Lassú a válságból kivezető út
A világválságból való kilábalás sebessége és tartóssága – különösen a számunkra legfontosabb EU-ban – bizonytalan, a folyamat törékeny – állapítja meg a GKI.
Az alacsony kapacitáskihasználtság korlátozza a beruházást, a még tovább romló foglalkoztatás akadályozza a lakossági fogyasztás emelkedését.
A bankszektor átstrukturálása még nem fejeződött be, a bizalom még nem állt teljesen vissza, így a hitelkínálat is szűkös. A költségvetési eszközökkel való keresletélénkítés is folytathatatlan.
A fejlett országokban a 2009. évi 3,3%-os visszaesést 2010-ben 1,9%-os növekedés követi, ami a kilábalás idején alacsony. Az EU idén 0,7%-kal, Németország 1,2%-kal növekszik.
A visszaesés Magyarországon hét negyedéve tart. 2009-ben a GDP 6,2%-kal, a fogyasztás 6,7%-kal, a beruházás 6,5%-kal esett, a készletek zuhantak. A fogyasztás csökkenésében a foglalkoztatás romlása, a nominális jövedelmek befagyasztása vagy kifejezett csökkentése, a korábbi hitelek terheinek megugrása és az új hitelfelvételi lehetőségek szűkülése mellett szerepe volt az év közepi adóátrendezésnek is.
A fogyasztói árak emelkedése 2009 során gyorsult. A forint árfolyama 2009. február-márciushoz képest fokozatosan javult, miként a magyar gazdaság megítélése is: az adósság refinanszírozása június óta csökkenő kamatok mellett a piacról történik.
2010 márciusában a magyar fogyasztói várakozások már kissé meghaladták, az üzleti várakozások pedig megközelítették a válság előtti utolsó "békehónapra", 2008 szeptemberére jellemző értéket. A javulás azonban lassúbb, mint a romlás, s egyelőre inkább csak a pesszimizmus oldódása, semmint valódi optimizmus látszik.
A magyar gazdaság 2010-ben stagnálás körüli állapotban lesz, kilábalás, szerény növekedés csak a második félévben várható. A külső egyensúly nagyon kedvezően alakul. Az áruforgalmi aktívum ugyan csökken, de ez a recesszió enyhülésének jele.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Bizalomzuhanás a globális gazdaságban az amerikai vámháború nyomán
A világgazdaság vezető szereplőinek gazdasági bizalmi indexei jelentősen romlottak az…
Tovább olvasom >Föld napja: Felemás a magyar lakosság klímatudatossága
Április 22-e a Föld napja, így kifejezetten aktuális kérdés a…
Tovább olvasom >Országos kampányt indított a Tej Terméktanács a trappista sajt népszerűsítésére
A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista…
Tovább olvasom >