Legyen olcsó és gyors! – Lakossági elvárások a csomagküldőkkel szemben
Az ár a legmeghatározóbb tényező akkor, amikor online vásárlás során több csomagküldő szolgáltató közül is lehet választani – derült ki a Reacty Digital 18-79 éves korosztályt érintő áprilisi kutatásából. Azt, hogy egy online vásárló mennyit hajlandó fizetni a szállítási szolgáltatásért, erősen befolyásolja, hogy házhoz, vagy csomagautomatába rendeli a terméket.
A pénztárcájára jobban hallgat az online vásárló, mint az ismerőseire
A felsorolt hétből átlagosan hat tényezőt vesznek figyelembe az online vásárlók, mikor egy internetes vásárlás során több csomagküldő szolgáltató közül van lehetőség választani. A szolgáltató által kínált ár a leginkább meghatározó, a vásárlók kétötöde (42%) helyezte a fontossági sorrend élére, összességében pedig tízből kilencen vélték lényegesnek ezt a szempontot. Az ár mellett a fizetési- (pl. készpénzes vagy készpénzmentes) és átvételi (pl. csomagautomata, házhozszállítás) lehetőségek állnak a szempontrendszer második és harmadik helyén, azonban itt már egyenletesebb eloszlás van abban, hogy hányadikként szerepelnek az egyéni fontossági sorrendben. Sokak számára meghatározó a korábbi személyes tapasztalat, a várható szállítási idő és a csomag érkezésére kijelölt idősáv is. Az ismerősök ajánlása is tízből hét embert befolyásol, azonban ez a legtöbbeknek csak sokadlagos szempont.
Házhozszállításért magasabb összeget hajlandóak fizetni az emberek, mint csomagautomatáért
A csomagküldő szolgáltató kiválasztásakor az ár a leginkább meghatározó, azonban nem mindegy, hogy csomagautomatába vagy házhoz történő kiszállításról van-e szó. Összességében kijelenthető, hogy az online vásárlók magasabb összeget hajlandóak fizetni a házhozszállításért, mint a csomagautomatába történő kézbesítésért. Ennek egyik oka lehet, hogy a házhozszállítás egy bővebb és kényelmesebb szolgáltatást foglal magába, hiszen a lakásból sem kell kimozdulni a rendelés átvételéért. Szintén befolyásolhatja a hozzáállást a korábbi tapasztalat is: általában olcsóbban kínálja a szolgáltató, a csomagautomatás átvételt. Az internetes vásárlók fele 1000 forint felett már drágának érzi a csomagautomatába történő kiszállítást, ezzel szemben a házhozszállítás esetében ez a határ 1400 forintnál van, átlagosan nagyjából plusz 3-400 forintot ér a vásárlónak a házhozszállítás kényelme. Amennyiben a szállítási költség eléri vagy meghaladja az 1400 forintot csomagautomata, illetve 1800 forintot házhozszállítás esetén, a rendelők fele kezdi mérlegelni, hogy inkább más megoldást keres a termék megvásárlására (pl. másik webáruházból rendel, vagy személyesen, üzletből szerzi be).
A nők türelmesebbek a szállítási időt illetően
A termék kiszállításának gyorsasága meghatározó tényező, amit a vevői elvárások is tükröznek. Az online vásárlók 45 százaléka szeretné az árut legfeljebb egy héten belül megkapni belföldi rendelés esetében. Ugyanakkor mindössze tízből hárman kezdenek mérlegelni, hogy más megoldást keresnek a termék megvásárlására, ha az várhatóan egy héten belül nem érkezik meg. A férfiak 16 százaléka már a 2-3 napos szállítási időt is hosszúnak érzi, a nők esetében ez az arány mindössze 8 százalék. A „hosszú” szállítási idő miatti más alternatíva keresésében is megfigyelhető eltérés a két nem között, a férfiak tizede, míg a nők 4 százaléka fontolja meg már akár 2-3 napos szállítási idő esetén, hogy más megoldást választ.
A vásárlók legalább azt tudni szeretnék, hogy délelőtt vagy délután érkezik-e a futár
Online vásárlás házhozszállítása esetén nemcsak a szállítási idő a kulcsfontosságú, hanem az is, hogy a szolgáltató milyen pontosan határozza meg a termék kézbesítésének időablakát. Míg az online vásárlók mindössze kilencede szerint elég, ha a kiszállítás napját megadják, felük 4 órán belüli intervallumot szeretne a szállításra. Tízből ketten már a két órát meghaladó időkeretet is soknak érzik és 16 százalék efölött megfontolja, hogy más megoldást keres a termék megvásárlására. Ezekben a kérdésekben a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők, valamint a nők bizonyulnak rugalmasabbnak.
Reacty Digital Kft.
Röviden a felmérés hátteréről: A Reacty Digital 2024. áprilisában végezte a kutatását 1114 fő bevonásával. A felmérés a Véleményem Van (Veva.hu) online kutatási közösség tagjainak körében készült. Az adatok nem, életkor, iskolai végzettség, valamint régió szerint reprezentálják a 18-79 éves hazai lakosság véleményét.
Kapcsolódó cikkeink
Személyes vásárlók lesznek az Uber Eats futárokból
Az Uber Eats eltökélt szándéka, hogy nagyobb részesedést szerezzen az…
Tovább olvasom >Interjú Daradics Kingával, az eMAG új vezérigazgatójával: Jövőkép és innovációk az e-kereskedelemben
Daradics Kinga, az eMAG frissen kinevezett új vezérigazgatója a Pénzcentrumnak…
Tovább olvasom >A Grubhub szállítja házhoz a Starbucks italait az Egyesült Államokban
A Grubhubbal együttműködésben kávé és más személyre szabott italok házhoz…
Tovább olvasom >További cikkeink
A fenntartható átállás ösztönzése díjkategória győztese lett a BCSDH „A jövő vezetői” tehetségprogramja az Európai Vállalkozásfejlesztési Díj nemzeti fordulójában
A Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) „A jövő vezetői” tehetségprogramjával…
Tovább olvasom >Új ügyvezető igazgató az OMV Magyarország élén
Júliustól Ján Hrivňák látja el az OMV Hungária Kft. ügyvezető…
Tovább olvasom >Csehországban közösen fejleszt elektromosautó-töltő infrastruktúrát a Billa, a Penny és a Shell
Stratégiai partnerséget kötött a Billa, a Penny és a Shell…
Tovább olvasom >