Lassul a GMO-s növények térnyerése
2012 óta a GMO-s növények vetését tekintve visszaesés tapasztalható a növekedés ütemében – írja az Agroinform.
A GMO-növények termesztésének előnyeit hangoztatva legfőbb érvként a herbicid-, inszekticid-rezisztencia, szárazság-ellenállóképesség, bizonyos tápelemekben gyarapodás kerül szóba. Nagyüzemi termesztésük a '90-es évek elején indult be, 2014-ben világszinten 181,5 millió ha-t elérve, annak ellenére, hogy a növekedés üteme némileg csökkent (2010-re pl. 6,3%-kal).
2014-ben a legnagyobb GMO-s területek Észak-Amerikában (84,7 millió ha) és Dél-Amerikában (73,3 millió ha) voltak, azaz világszinten a GMO-s területek 87%-a ide összpontosult. Őket Ázsia (19,5 millió ha), Afrika (3,3 millió ha), Óceánia (0,5 millió ha) követte. Európában csupán 100 000 ha-t tett ki a területük.
Az időbeli eloszlást vizsgálva kitűnik, hogy 1998-ban volt a csúcstermelés, azaz az 1997-es évhez képest az megkétszereződött. Ez a fellendülés főleg az USA-ra és Argentínára összpontosult.
A 2010-es évben Dél-Amerika fejlődő országai (főleg Brazília és Argentína), Ázsia (főleg Kína és India), Afrikában főleg Dél-Afrika mutatta a legnagyobb területbővülést. 2012 óta a fejlődő világ nagyobb mértékben vetett GMO-s növényeket, mint az ipari országok. Mindezek ellenére mindkét térségben a növekedés ütemében visszaesés volt tapasztalható – a környezet- és természetvédők, az egészséges táplálkozás hívei megkönnyebbülésére. (Agroinform)
Kapcsolódó cikkeink
A termelői piacok nemcsak kiváló minőségű élelmiszert, élményt is kínálnak a vásárlóknak
Több, mint 300 helyi termelői piac működik hazánkban, ahol a…
Tovább olvasom >Két rovarölő szer kapott szükséghelyzeti engedélyt amerikai szőlőkabóca ellen
Szükséghelyzeti engedélyt adott a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a NeemAzal-TS…
Tovább olvasom >Beporzó rovarok és a növényvédelmi munkák összeegyeztetése – fókuszban a méhészet
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) július közepén méhészeti bemutatót tartott…
Tovább olvasom >További cikkeink
A vásárók kedvenc FMCG-márkái – YouGov Brand Footprint 2025
Az elemzés alapja a CRP (Consumer Reach Points) mutató, amely…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >