Lassan térülnek meg a technológiai beruházások az élelmiszerboltok számára
A kiskereskedők 73 százaléka azt állítja, hogy továbbra is beruház és kísérletezik a technológiával a vásárlási élmény fokozása érdekében – derül ki az Élelmiszeripari Szövetség (FMI) által a második negyedévben a kiskereskedelmi vezetők körében végzett friss felmérésből. A válaszadóknak azonban csak 39 százaléka mondta azt, hogy a technológiai befektetések összességében pozitív hatással voltak az üzletükre. A megkérdezett beszállítók 73 százaléka viszont azt mondta, hogy a technológiai beruházások megtérülnek a vállalatuk számára.
Az FMI felmérése szerint a kiskereskedők azért fektetnek be technológiába, hogy javítsák a vásárlási élményt, valamint növeljék működésük pontosságát és hatékonyságát. Sokan közülük azonban még nem elégedettek az elért eredményekkel. Ami a vásárlói élmény javítását illeti, az élelmiszer-kiskereskedők 88%-a mondta, hogy a vásárlási élmény személyre szabása érdekében fektet be technológiába, míg 46%-uk szerint a pénztárgépek gyorsabbá és egyszerűbbé tételére összpontosítanak olyan ajánlatokkal, mint a scan-and-go technológia és a mobilfizetési rendszerek.
Az üzemeltetési oldalon a válaszadók valamivel több mint fele mondta, hogy technológiát használ vagy tervez használni a friss árukészlet kezelésének megkönnyítésére, és körülbelül ugyanennyien nyilatkoztak ugyanígy a dinamikus árképzési szoftverekről. Negyvennégy százalékuk mondta, hogy jelenleg elektronikus polccímkéket használnak az üzleteikben, vagy tervezik ezek telepítését.
A felmérés, amely az FMI éves „Retail Speaks” jelentésének 74. kiadása, az első volt, amely a gyártók véleményét is tartalmazta. Megállapította, hogy a beszállítók 2021-ben lényegesen többet költöttek technológiára: a teljes forgalmuk 3,3%-át fordították erre a területre, szemben a kiskereskedők által elköltött 1,3%-kal. A beszállítók közel háromnegyede mondta, hogy technológiai beruházásaik pozitív hatást gyakoroltak a vállalkozásukra.
A kiskereskedők technológiai beruházásaikkal való alacsony elégedettsége részben azzal magyarázható, hogy sok ilyen beruházásnak még nem volt ideje meghozni a gyümölcsét. Mark Baum, az FMI együttműködési vezetője szerint a kiskereskedők és a beszállítók a világjárvány idején gyorsan átvettek új technológiákat az ellátási láncok, az online vásárlási platformok és más eszközök kezelése érdekében.
Az élelmiszerboltok számára az e-kereskedelem különösen nagy kihívást jelent. A válaszadók mindössze 10%-a mondta, hogy „nagyon kifinomultnak” tartja e-kereskedelmi platformját, míg 46%-uk szerint az üzlet ezen része „nem kifinomult”. A kiskereskedők 47 százaléka mondta, hogy az online értékesítés 2021-ben nőtt, de csak 20 százalékuk mondta, hogy az idén növekedést várnak ezen a csatornán. A megkérdezett kiskereskedők 51 százaléka mondta, hogy e-kereskedelmi üzletága nyereséges.
A válaszadók valamivel több mint fele 10-nél kevesebb üzlettel rendelkező szereplő, míg 30 százalékuk 100-nál több üzletet üzemeltet. A minta az FMI szerint reprezentatív az amerikai élelmiszerboltok 90 százalékára.
A technológiai kihívások mellett a jelentésből az is kiderült, hogy a kiskereskedők nagy százaléka még mindig küzd az inflációval, az ellátási lánc és a munkaerő gondjaival. A kiskereskedők 87 százaléka mondta, hogy a tehetségek vonzása és megtartása kihívást jelent az üzletük számára, míg 85 százalékuk azt mondta, hogy az infláció várhatóan negatív hatással lesz az árréseikre.
„A felmérésből kiderült, hogy a kiskereskedők továbbra is aggódnak amiatt, hogy az a szélsőséges akadálypálya, amelyen az elmúlt években navigáltak, továbbra is fennáll, és hogy ez még bonyolultabb lesz számukra, ahogy haladunk előre [2022] végén és [2023] felé” – mondta Leslie Sarasin, az FMI elnök-vezérigazgatója egy múlt heti sajtótájékoztatón.
Kapcsolódó cikkeink
Ezrek tüntettek Londonban a farmokra kivetett örökösödési adó ellen
Ezrek tüntettek kedden Londonban a mezőgazdasági vállalkozásokra kivetett örökösödési adó…
Tovább olvasom >Tovább erősödnek hazánk agrárkapcsolatai az Egyesült Királysággal
Tovább kell erősíteni az együttműködést a mezőgazdaság és a kereskedelem…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >