Legjobb pozícióban a hajfesték
A különböző hajápoló szerek kiskereskedelmi forgalma eltérően alakult 2008. november–2009. októberben. A drogériák ugyanakkor minden tárgyalt kategóriában növekvő fontossággal bírnak. Ezt tükrözik a Nielsen Kiskereskedelmi Indexének legfrissebb adatai.Értékben is és mennyiségben is csak a hajfesték bolti eladásának trendje pozitív. Forintban 8 százalékkal több hajfestéket adtak el 2008. november–2009. októberben, mint egy évvel korábban. Így a piac éves mérete meghaladja a 7 milliárd forintot. Mennyiségben plusz 1 százalékot regisztráltunk.
Ugyanakkor hajlakknál értékben 2 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi forgalom, és közeledik az évi 3 milliárd forinthoz. Mennyiségben viszont 6 százalékkal kevesebbet adtak el, egyik évről a másikra.
A hajformázó eladása értékben 6 százalékkal esett vissza, mennyiségben pedig 13 százalékkal. Az éves piac mérete 2,5 milliárd forint felett mozog. Hasonló nagyságú forgalmat bonyolítottak le hajbalzsamból. Értékben 2 százalékkal többet adtak el belőle, mennyiségben azonban 4 százalékkal kevesebbet.
Általában elmondható, hogy a hajápolók piaca erősen koncentrált. A drogéria piaci részesedése 40 és 58 százalék között mozog az egyes kategóriákban, értéket tekintve. A mutató 1-1 százalékponttal nőtt hajfestéknél és hajformázónál, egyik évről a másikra. Szintén jelentős a hipermarket részaránya; értékben a hajlakk 29 százalékos részesedésétől a hajbalzsam 43 százalékáig terjed.
A régiókat tekintve kiemelkedik a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrális régió. Ott él a magyar lakosság 28 százaléka; az egyes kategóriák értékben mért forgalmának részaránya viszont 33 és 41 százalék közé esik.
Északnyugat piaci részesedése a lakosság számaránya körül alakul. Délnyugaton és délkeleten a piaci részarányok már kisebbek, míg északkeleten jelentős a különbség.
A mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárak a hajfestékeknél a július eleji áfaemeléssel együtt jelentősen emelkedtek. Amíg május–júniusban egy kiszerelési egység átlagosan 802 forintba került, addig július–augusztusban már 855 forintba. Ez tovább növekedett szeptember-októberben 874 forintra.
Mile Gabriella
Hajápoló-kategóriák értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a drogéria és a hipermarket piaci részesedése, százalékban
Kategória Drogéria Hipermarket
2007. nov.– 2008. nov.– 2007. nov.– 2008. nov.–
2008. okt. 2009. okt. 2008. okt. 2009. okt.
Hajfesték 57 58 33 32
Hajlakk 40 40 29 29
Hajformázó 42 43 35 36
Hajbalzsam 42 42 42 43
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >