Látványos jövő előtt áll a virtuális medicina
Már a koronavírus-járvány első hónapjaiban jóval többen vették igénybe a távegészségügyi szolgáltatást az Egyesült Államokban, mint korábban, s az igény folyamatosan nő a digitális orvos–beteg kapcsolat iránt.
A 36 millió ember közreműködésével végzett, úgynevezett kohorszvizsgálat eredményei szerint az egekbe szökött a távegészségügyi (telehealth) rendszer használata a pandémia első négy hónapjában, 2020 márciusa és júniusa között. Az összehasonlítást a Johns Hopkins Bloomberg Közegészségügyi Iskola (Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health) kutatói végezték a Blue Health Intelligence, egy független adatgyűjtő és elemző cég adatainak felhasználásával. Megállapították, hogy a digitális orvoslátogatások az összes interakció 23,6 százalékát tették ki, miközben ez az arány 2019 azonos időszakában még csak 0,3 százalék volt. Vagyis 2020 tavaszán fordult elő először az ország történetében, hogy az amerikaiak ilyen jelentős mértékben fordultak a távegészségügyi szolgáltatásokhoz.
A digitális eszközök és az internet elterjedésével emberek milliói számára vált, válik elérhetővé az egészséggel kapcsolatos szolgáltatások igénybevétele: távkapcsolattartás orvosokkal, egészségügyi szakemberekkel. Leleteket, otthon elvégzett mérési, megfigyelési eredményeket lehet közölni, küldeni a számukra, tanácsokat lehet kérni és kapni, recepteket felíratni felhőbe.
Az említett felmérés kutatói a vizsgálati populációt olyan személyekre szűkítették, akiknek vagy a munkáltatóik, vagy a magán-egészségbiztosítási pénztárak fedezik egészségügyi ellátásukat, nem pedig a szűk lehetőségeket nyújtó állami társadalombiztosítási rendszer (a Medicare vagy a Medicaid). Ennek ellenére a kutatók azt állapították meg, hogy a virtuális öngondoskodás mértéke magasabb az előnyösebb szociális helyzetű városrészekben, mint a hátrányosabb helyzetűekében. Nem meglepő az az eredmény sem, hogy a távegészségügyi szolgáltatás lehetőségével nagyobbrészt éltek azokban az államokban, illetve városokban, amelyeket jobban sújtott a járvány. A tanulmányban arra is felhívták a figyelmet, hogy az életkor és a betegség megléte szoros összefüggésben áll a szolgáltatás igénybevételével: a 18–49 éves korosztály, valamint a két vagy több krónikus betegségben szenvedők gyakrabban használják a távegészségügyet.
A virtuális medicina már Magyarországon is létezik, sőt már jelen van a honi piacon a világ egyik vezető teleegészségügyi szolgáltatója, az amerikai Teladoc is. Online-felületükön és telefonos applikációjuk segítségével évente már százezres nagyságrendben fordulnak ügyfelek a Teladoc Hungaryhez, s nem csupán ellátásszervezésért – magánklinikákhoz időpontért –, hanem orvosi tanácsért is. Szerződéses partnerei közé elsősorban cégek tartoznak, melyek dolgozói alkotják az ügyfélkört. Telefon- vagy videohívással, e-mailben kérhetnek és kaphatnak orvosi tanácsokat, küldhetnek leleteket. Hamarosan közvetlenül a lakosság számára is bevezetik havi előfizetési díj ellenében e teleszolgáltatást. Ennek része lehet éjjel-nappali orvosi távkonzultáció, betegút-menedzsment, valamint táplálkozási és prevenciós tanácsadás is. Minderről nemrégiben Karai Gábor, a cég ügyvezető igazgatója beszélt a Portfolio.hu weboldalnak adott interjújában. Mint említette, első lakossági terméküket már piacra is dobták, közösen az otthoni személyes EKG-okoseszköz, a WIWE gyártójával. Ennek keretében orvosi támogatást kapnak a készülék vásárlói, akik többségükben krónikus betegek, s szükségük van orvosi ellátásra. A Teladoc online felületén vagy applikáció használatával részt vehetnek videokonzultáción, megbeszélhetik mérési eredményeiket, s kérhetnek tanácsot tüneteik mérséklése, megszüntetése érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Te leteszed legalább ma a mobilod?– Dr. Aczél Petra a FutureTalks podcastban
Ha valaki még egy ünnepen is a mobilját nézi, ha…
Tovább olvasom >Dr. Szvetelszky Zsuzsanna: „A középvezetők megnyerésével pozitívan lehet befolyásolni a vállalati informális kommunikációt” – Folytatódik a Trade magazin Business Podcastja
Nincs közösség pletyka nélkül, és a pletyka egy szervezeten belül…
Tovább olvasom >A pletyka nem mindig rossz – mondja a szociálpszichológus Szvetelszky Zsuzsanna
Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus, pletykakutató volt a Futuretalks podcast Krizsó Szilviával…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >