Magazin: Látványosan küzdenek a szövetkezeti boltok – Ki növekszik gyorsabban?
Magyarország a kevés közép- és kelet-európai piac egyike, ahol jelentős méretű hazai kereskedelmi szövetkezetek küzdenek a versenyben maradásért, óriási tőkével rendelkező diszkontokkal és más nyugat-európai láncokkal. A magyar szövetkezetek javítják koncepcióikat, és másokkal együtt minimarketeket is nyitnak a nagyok piaci vonzáskörzeteiben, hogy elcsípjenek tőlük vevőket, forgalmat.
A fenti helyzetképet a Lebensmittel Zeitung című német szaklap kiskereskedelmi adatokat elemző LZ Retailystic nevű portáljától idézzük.
A Trade magazin rendelkezésére bocsátották az európai élelmiszer-kereskedelmi szövetkezetekről szóló tanulmányukat.
Azzal indít, hogy Európában a szövetkezetek piaci részesedése várhatóan csökken. Az értékben mért forgalomból 2024-ben 24 százalék jut majd rájuk, előrejelzésük szerint; 3 százalékponttal kevesebb, mint 2014-ben. Ezalatt a szövetkezeti boltok száma évente 300-zal lesz levesebb.
Hangsúlyozza a tanulmány, hogy mindezek ellenére azért a kereskedelmi szövetkezetek forgalma nőni fog a következő öt év során. Piaci részesedésük csökkenése más szemponton alapul: azon, hogy a versenytársak gyorsabban fognak növekedni. Közös vagy magántulajdonban lévő cégek ugyanis gyakran bíznak költséges terjeszkedésben azért, hogy hajtsák növekedésüket.
Domináns szereptől az összeomlásig
Felhívják a német szakértők a figyelmet arra, hogy egy-egy európai ország élelmiszer-kiskereskedelmében igen eltérő szerepet játszanak a szövetkezetek. Domináns szerepet töltenek be például Svájcban és Svédországban, 62, illetve 51 százalékos piaci részesedéssel. De a legnagyobb forgalmú cégek közé tartoznak olyan nagy európai piacokon is, mint Németország, Franciaország vagy Olaszország.
„Ettől eltér a helyzet Közép- és Kelet-Európában” – fogalmaz a tanulmány. – „A korábbi szocialista gazdasági rendszerek gyorsan alakultak át, miközben nyugati kereskedelmi cégek elkezdtek masszívan beruházni. Kevés teret hagytak az élelmiszer-kiskereskedelemben a nagy hazai szövetkezeteknek, hogy az élelmiszer-kiskereskedelemben családok által üzemeltetett boltokat hozzanak létre, és kis regionális hálózatokat.”
Másik lényeges idézet régiónkról:
„A szövetkezetek látványosan küzdenek, hogy a diszkontokkal versenyben maradjanak; sokat fektetnek be koncepcióik jobbításába, a nagyok pedig igyekeznek bővíteni franchise partnereik köreit.” De például megemlítik Belorussziát, ahol a Szovjetunió iránti nosztalgia bizonyos védőpajzsot jelent. Ennek ellenére a 7500 üzletet működtető Belkoopszojuz nemrég mégis kénytelen volt bejelenteni, hogy forgalma „összeomlott“, és elkezdte racionalizálni bolthálózatát.
(Magyar részről tegyük hozzá, hogy a Coop évtizedek óta dobogós helyet szerez az élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok hazai toplistáján. Legutóbb, 2017-ben 4910 boltjában elért összesen 604 milliárd forintos forgalmának köszönhetően Tesco-Coop-SPAR volt a befutási sorrend).
Nyomás Nyugaton is
Nyomás Nyugat-Európában is érzékelhető, csak kisebb mértékben: „Úgy látjuk konszolidálódni a helyzetet, hogy kisebb szövetkezetek beleolvadnak nagyobb hálózatokba. Például az Egyesült Királyságban a The Cooperative Group megvette a Nisa céget, a német Coop pedig beleolvadt az ottani Rewe csoportba.”
Földrészünk nyugati részéről kiemelik, hogy a piacok konszolidációja érinti a közepes méretű szövetkezeteket. Ami pedig a nagyokat illeti, a nemzetközi terjeszkedést jelentős kihívásnak tartják, és emiatt gyakran elhagynak egyes országokat. Túlságosan függenek hazai piacaiktól, és gyakran belépnek non-food csatornákba is, hogy növekedni tudjanak.
Kitér a tanulmány a következőre: Ha más cégformákkal összehasonlítjuk a szövetkezeteket, speciális akadályokat is láthatunk náluk. Fejlett piacokon nehéz új tagokat szerezniük, azért pedig, hogy a meglévők maradjanak, naponta megküzdenek. Emellett képesnek kell lenniük arra, hogy pénzzel támogassák tagjaik beruházásait vagy segítsenek nekik túlélni nehezebb éveket.
Rewe: sajátos dinamika
„Fáradsággal is jár a fejlesztés” – mutatnak rá a német szakértők. – „Lobbizni a döntéshozó folyamatokban, nehézségekkel küzdve pénzt szerezni tőkeigényes projektekhez. De olykor szembesülni kell a növekedés határaival is, különösen a nemzetközi terjeszkedés kihívásainál. Mindez sokakat eltérít a non-food csatornák irányába.”
Úgy alakulnak a trendek, hogy a szövetkezetek erősen hagyatkoznak egyetlen piacra, summáz a tanulmány. Egy kézen meg lehet számolni azokat a szövetkezeti vállalatokat, amelyek idejében léptek át országhatárokat; de gyakran közepes eredménnyel, és ki is vonultak egy-egy országból.
Például a francia E.Leclerc öt európai piacon működött több mint tíz éven át, de forgalmának mindössze 4 százalékát tudta csak lebonyolítani Franciaországon kívül.
Ebből a szempontból figyelemre méltó kivétel a német Rewe csoport, egészen sajátos dinamikájával. Ausztriában piacvezető a Rewe, és ottani divíziója menedzseli a cégcsoport nemzetközi kereskedelmi tevékenységét, így a magyarországit is.
Hatékonyak és jól is teljesítenek
Lényeges tényként hangsúlyozza a tanulmány, hogy mindezek mellett a kereskedelmi szövetkezetek forgalma növekedni fog a következő öt év során. Piaci részesedésük bevezetőben említett csökkenése más szemponton alapul: Azon, hogy a versenytársak gyorsabban fognak növekedni; mivel közös vagy magántulajdonban lévő cégek gyakran bíznak költséges terjeszkedésben azért, hogy hajtsák növekedésüket. Mellettük a szövetkezeti tulajdonban lévők viszonylag hatékonyak, és jól is teljesítenek eladásaik nagyobb gyakoriságával. Ezáltal megtarthatják tagjaikat is. Sőt egyes szövetkezetek agresszív terjeszkedést terveznek. Például az Egyesült Királyságban a Co-op csoport 2019-ben 100 új üzletet tervez nyitni és 200-at felújítani. Az LZ Retailystic Európában négy szövetkezeti tulajdonban lévő láncnál mostantól a forgalom évi 5 százaléknál nagyobb növekedését jelzi előre 2024-ig.
B. E
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >20%-kal növelte forgalmát az Action 2024 első kilenc hónapjában
Európa egyik vezető non-food diszkontlánca, az Action 2024 első kilenc…
Tovább olvasom >A Shein európai egységének árbevétele elérte a mintegy 7,7 milliárd eurót
A Shein divatplatform tavaly 7,68 milliárd eurós bevételt generált Európában,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >