Leminősítette a Wizz Air holdingvállalatát a Fitch Ratings
Leminősítette a Wizz Air légitársaság holdingvállalatát a Fitch Ratings. A Londonban bejelentett döntés indoklásában a nemzetközi hitelminősítő kiemelte, hogy az általa vártnál gyengébbnek bizonyult a cég működési szintű teljesítménye a márciusban véget ért pénzügyi évben.
A Fitch közölte: az eddigi „BB plusz„-ról egy fokozattal „BB„-re módosította a Wizz Air Holdings Plc. hosszú távú kibocsátói osztályzatát.
Az új besorolás kilátása stabil.
A hitelminősítő a leminősítés fő tényezői között említi a várakozásánál gyengébb üzemi teljesítmény mellett a tartósan magas karbantartási és leírási költségeket, amelyek a Pratt & Whitney (P&W) hajtóművek javítása miatt szükségessé vált repülőgép-leállításokhoz kötődnek.
Az e költségek következményeiként kialakult nettóadósság-EBITDAR ráta a most megadott „BB” osztályzattal összeegyeztethető – hangsúlyozza elemzésében a Fitch. (EBITDAR: a kamat- és adófizetés, valamint leírások és bérleti díjak előtt számolt tiszta pénzforgalmi egyenleg).
A hitelminősítő felidézi, hogy a Wizz Air 2025-ös pénzügyi évében a bevétel 5,3 milliárd euró volt, amely éves összevetésben 4 százalékos emelkedésnek felelt meg, de elmaradt az előrejelzésektől és a Fitch saját prognózisaitól, amelyek 5,5 milliárd eurós forgalmat valószínűsítettek.
A repülőgépek kényszerű leállítása csaknem az összes működésiköltség-kategóriát érintette. Ez a hatás összességében meghaladta a P&W által a légitársaságnak nyújtott pénzügyi kompenzációt, és így nyomást gyakorolt a jövedelmezőségre – áll a Fitch helyzetértékelésében.
A hitelminősítő kiemeli azt is, hogy a rendelkezésre álló férőhelykilométerre (Available Seat Kilometer – ASK) jutó költséghányad a Wizz Air 2025-ös pénzügyi évében 11 százalékkal nőtt éves összevetésben, elsődlegesen szintén a repülőgép-leállításokból eredő magasabb karbantartási és leírási költségek miatt.
A Fitch Ratings megállapítja ugyanakkor, hogy a Wizz Air költségpozíciója igen erőteljes, és összemérhető a Ryanair, valamint a török Pegasus hasonló mutatójával.
A Wizz megszenvedi a P&W-hajtóművekkel kapcsolatos problémákat, de középtávon megvan a lehetősége arra, hogy helyreállítsa igen hatékony szerkezeti felépítését. A cég vezető pozícióban van a szilárd növekedési potenciál jellemezte közép- és kelet-európai piacon, és bár kisebb, mint a Ryanair vagy az amerikai Southwest Airlines, de nagyobb, mint a Pegasus – áll a Fitch Ratings elemzésében.
Kapcsolódó cikkeink
Újraindulnak a Wizz Air izraeli járatai
A Wizz Air a tervezettnél egy hónappal korábban, már augusztus…
Tovább olvasom >Fitch: élénkülő világgazdaság a vámháborús enyhülés nyomán – Kína és az USA húzhatja a növekedést
A vártnál erősebb gazdasági teljesítményre számít 2025-ben a Fitch Ratings:…
Tovább olvasom >A Wizz Air visszautasítja a rejtett költségekről szóló vádakat
A nyári utazási szezon derekán ismét reflektorfénybe kerültek a diszkont…
Tovább olvasom >További cikkeink
Így ebédel a magyar – továbbra is húsfogyasztó nemzet vagyunk
Egy friss hazai kutatás feltárta, hogyan (nem) változott a magyar…
Tovább olvasom >Zsugorinfláció: adatbázis indul a kisebb kiszerelésekről
A fogyasztók könnyen hozzáférhető, megbízható és folyamatosan frissülő forrásból tájékozódhatnak…
Tovább olvasom >Támad a Temu: az online diszkontóriás betörne az európai élelmiszerpiacra is
A kínai Temu online piactér az olcsó elektronikai és ruházati…
Tovább olvasom >