Lassan terjed a cash-back rendszer Magyarországon a boltokban
Magyarország 2023 júliusában bevezetett cash-back rendszere, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy a boltok kasszáinál is készpénzt vehessenek fel, még mindig nem terjedt el széles körben. A rendszer, amely havi két alkalommal engedélyezi legfeljebb 40 ezer forint készpénzfelvételét díjmentesen, nem talált nagy támogatottságra a kereskedelmi láncok körében. Egy évvel a bevezetés után még mindig csak a PENNY áruházlánc kínálja ezt a szolgáltatást országos szinten.

A rendszer bevezetése lassú és nehézkes
Az Európai Központi Bank adatai szerint, a cash-back szolgáltatás korlátozottan terjedt el Európában. Míg Belgiumban és Finnországban magas a rendszer kihasználtsága, addig más országokban, mint Spanyolország és Ausztria, az arány 5 százalék alatt marad. Magyarország esetében nincs pontos adat, de a helyzet hasonló lehet a kevésbé elterjedt országokhoz – írja a Pénzcentrum.
Nálunk a Tesco, az Aldi és a Lidl kezdetben vizsgálta a rendszer bevezetésének lehetőségét, de egy évvel később sem történt érdemi előrelépés. A Tesco és Auchan áruházakban továbbra is hiányzik a szolgáltatás, míg a Spar kifejezetten kijelentette, hogy nem tervezi annak bevezetését. Az Lidl nyitott maradt a jövőbeli lehetőségekre, de jelenleg náluk sem érhető el a szolgáltatás. A Pennynél a szolgáltatás a kezdetektől működik.
A cash-back szolgáltatás bevezetése komoly technológiai kihívásokkal jár, többek között speciális terminálok és integrált szoftverek szükségessége miatt. Ezenfelül a készpénzállomány biztosítása és a biztonsági aggályok – például a nagyobb készpénzmennyiség kezelésével járó rablási kockázat – tovább nehezítik a rendszer alkalmazását.
A magyarországi szabályozói környezet szigorú előírásokat tartalmaz, amelyek komoly adminisztratív terheket rónak a boltokra. Ezek a szabályok magukban foglalják a tranzakciók nyomon követését és jelentését, ami szintén gátolja a cash-back szolgáltatás gyors elterjedését.
A magyar vásárlók továbbra is a hagyományos bankautomatákat részesítik előnyben a készpénzfelvétel során, ami szintén korlátozza a cash-back rendszer népszerűségét. A boltok számára ezért nem jelent vonzó üzleti lehetőséget a cash-back szolgáltatás, hiszen nem hoz közvetlen bevételt, csak növeli az üzemeltetési költségeket.
Összességében a magyarországi cash-back rendszer lassú elterjedése és a kereskedők közötti alacsony részvételi arány arra utal, hogy a rendszer jelenlegi formájában nem kínál elegendő ösztönzést a boltláncok számára. A technológiai, pénzügyi és szabályozási akadályok mellett a vásárlói szokások is szerepet játszanak ebben a dinamikában. Ahhoz, hogy a cash-back szolgáltatás szélesebb körben elterjedjen, szükség lenne a rendszer további finomítására és talán a jogi környezet enyhítésére is.
Kapcsolódó cikkeink
Késve fizeti ki a számláit a magyar vállalatok több mint fele
A magyar cégek 53 százaléka nem kapja meg határidőre a…
Tovább olvasom >Egyre nagyobb a különbség: drámaian romlik a nyugdíjak vásárlóértéke
2025-ben újabb jelentős visszaesést szenvedett el a nyugdíjak vásárlóereje a…
Tovább olvasom >Álmukban nem gondolnák, mire használják a bankautomatákat
Az ATM-ek mindennapi életünk részei: gyorsan készpénzhez juthatunk, ellenőrizhetjük az…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >