Lefelé még nem váltanak, de kevesebbet vásárolnak a fogyasztók

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 05. 27. 08:00

A Trade Marketing Klub évek óta egyik legnagyobb népszerűségnek örvendő eseménye az első negyedév után tartott összegzés az előző időszakról a Nielsen és a GfK vezetőinek prezentálásában. A klubülés ezúttal különleges helyszínen került megrendezésre 2009. április 23-án: a Zwack Múzeumban.A zsúfolásig megtelt előadóteremben házigazdaként Kiss Virág, a Zwack Unicum Nyrt. bor trade marketing specialistája köszöntötte az egybegyűlteket.
– Válság idején virágzik a kupon és a voucher, a fogyasztók egyre szívesebben veszik igénybe az ajándékutalványokat – kezdte bemutatkozó előadását Dankó Dénes, a KuponNet Advertising Kft. értékesítési vezetője.
A bemutatott integrált instore kuponos promóció a fogyasztói marketingkommunikáció új megoldása a vásárlói hűség, valamint a promóciós aktivitások erősítésére. A program egy komplex rendszer, mely alkalmas online és offline kupon-promóciók, nyereményjátékok és más aktivitások kezelésére is.

Tanulhatunk a német recesszióból
A „Válság magyarországi előszele” címmel Kozák Ákos ügyvezető igazgató a GfK nemzetközi és hazai tapasztalatait összegezte. Leszögezte, hogy a válság alapvető problémája nem az árak elszabadulása. 2008 negyedik negyedévben és 2009 első két hónapjában a háztartások reakciója a gazdasági válság hírére a piac egészére nézve még nem az olcsóbb termékek vásárlása volt, hanem inkább a megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyiségét csökkentették. A kereskedelmi csatornák közül a szupermarketek kerültek ki győztesen a vásárlóért folytatott küzdelemben; talán a kisebb vásárlási terület, de kedvező árak megfelelőbbek a válságban önmegtartóztató vevők számára. Bár a hipermarketek esetén 2008 augusztustól egyértelmű árindexcsökkenés tapasztalható, a háztartások által elköltött pénz 3,5 százalékkal csökkent ebben a csatornában, miközben a kosárméret is csökkent 5,5 százalékkal.

A kiskereskedelemben megállt a csökkenés
A Nielsen képviseletében Nevihostényi Éva marketingigazgató „Átrendeződés a vásárlási szokásokban” címmel tartott előadást. 2009 első hónapjaira a Fogyasztói Bizalmi Index drasztikus esése jellemző, az érték ugyanis az EU-s 70-es átlaghoz képest 52-re süllyedt. Az Index összetevői közül a munkalehetőség megítélése fordult leginkább negatív irányba. Személyes anyagi helyzetét a válaszadók harmada tartja rossznak, míg vásárlásra alkalmatlannak egynegyedük. A 800 fős reprezentatív mintán ez év februárjában és márciusában végzett omnibusz-kutatásból pedig kiderült például, hogy a többségnek – a válaszadók 82 százalékának – nincsen megtakarítása. Akiknek van, általában nem nyúlt befektetéseihez.
Mindezek nagyban hatottak a vásárlási szokásokra. Több üzletet látogatnak a vevők – a 4 évvel ezelőtti 2,8 helyett 4,6-ot. Kétharmaduk tisztában van az árakkal. Több mint egyharmaduk csökkenti az otthonon kívüli szórakozást. Növekvő arányban vásárolnak promócióban, sőt, 22 százalékuk, ha jó akciót talál, akár boltot is vált.
K. I.

Kapcsolódó cikkeink