Lassult a hipermarketek terjedése
A Nielsen közleménye szerint november első hetéig 11 új hipermarket egység nyílt, tavaly egész évben 17-tel, tavalyelőtt pedig 15-tel bővült a hálózat.
A hipermarketek száma elérte a 115-öt – derült ki a Nielsen
piackutató vállalat legújabb felméréséből. Az expanzió eredményeként a
hipermarketek növelték amúgy is magas piaci részesedésüket a háztartási
vegyiáruk kiskereskedelmi forgalmából, és az élelmiszereknél is javítottak
pozíciójukon, a Nielsen Kiskereskedelmi Indexének legfrissebb adatai szerint.
A hipermarket fontosságát mutatja, hogy az élelmiszer-
kiskereskedelemben a
háztartási vegyiáruk eladásánál 100 forintból 39, élelmiszernél pedig 30 forint
az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco pénztárába került. Ezt mutatják a Nielsen
által mért 60 vegyiáru kategória idei első nyolc, illetve 90 élelmiszer
kategória első kilenc havi számai.
A közlemény szerint a háztartási vegyiárunál a bolttípus kedvező helyzetének
egyik oka, hogy a mosó-, tisztító- és testápoló szerek beszerzését a
háztartások tervszerűbben végzik, így inkább a nagybevásárlások alkalmára
időzítik, mint az élelmiszerekét.
Ugyanakkor a frissen, akár naponta szükséges élelmiszerek vásárlásánál komoly
konkurenciát jelentenek a lakóhely közeli boltok. A hazai tulajdonban lévő
láncok élelmiszernél elért erős pozíciója mellett nő a diszkontok és a
szupermarketek piaci részesedése.
A Nielsen szerint megállapítható ugyanakkor, hogy az ezredforduló éveinek
gyorsabb üteméhez képest mérsékeltebben terjeszkedik a legnagyobb eladóterű
bolttípus. Amíg a hazai hipermarketek átlagos területe 7 199 négyzetméter volt
tavaly, addig ez év július végén már csak 5 557 négyzetméter. A hálózatának
fejlesztésében élen járó Tesco ugyanis több, viszonylag kis, háromezer
négyzetméter közötti egységet nyitott. A legkisebb magyarországi hipermarket 2
937, míg a legnagyobb 19 600 négyzetméteres.
A tíz legnagyobb forgalmú kategória – értékben mért – piaci
részesedése a hiperekben 31 és 46 százalék között mozog. Átlag feletti
részarányt értek el a lista első hat helyén álló mosószernél, toalett papírnál,
nadrágpelenkánál, dezodornál, öblítőnél és tusfürdőnél.
Hipermarketben az értékben mért forgalom legnagyobb arányú növekedését egyik
évről a másikra, a borotva érte el. De jelentős mértékű emelkedést
regisztráltak a mosogatószernél, ablaktisztítónál és kéztisztítónál is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >