Nagy Ajándék Felmérés: főleg a párunknak és a gyermekeinknek veszünk ajándékot
Születésnapra és karácsonyra szinte mindenki ajándékoz, de vajon milyen más ajándékozási események akadnak még az emberek életében, és kinek ajándékoznak leginkább? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatása, a Nagy Ajándék felmérés – írja az Origo.
A kutatás olyan embereket kérdezett ajándékozási szokásaikról, akik közel 100 százaléka vásárolt online az elmúlt 12 hónapban, közel 80 százalékuk legalább 3 alkalommal. A 2019 februárjában kutatásban megkérdezettek 62 százaléka már vásárolt ajándékot a Bónusz Brigádon (többségében élményajándékot), de a válaszadók körében ajándékvásárlásra népszerű még a Jegy.hu, a Libri-Bookline online felülete és az Emag is.
Leginkább a páromnak és a gyerekeimnek ajándékozok – ezt mondta a válaszadók 64, illetve 63 százaléka. A harmadik helyen a megajándékozottak sorában a szülők állnak. Összességében a válaszadók közel fele legtöbbször a gyerekeit lepi meg valamivel, a 30 év alattiak inkább a párjuknak szoktak ajándékkal kedveskedni. A megkérdezettek közel fele 4-7 embert lep meg évről évre születésnapja alkalmából.
A válaszadók fele szereti törni a fejét azon, hogy mit is adjon, 3 százalék egyértelmű teherként éli meg ezt a gondolkodást, míg 47 százalék szívesen ajándékoz, ha van jó ötlete – ennek hiányában számukra is teher az ajándékozás.
Időnként mindenki szívesen lepasszolná az ajándékvásárlást, a válaszadók 27 százaléka ezt meg is tette már korábban – a többiek szerint teljesen elképzelhetetlen, hogy másra bíznák az ajándék megvásárlását, annak ellenére, hogy nem mindig egyszerű feladat.
A születésnap olyan ünnep, melynek kapcsán szinte az összes válaszadó (93 százalék) egyetért abban, hogy ilyenkor kell ajándékozni.
A születésnap abszolút a legfontosabb ünnep a válaszadók szerint, fontosabb a karácsonynál is. Ami a névnapot illeti, 61 százalék szerint szintén kötelező érvényű az ajándékozás, 8 százalék nem ajándékoz, és 31 százalék csak illendőségből teszi.
A nőnapi köszöntés úgy tűnik, már csak egy illendőségből megtartott ünnep: a válaszadók több mint fele szerint ilyenkor csak az illem diktál – érdekesség, hogy a kitöltők közel 80 százaléka nő volt, és számukra sincs igazi érzelmi töltete ennek az alkalomnak.
Az anyák/apák napja már ennél őszintébb ünnepnek tűnik: a válaszadók közel 80 százaléka szerint ilyenkor kötelező megajándékozni szüleit, párját – érdekes, hogy a nők nagyobb arányban teszik ezt, mint a férfiak.
Valentin-napra a válaszadók közel fele nem ad semmit, a válaszadók harmada pedig csak illendőségből, hogy a másik ne sértődjön meg.
Mindössze minden ötödik válaszadó ünnepli őszinte örömmel ezt az ünnepet.
Húsvétkor a megkérdezettek 35 százaléka szerint nem kell ajándékozni, Mikuláskor pedig több mint 60 százalék szerint kötelező megajándékozni egymást – nyilvánvalóan főként a gyerekeket. Karácsonykor 1 százalék nem tartja kötelezőnek az ajándékozást, 6 százalék szerint illendőségből kell adni, a többiek úgy vélik, ezen az ünnepen kötelező ajándékot adni egymásnak.
Az életeseményekhez kötődő ajándékozási szokások közül a nászajándék a legelterjedtebb intézmény, esküvő esetén a válaszadók 85 százaléka szerint mindenképpen kell ajándékozni, eljegyzéskor 41 százalék, házassági évfordulón 60 százalék érzi kötelezőnek, hogy meglepetést szerezzen. A lakásavatóra és a vendégségekbe legtöbben illendőségből visznek valamit, családi összejövetel esetén nem szokás ajándékozni. A gyermekszületés utáni első látogatásra a megkérdezettek 69 százaléka szerint nem lehet üres kézzel érkezni. A keresztelő kötelezően ajándékozós esemény, a gyerekzsúrok esetében a kutatásban részt vevők fele érzi, hogy kötelező nem üres kézzel menni, 30 százalék csak azért vinne, mert ciki lenne nem vinni, de közel minden ötödik válaszadó nem érzi kellemetlennek, hogy gyerekzsúrba ajándék nélkül állít be, szerintük nem kötelező az ünnepelt gyerek megajándékozása.
Szülinapra jellemzően egyedi, személyre szabott ajándékok a népszerűek (75 százalék), a névnapra inkább jellemzőbbek a sablonos ajándékok (44 százalék).
A pedagógusnap a megkérdezettek fele szerint illendőségről szól, ballagásra és diplomaosztóra szinte mindenki szerint kötelező ajándékozni, érettségire kevesebben érzik fontosnak, hogy ajándékot adjanak. Új munkahely és munkahelyi jubileum esetén szinte senki sem érzi úgy, hogy ajándékoznia kellene, de
a nyugdíjba vonulás már a válaszadók közel fele szerint egy tipikus ajándékozási helyzet – derült ki a Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatásából, mely a hazai ajándékozási szokásokat kívánta feltérképezni.
Kapcsolódó cikkeink
Olajban vagy olaj nélkül?
Tízből 8 magyar fogyaszt boltban kapható gyorsfagyasztott, panírozott húsokat. Többségük (78%)…
Tovább olvasom >Az online vásárlók többségének elege van a kiszámíthatatlanul érkező csomagokból
A DODO megbízásából készített friss Ipsos-kutatás alapján minden második megrendelővel…
Tovább olvasom >Bank360: Költekezés helyett inkább spórolt a lakosság karácsony előtt
Az ünnepek előtt még szépen híztak a lakossági bankszámlák és…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >