Lanyhult a grillezési kedv
Kevesebb grillpartit szerveznek, helyettesítő termékeket keresnek a pénztárcájukra jobban odafigyelő fogyasztók – erről tanúskodnak a grillkészítmények piacának adatai. A gyártók elsősorban a kiszerelések méretének csökkentésével védekeznek a tendencia ellen, és abban bíznak, hogy ez a lépésük még több ízvariáns kipróbálására ösztönzi a fogyasztókat.Visszájára fordult a grillkolbászok idáig fejlődést biztosító tulajdonsága: az alkalmiság. A fogyasztók előbb mondanak le a divatossá vált, alkalomszerűen vásárolt termékekről, mint a „mindennapi kenyerükről”. A kiadások csökkentésének egyik lehetséges módja a szabadtéri grillpartik ritkítása, ez pedig tavaly visszavetette a grilltermékek piacát.
Az áron dőlhet el a grillszezon
– A válság hatására mind a nagybevásárlások száma, mind a vásárolt termékek mennyisége lecsökkent. A grillezéshez vásárolni kívánt húsok esetében is az olcsóbb húsokat részesítették a fogyasztók előnyben – például tarja helyett lapockát. A korábbi évekhez képest felértékelődött a promóciók, akciók és az akciós újságok szerepe – foglalja össze Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Mindezek figyelembevételével jelentősen csökkentettük a termékeink kiszereléseit. A grillkolbászok esetében 230-ról 160 grammra, a göngyölt termékek esetében 350-ről 270, míg a grillerek esetében 300-ról 220 grammra változtattuk meg a termékek nettó tömegét.
Tavaly a júniusi „monszun” sem tett jót az eladásoknak, teszi hozzá Kazai Zsolt, a Landhof Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Úgy látja, hogy ezen a piacon is az történik, ami általánosságban is megfigyelhető a húskészítmények között: a saját márkás termékek további erősödése mellett az erős gyártói márkák súlya növekszik. Ők maguk is fejlődést könyveltek el 2009-ben.
– Egyértelműen érzékelhető, hogy a kényelmi készítmények helyett a fogyasztók helyettesítő termékeket keresnek – állapítja meg. – Így a grillrácsokra a klasszikus grillkészítmények mellett/helyett felkerült a hagyományos virsli, debreceni, és az „ezt én is meg tudom otthon csinálni” termékek, mint például a szalonnába göngyölt virsli.
Dr. Tamás Endre, a Wiesbauer-Dunahús Kft. ügyvezető igazgatója is elmondja, hogy ők tavaly, az általános trendekkel ellentétben, növelték eladásaikat. Ebből kiindulva arra számít, hogy a jövőben inkább az alsó és közepes árfekvésű grilltermékek gyengülnek, a prémium kategória nem. Mindenképp a minőség győzelmében bízik:
– Igazi jó grillkolbászféleségeket véleményem szerint házilag nehéz, és nem gazdaságos elkészíteni – jelzi.
A grilltermékek értékesítése 2010-ben várhatóan csak akcióban lesz számottevő, jósolja Szántó Zoltán a PICK Szeged részéről. Annál is inkább, mivel várhatóan magasabb lesz az árszínvonal.
– Egyrészt a tavaly évközben végrehajtott áfaemelés miatt – indokol a szakember –, másrészt azért, mert a különösen gyenge 2010-es évben a kereskedők a kieső árréstömeg pótlására vélhetően a magasabb presztízsértékű és többlet hozzáadott értékkel rendelkező termékeken (mint amilyenek a grillek is) próbálnak több profitot elérni.
Márkaváltás a PICK Szegednél
A PICK Szeged részéről az idei szezon legnagyobb újdonsága a PICK Grill termékcsalád bevezetése lesz.
– Tulajdonképpen egy összetett márkaváltásról van szó – mond részleteket Kulich Éva, a PICK Szeged Zrt. marketingmenedzsere. – A korábban hasonló szortimenttel szereplő Délhús márka alá tartozó termékcsaládot alakítottuk át. Igen széles szortimenttel, mintegy ötféle grillerrel (Paprikás, Borsos, Sajtos, Fokhagymás-borsos Griller és Griller mix), kétfajta göngyölt termékkel (Göngyölt rolli, Göngyölt debreceni) és négyfajta grillkolbásszal (Sajtos, Chilis, Mustáros-borsos és Grillkolbász mix) leszünk jelen a piacon, ebből a választékból mindenki megtalálhatja a kedvére való ízt.
A termékek kiszerelését az aktuális vásárlói és fogyasztói tendenciák figyelembevételével alakították. A PICK márka egyik erőssége, a minőségi termékmegjelenítés itt is megvalósult: élénk, figyelemfelkeltő, jó minőségű a fólia- és a címkenyomat, az egységes megjelenítést és praktikus kihelyezést pedig a márkázott kínálókarton biztosítja.
– Mivel a szezonális grilltermékek értékesítése rendkívül időjárásfüggő, kiemelt feladatnak tekintettük, hogy a hosszabb minőségmegőrzési idő elérésével nemcsak kereskedőinknek, hanem vásárlóinknak is kedvezzünk. Ennek érdekében egy jelentős összegű beruházást hajtottunk végre, amely alkalmazásával már 60 napos szavatossági időt tudunk biztosítani PICK Grill termékeinknek – újságolja Kulich Éva.
– Fontosnak tartjuk, hogy ezt a kedvező terméktulajdonságot utóhőkezelő berendezés segítségével nyújtjuk, és nem hozzáadott adalékanyagok útján.
A PICK Grill termékcsalád kapcsán a BTL-eszköztár alkalmazását részesítik előnyben. Emellett komplex sajtómegjelenésekkel is támogatják a termékcsaládot, a hálózatspecifikus újságos megjelenésektől a szakmai sajtóhirdetéseken keresztül a receptújságokig és női magazinokig. Ezenkívül, a termék jellegéből adódóan, olyan szabadtéri rendezvényeken is megjelenik az új márkacsalád, ahol a grillezés van a középpontban.
Mini az idei Landhof-divat
A Landhof Hungária Kft. abban a szerencsés helyzetben van, hogy osztrák anyavállalata évente jelentős számú újdonságot fejleszt a grilltermékek kategóriájában is, így bőséges kínálattal tud minden évben megjelenni a hazai piacon. Ha nem is válik be minden egyes újdonság a magyar piacon, de több olyan „klasszikussá” vált Landhof-termék is van, amelyik már évek óta szerepel a szortimentben.
A hazai választék bővítésénél igyekeznek reagálni arra, hogy kiszerelésméret, darabszám tekintetében csökkenést él át a piac. Ez a válság hatása, de pozitív hozadéka, hogy a fogyasztó többféle terméket is ki tud próbálni. Ezért kisméretű újdonságokkal készülnek a szezonra, a „Változatosság minden grillsütőn” jegyében.
– A Landhof Grill nyárs kétféle (fehér és sajtos) mini grillkolbász praktikus grillnyárson, 250 grammos, védőgázas kiszerelésben. A Landhof Mini Grill Party a grillszezon klasszikusának mini kiadása: Grill csiga (fehér grillkolbász), Mini Berni (sajtos virsli, baconszalonnába göngyölve) és Mini sajtos grillkolbász 270 grammos kiszerelésben. A Landhof Mini sajtos grillkolbász pedig magas hústartalmú készítmény, hasonlóan a többi Landhof-készítményhez, hőstabil sajttal, 300 grammos kiszerelésben – sorolja Kazai Zsolt.
Eladásösztönzés terén a cég marad a leghatékonyabbnak ítélt eszköznél: a partnereik akciós újságaiban történő megjelenéseknél.
Wiesbauer-grillek már lédig is
A Wiesbauer-Dunahús is azzal igyekszik a vevőit „megfogni”, hogy egyre többféle változatban kínálja grilltermékeit, tudjuk meg dr. Tamás Endrétől. 2010-től például már több helyen lédig kiszerelésben is forgalmazzák termékeiket. Ezeken az értékesítési pontokon a grillcsaládnak mind a 7 tagja akár darabonként is megvásárolható.
Standard csomagolás a 300, 1000 és 1500 grammos vákuumfóliás, illetve védőgázos kiszerelés. A szortiment 5 Partygrill termékből (sajtos, ketchupos, paprikás, fokhagymás, extra), a német ízvilágot tükröző Stuttgarti Grillből, valamint egy újdonságból, a különleges, enyhén borsos fűszerezésű Country grillből áll össze.
– A legjobb eladást segítő módszerek a kóstoltatások, amelyek akkor igazán eredményesek, ha egy újságos akcióval vannak összekötve – mondja az ügyvezető igazgató. – Ezeket természetesen célszerű már a szezon elején elkezdeni, és minél több láncnál megvalósítani.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >