Lassul a növekedés a magyar online kiskereskedelemben
Lassul a növekedés a magyar internetes kiskereskedelemben, ugyanakkor a belföldi online piac bevétele csaknem 18 százalékkal emelkedett 2017-ben az előző évhez képest, így háromszor akkora bővülést ért el, mint a kiskereskedelem – mondta Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője szerdán Budapesten, sajtótájékoztatóján.
A GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatása alapján 2014 óta közlik negyedéves rendszerességgel a magyar online kiskereskedelmi szektor legfrissebb adatait.
Közölték, tavaly az online piac forgalma megközelítette a 365 milliárd forintot, a lassuló növekedés ellenére a magyar piacon működő webáruházak 83 százaléka eredményesebb évet zárt 2017-ben, mint egy évvel korábban.
A teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 4,3 százaléka származik internetes értékesítésből.
A várakozások szerint ebben az évben a tavalyihoz hasonló lehet a növekedés üteme, a kereslet stabil, a 15-18 százalékos bővülés hosszabb távon is fenntartható – jelezte Madar Norbert.
A GKI Digital üzletágvezetője ismertette: az internetes értékesítésben a negyedik negyedév a legerősebb, de a forgalom nem folyamatosan nő. Októberben, illetve november elején kivárnak a vásárlók, a black friday akciók hatására a dömping egyre inkább az év végi ünnepek előtti 4-5 hetes időszakra koncentrálódik.
Az adatok szerint jól jelzi a black friday piacalakító hatását, hogy a teljes negyedik negyedéves online költés több mint ötöde, csaknem nettó 27 milliárd forint egy napon realizálódott. Az egész éves, összesített online kiskereskedelmi forgalom 35 százalékát adta az utolsó negyedév.
Tavaly minden korábbinál több cég, a webáruházak 62 százaléka vett részt az akcióban. Az online kiskereskedelmet jellemző koncentráltság miatt ezen a napon is leginkább a legnagyobb webáruházak tudtak érvényesülni. A kisebb kereskedők már inkább kényszerként tekintenek a fekete péntekre, főként a piacvesztés csökkentése miatt kapcsolódnak be – mondta.
Magyarországon körülbelül 3 millió online vásárló van, számuk 5-6 százalékkal nő évről évre. Tavaly az online kiskereskedelmi bővülést már nagyobb mértékben magyarázta a vásárlási gyakoriság növekedése. Várhatóan idén is ez jellemzi majd a piacot, a fejlődést a vásárlási intenzitás fogja igazán meghatározni, nem a vásárlók számának növekedése – fejtette ki Madar Norbert.
Hozzátette, az erős árverseny továbbra is az online szektor jellemzője marad, az e-kereskedők a szolgáltatások minőségével nyerhetik meg a fogyasztókat. Az új belépők és a kisebb kereskedők esetében lehetőséget jelenthet a szakosodás, a specializálódás.
A szakember szerint 2018-ban a növekedés egyik kulcsa a vidékért folytatott verseny sikeressége lesz.
A magyar piacon erős a személyes átvételi lehetőség iránti igény, a teljes online kiskereskedelmi forgalom csaknem 80 százaléka ilyen kereskedésekben realizálódik – mondta.
A fejlesztések ellenére az online kiskereskedelemben továbbra is a készpénzes fizetés a meghatározó, a vásárlások 58 százalékát így fizetik ki.
Madar Norbert elmondta, a világon 10 százalék körüli az online piac aránya a kiskereskedelem egészén belül, az Európai Unióban 5-6 százalékos. A 4,3 százalékos magyar adat nem jelent nagy lemaradást, a GKI Digital üzletágvezetője példaként hozta fel, hogy az arányt javíthatja egyebek mellett az internetes vásárlások arányának növekedése az élelmiszer-kiskereskedelemben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Korán indult idén az iskolai bevásárlás az Egyesült Államokban
A back-to-school vásárlások idén szokatlanul korán kezdődtek az Egyesült Államokban…
Tovább olvasom >A német kiskereskedők 60%-a hirdet a közösségi médiában
Egy friss felmérés szerint Németországban a kiskereskedők közel 60%-a használ…
Tovább olvasom >A kisvállalkozások 83%-a számára létfontosságúak a házhozszállító platformok
A Wolt nemzetközi kutatása szerint a kereskedők 83%-a nélkülözhetetlennek tartja…
Tovább olvasom >További cikkeink
Öt markáns trend alakítja a globális üzleti szolgáltatóközpontok jövőjét
A világ vezető üzleti szolgáltató vállalatai átfogó digitális stratégiákkal, generatív…
Tovább olvasom >Kék bolygó: az élelmiszerhulladékot már rövid távon is hasznosítani kellene biogázként vagy takarmány alapanyagként
Az élelmiszerhulladékot már rövid távon hasznosítani kellene biogázként vagy takarmány…
Tovább olvasom >Túl sok az ipari kémia a tányéron: az ultrafeldolgozott élelmiszerek terjedése már az uniós szabályozók figyelmét is felkeltette
Az ultrafeldolgozott élelmiszerek (UPF – ultra-processed foods) aránya drasztikusan megnőtt…
Tovább olvasom >