Lehet fenntartható a reklámdekoráció?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 04. 16. 11:13

Évente mintegy 450 tonnányi olyan reklámdekorációt használunk fel Magyarországon, amely nagy mennyiségű PVC-t tartalmaz, s ennek csak töredékét hasznosítják újra. A PVC nem bomlik le, ezáltal az outdoor hirdetések jelentős környezeti terhelést jelentenek. Erről tartottak Budapesten konferenciát április elején, a rendezvényen bemutattak egy új megoldást is, amellyel csökkenthető a környezeti terhelés.

A megoldás a Taya Groups-tól származik, egy fél évszázaddal ezelőtt alapított tajvani cégtől, amely a mindennapi termékek széles portfóliójával rendelkezik. Felismerve a hagyományos reklámanyagok környezeti hatását, a Taya Groups 2008-ban kezdte el a PVC-mentes alternatívák kutatását, amely a Kavalan 2016-os piaci bevezetésében csúcsosodott ki. A Kavalan egy úttörő márka, amely a PVC közvetlen, fenntartható helyettesítését kínálja a promóciós és dekorációs alkalmazásokban.

Kavalan környezeti felelősségvállalás iránti elkötelezettségét független ellenőrzés igazolja. Gyártási folyamatait és termékeit a svájci székhelyű SGS szigorúan auditálja és tanúsítja, és minden termékhez életciklus-értékelést (LCA) rendel. A Kavalan valóban környezetbarát alternatívát kínál a hagyományos PVC-alapú anyagokkal szemben, mivel kevesebb nyersanyagot igényel, minimalizálja a karbonlábnyomot, illetve jelentősen csökkenti a CO2 és más szennyező anyagok kibocsátását. Gyártási folyamata is erőforrás-hatékony, akár 50%-kal kevesebb vizet fogyaszt, mint a PVC-alapú termékek, és akár 70%-kal kevesebbet, mint a textilalapú lehetőségek.

A Kavalan alkalmazása jelentős potenciális környezeti előnyökkel jár. A számítások szerint, ha 2018-ban Európa-szerte a Kavalan-t használták volna az összes PVC promóciós dekoráció helyett, akkor négymillió ember éves vízfogyasztásának megfelelő mennyiségű vizet takaríthattak volna meg.

A „Game over PVC” konferenciát szervező Eurojet Hungária Kft ügyvezetője, Molnár Szabolcs kiemelte az átállás szükségességét: „Bár a reklámdekorációk környezeti hatását egyesek talán alábecsülik, a műszaki textíliák, például a textilek, ponyvák stb. gyártása közismerten jelentős vízszennyező forrás. Ezért a fenntartható alternatívák elfogadása a környezetvédelmi intézkedések egyik kulcsfontosságú területe, és az ESG-megfelelés szempontjából is elengedhetetlen. A Kavalan nemzetközileg auditált megoldást kínál a környezetbarát anyagokra történő környezetbarát nyomtatásra, megelőzve a több száz tonna tartós PVC-hulladék felhalmozódását. Áprilisi rendezvényünk egyértelműen bizonyította, hogy a promóciós dekorációk gyártói készek a környezetbarátabb megoldások alkalmazására, amennyiben ügyfeleik hajlandóak erre az átállásra.”

A PVC-mentes megoldások megvalósíthatóságát és hatékonyságát sikeres nemzetközi alkalmazások bizonyítják. PVC-mentes promóciós dekorációkat használtak a 2024-es németországi labdarúgó Európa-bajnokság szurkolói zónáiban és az olaszországi G7-csúcstalálkozón. Emellett az IKEA ikonikus kék bevásárlótáskáját lemásolták az IKEA londoni zászlóshajójának Oxford Circus áruházában, ahol az épület teljes külsejét Kavalannal csomagolták be.

A Kavalan konkrét adatokkal támasztja alá környezeti előnyeit. A Kavalan Öko Kalkulátor kiszámolta, hogy az IKEA londoni „kék bevásárlótáska” dekorációjának 2 878 m2 -e a PVC-vel egyenértékű dekorációhoz képest olyan C02-megtakarítást eredményezett, mint amennyit 29 Budapest és Zürich között közlekedő repülőút turistaosztályú ülése generál.

Az áprilisi „Game over PVC” konferencián a fenntarthatóság különböző aspektusai is fókuszba kerültek: a gazdasági és társadalmi szereplők kiemelkedő képviselői osztották meg tapasztalataikat és jó gyakorlataikat a környezettudatosság jegyében.

Sipos Katalin, a WWF Magyarország igazgatója előadásában szélesebb összefüggésbe helyezte a fenntarthatóság kérdését, különös figyelmet fordítva a PVC-alapú anyagok környezeti hatásaira és hosszú távú következményeire.

Gerendi Zsolt bemutatta a Green Pledge kezdeményezést, amely a reklámipar fenntarthatóbbá tételét tűzte ki célul. Előadásában olyan már megvalósult projekteket ismertetett, amelyek sikeresen járultak hozzá a környezeti terhelés csökkentéséhez.

Andri Diána, a Decathlon Hungary fenntarthatósági vezetője a vállalat környezettudatos működését és sokrétű fenntarthatósági intézkedéseit ismertette, kiemelve az üzleti stratégia és a környezetvédelem közötti szoros kapcsolatot.

Bálint Attila, az IKEA Magyarország fenntarthatósági vezetője az áruházlánc zöld törekvéseiről, innovatív megoldásairól és felelős vállalati működéséről számolt be.

Fülöp György, a Nemzeti Rendezvényszervező Ügynökség Nonprofit Zrt. fenntartható rendezvényszervezés gyakorlatait mutatta be, többek között a 2024-es Olympic Qualifier Series, a 45. FIDE Sakkolimpia és a World Aquatics Rövidpályás Úszó Világbajnokság példáin keresztül.

Csizmadia Edit, a KÉSZ Group képviseletében, az építőipar fenntarthatósági kihívásait elemezte, különös hangsúlyt helyezve az ESG-megfelelés és a karbonmenedzsment jelentőségére a jövőépítésben.

Papp László, a halQ részéről, az akusztikai fenntarthatóság kérdéskörét járta körbe, rámutatva a zajszennyezés egészségügyi és gazdasági hatásaira.

A Kavalan-t Magyarországon az Eurojet forgalmazza.

Kapcsolódó cikkeink