Látványosság és szakmaiság az idei FOODAPEST-en
Szokatlan időpontban, új koncepcióval, a korábban megszokottnál több és színesebb kísérőrendezvénnyel, a nagyközönség felé is nyitva jelentkezett idén február 21–24. között a FOODAPEST szakkiállítás. Az UKBA cukrászati és sütőipari szakkiállítással együtt szervezett élelmiszer-ipari seregszemlén nem csupán hivatalos lapként voltunk jelen, több rendezvénnyel is hozzájárultunk a szakmai oldal erősítéséhez.Jó döntésnek bizonyult a kiállítás megnyitása a nagyközönség előtt, hiszen a cégek közvetlenül találkozhattak a végfogyasztókkal, így azonnali visszacsatolást kaphattak termékeikről. Olyan ágazatok tértek vissza a rendezvényre – például a hús-, a bor- vagy a pálinkaágazat –, amelyek a korábbi FOODAPEST kiállításokról hiányoztak.
A FOODAPEST tematikájának immár része lett az élelmiszer-ipari technológia, azaz a gépek és berendezések bemutatója is.
Az olyan nagyszabású események, mint a Bocuse d’Or szakácsverseny vagy a junior cukrász vb, nem csupán közönségcsalogató látványosságként szolgáltak, hanem nemzetközi médiaérdeklődést is generáltak. A négynapos kiállítást csaknem 20 ezer látogató tekintette meg.
– Mind a látogatók száma, mind az összetétele igazolta a FOODAPEST és az UKBA együttes megrendezésének koncepcióját – értékelte a rendezvényt Kele András, a Hungexpo kiállítási igazgatója. – A kiállítások jövője az eseményekről szól. Minél több aktivitást, programot kell mellé állítani. Erre törekedtünk mi is.
Újabb „század” kiváló magyar élelmiszer
Ezúttal is a FOODAPEST szakkiállítás keretei között került sor a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyek kiosztására. Tavaly 20 cég 95 termékét találta méltónak a bírálóbizottság a védjegy viselésére. Jelenleg közel 90 gyártó mintegy 452 terméke viseli a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet.
Az okleveleket Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter adta át a cégek képviselőinek, aki elmondta:
– A magyar élelmiszeriparban képzett szakemberek jó termékeket állítanak elő, a kiváló magyar élelmiszerek száma folyamatosan nő. Tennivalóink tehát nem humán jellegűek. A csatlakozás utáni évek kemények voltak, de végrehajtottuk a megfelelő változtatásokat, hogy versenyképesek maradjunk. A magyar élelmiszeriparba most tőke kell, amely segítségével a szükséges műszaki-technológiai fejlesztések végrehajthatók. A kormányzat ezt pályázatokkal igyekszik támogatni. Ne feledjük: a világpiacon minden egyes alkalommal újra meg kell küzdenünk a pozícióinkért. Ez a piac a teljesítményt, a munkát és a minőséget ismeri el. Méretünkből adódóan nem tömegtermékekkel, hanem egyediséggel, ránk jellemző sajátosságokkal kell letenni névjegyünket az asztalra.
Épülő magyar húsmárkák
Feltűnő volt a külföldi cégek, termékek magas aránya, ugyanakkor néhány erős, magyar márkát képviselő gyártó is impozáns standdal volt jelen. Közülük két húsipari cég sajtótájékoztatót is rendezett, hogy az aktualitásokról tájékoztassanak.
A FOODAPEST kiállításon lépett a nyilvánosság elé első alkalommal a dr. Csányi Sándor mezőgazdasági és élelmiszer-ipari érdekeltségi körét összefogó, tavaly 550 millió euró összesített bevételt elért Bonafarm cégcsoport.
Dr. Csányi Attila, a Bonafarm Zrt. elnök-vezérigazgatója a rendezvényen elmondta:
– A Bonafarm-csoport megalakulásának célja marketingszempontból régi magyar élelmiszermárkák megmentése, képviselete, termelési oldalról pedig a vertikális integráció megvalósítása, a költségcsökkentés.
A Bonafarm Zrt. a piaci stratégiát koordinálja, elsősorban külföldön. Dr. Csányi Attila jó lehetőségeket lát az export fokozására, például Távol-Keleten. Zöldmezős beruházásokkal és határokon túli akvizíciókkal is igyekeznek növelni a cégcsoport erejét.
– Hosszú távú célunk a cégcsoport magyar kézben tartása, ugyanakkor olyan szintre szeretnénk fejleszteni, hogy tőzsdeképes lehessen – szögezte le Csányi Attila.
Sajtótájékoztató keretében beszélt piaci stratégiájukról a FOODAPEST-en Peter Ondro, a Debreceni Csoport Kft. igazgatója is.
A szlovák Penta tulajdonában lévő Debreceni Csoport 90-95 százalékban magyar sertéseket dolgoz fel. A Debreceni Hús Zrt., a Csabahús Kft. és a Szole-Meat Kft. összevonásával született cég tavaly 23 milliárd forintos árbevételt ért el, és 12 százalékkal növelte húskészítmény-eladásait, közölte Peter Ondro. A 2009-es 800 millió után idén újabb 1,2 milliárd forintot ruháznak be gyáregységeikbe.
Az idén megújul a Csabai és a Debreceni márka, új csomagolással és termékekkel jelentkezve. A jövőben a Csabai a tradicionális, prémium kategóriájú termékeket fogja át, míg a Debreceni a tömegtermékek ernyőmárkája lesz. A cégcsoport folytatja együttműködését a Schobert Norbi nevével fémjelzett Update-programmal is: a közeljövőben 10 új Update 1-es kategóriájú készítményt vezetnek be a piacra.
Hazai forgalmazókat keresve
A kiemelt nemzetközi figyelmet jelzi, hogy 11 külföldi ország képviseltette magát a mintegy 255 kiállító között. Több ország kollektív standot is berendezett, forgalmazókat keresve termékeinek. Tizenhat lengyel cég együttesen, termékkóstolóval egybekötve mutatkozott be az A pavilon színpadán.
– Lengyelország az utóbbi években második legnagyobb beszállítójává vált Magyarországnak agrártermékek tekintetében – nyilatkozta lapunknak Sowa Marcin, a lengyel nagykövetség tanácsosa. – A lengyel agrár- és élelmiszerexport értéke 420-460 millió euró Magyarország felé, a magyar exporté pedig 250 millió euró körül alakul.
A hazánkba irányuló lengyel termékek közül kiemelkedik a dohányáru, az édesség, jégkrém, a gabonapehely, a tej és a tejtermékek, a zöldség- és gyümölcskonzervek, a halak, valamint a sertés-, és újabban a marhahús. A lengyel cégek elsősorban a tejtermékek, valamint az édességek között látnak nagy lehetőségeket a magyar piacon, tudtuk meg Sowa Marcintól.
Az ágazat következő jelentős eseménye a 2010. október
19–22. között rendezendő Hoventa, amelyet szintén a Hungexpo szervez. A FOODAPEST-UKBA kiállításduó pedig a tervek szerint legközelebb 2012 februárjában várja a szakmát és a nagyközönséget.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >