erősítve a márka piaci pozícióját a gyümölcs- és a zöldtea-szegmensben.
Gyümölcsös Saga nagyban is
Az Unilever idei aktivitásai szintén jól tükrözik a piacon végbemenő változásokat. Mivel az eladások a valódi gyümölcsteák irányába mozdulnak, és a fogyasztók ragaszkodnak a jó ár-érték arányhoz, ezért három új, nagy kiszerelésű, 40 filtert tartalmazó Saga termék jelenik meg a polcokon erdei gyümölcs, málna és meggy ízekben.
– Másik Saga innovációnkkal a zöld tea kedvelőinek kívánunk kellemes perceket szerezni – jelzi Horváth Natália, az Unilever Magyarország Junior Trade Marketing Managere. – A jó beszélgetésekhez ajánljuk a Saga három új zöld teáját 2013. augusztustól, citrom, málna és natúr ízekben, 20 filteres tasakokban. Az ATL-támogatás mellett ez utóbbi újdonságainkat a hipermarketekben bolti kóstoltatásokkal is népszerűsítjük november folyamán.
A feketetea-szegmens csökkenése Lipton márkájukat hátrányosan érinti. Erre úgy reagálnak, hogy ebben a szezonban nagyobb hangsúlyt fektetnek a feketetea-termékeik kommunikációjára. Elsősorban oda szeretnék fókuszálni az aktivitásaikat, ahol a legnagyobb mértékben estek vissza az eladások: a hipermarketekre és a hazai láncokra. Ennek részeként az áruházi kihelyezések láthatóságának megerősítését tervezik, illetve kóstoltatást is, izgalmas receptötletekkel.
Emellett a Lipton Yellow Label teát egy átfogó kampánnyal támogatják ebben a szezonban.
Kicsiben is finom a HERBÁRIA új teacsaládja
Az innovációk területén két kulcsfontosságú szempontot tart szem előtt a Herbária: a „megfelelő fogyasztói ár” és a „prémium minőség” hívószavait.
– A visszafogott fogyasztói magatartásra reagálva egy új teacsaládot fejlesztettünk ki – emeli ki Horváth Gabriella. – A Tea Garden termékválasztékában fekete tea alapú gyümölcsteákat kínálunk az árérzékeny fogyasztói rétegnek. Az úszó filterek 8-féle ízben kaphatók. Kedvező árát a 10 filteres kiszerelés és az úszó filterekbe való csomagolás adja, tehát nem a minőség kárára, csupán a csomagolással vált elérhetővé a versenyképes fogyasztói ár kialakítása. A gyümölcsteák piaci szegmensében erősödést jelentett a HAPPY termékcsalád piaci bevezetése, amely coo-branded termékként került a forgalomba. Az idei évben további erősödést várunk a Hupikék Törpikék mesefiguráival illusztrált HerbaKids gyerektea vonalán is, hiszen a gyümölcstea mellett ez a termék gyógynövényt is tartalmaz.
A piaci bevezetések tervezési folyamatába az új marketingeszközöket is igyekeznek beépíteni. A közösségi marketingcsatorna (Facebook) erősítése mellett hangsúlyos szerepet kap a kóstoltatás a hipermarketekben. Ez lehetőséget ad a fogyasztónak, hogy megismerje a terméket.
A piaci bevezetések alatt működtetett microsite-ok folyamatos tájékoztatást és elérhetőséget biztosítanak az érdeklődő fogyasztóknak, ahol a tartalmat játékokkal is színesíti a Herbária.
Új ötletek a Twiningstől
Annak ellenére, hogy az olcsóbb termékek felé tendál a magyar teapiac, az igazán prémium szereplők meg tudták őrizni piaci pozíciójukat. Szerencsés helyzetben van a Twinings is, mivel prémium márkaként kevésbé érzékeny fogyasztói bázissal rendelkezik, mint alacsony kategóriás versenytársai. A márka a fekete teák piacán igazán erős, ahol a Maresi Foodbroker tapasztalatai szerint erősebb a márkahűség, mint a gyümölcsteák között.
– A teák között a filteres változat továbbra is népszerűbb. Azonban az igazi Twinings rajongók szálas teát fogyasztanak – hangsúlyozza Ruscsák Helga. – Ezáltal élik ugyanis igazán át a teázás élményét, hiszen szálas teát főzni már önmagában egy szertartás, amit egy filteres tea nem tud nyújtani.
A termékfejlesztések egyértelműen az új gyümölcsízesítések felé haladnak. Az elmúlt pár évben az ízesített fekete teák, valamint az egyre egyedibb gyümölcsaromájú teák feldobták a régi ízvilágot. Erre reagálva a Twinings 2012 őszén piacra dobta a citromos Earl Grey teát, amely így még inkább kihangsúlyozza a bergamott aroma lágy, jellegzetes ízét.
Szintén nem akar lemaradni a márka a piac egy másik jól megfigyelhető trendjéről sem: a „selection pack” formátumról. A Twinings már évek óta kedveli az ilyen íz-összecsomagolásokat, nemcsak fekete teákból, de gyümölcs- és gyógyteákból is.
– A Twinings a piaci trendeket figyelembe véve ismét készül egyedi termékfejlesztésekkel, illetve új trade- és brandaktivitásokkal – jelzi Ruscsák Helga. – Szívesen kipróbálunk új, innovatív szemléletű ötleteket. Jelenleg az online jelenlét erősítésében hiszünk, és ott szeretnénk megújulni, intenzívebben jelen lenni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >