Lassult az élelmiszer-kiskereskedelem növekedési üteme
Lassult az élelmiszerek kiskereskedelmének növekedési üteme a legutóbbi tizenkét hónap során. Közel 1 550 milliárd forintos bolti forgalmuk 2015. február-2016. január között 4 százalékkal nagyobb, mint az előző hasonló időszak során. Tavalyelőtt még 5 százalékkal emelkedett az eladás éves összehasonlításban. Szerepet játszik itt az is, hogy a legutóbb december-januári élelmiszer forgalom csak 3 százalékkal emelkedett, az előző hasonló periódushoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Mennyiséget tekintve 3 százalékos növekedést regisztráltak egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Egy évvel korábban még plusz 5 százalék volt ez a mutató. Itt is érzékelhető a december-január, amikor mennyiségben ugyanannyit adtak el a boltokban, mint az előző hasonló két hónapos időszak alatt.
Az átlagos 4 százalékot meghaladó mértékben nőtt február-januári összehasonlításban a boltok bevétele a Nielsen által mért legnagyobb forgalmú tíz kategória közül hatban: sör (5 százalék), szénsavas üdítőital (6), ásványvíz (10), gyümölcslé (11), gyümölcsjoghurt (7), hűtött szeletes édesség (9).
„Figyelemre méltóan különbözik az egyes bolttípusok piaci pozíciója” – állapítja meg Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – „Az 51-2500 négyzetméter közötti üzletek értékben átlag 6 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolítottak le február-január között, mint egy évvel előtte. Viszont a legnagyobb csatorna, a 2 500 négyzetméter feletti hipermarket forintban mért forgalma nem nőtt, hanem változatlan maradt tizenkét hónapos összehasonlításban. Ezzel egy időben majdnem hasonló a legkisebbek, az 50 négyzetméter és az alatti egységek helyzete; ugyanis mindössze 0,4 százalékkal emelkedett a bevételük”.
Regionálisan a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrum kiskereskedelmének értékben mért forgalma élelmiszerből 7 százalékkal emelkedett legutóbb február-január között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. A növekedés mértéke nagyobb, mint egy évvel korábban. A többi régióban csökkent a növekedés mértéke: Északkeleten és délkeleten az átlagnak megfelelő plusz 4 százalékot regisztráltak. Viszont északnyugaton csak 2, sőt délnyugaton 1 százalékkal emelkedett a forgalom.
A Nielsen által mért kilencven élelmiszer kategória értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus | 2014. február-
2015. január |
2015. február-
2016. január |
2 500 nm felett |
28 |
27 |
401-2 500 nm |
38 |
39 |
201-400 nm |
8 |
8 |
51-200 nm |
18 |
18 |
50 nm és kisebb |
8 |
8 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
Megtartotta közgyűlését az Országos Kereskedelmi Szövetség
Az Országos Kereskedelmi Szövetség éves közgyűlésén megerősítette egyes régi, illetve…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >„Ha ez így folytatódik, eltűnnek az akciók” – interjú Pálinkás Zsolttal, a Tesco Magyarország vezérigazgatójával
2025 tavaszán a hazai élelmiszer-kiskereskedelem egyik legfontosabb szereplőjét, a Tescót…
Tovább olvasom >További cikkeink
PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >Krízistérkép 2024: Jelentősen nőtt az elhúzódó válságok száma
450 válsághelyzetet regisztrált és elemzett kommunikációs szempontok szerint az MPRSZ…
Tovább olvasom >K&H: hány forintért kártyáztak a magyarok külföldön?
Közel 3 millió alkalommal vásároltak külföldön a K&H bankkártyás ügyfelei…
Tovább olvasom >