Lanyhult a grillezési kedv

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 06. 17. 08:00

Kevesebb grillpartit szerveznek, helyettesítő termékeket keresnek a pénztárcájukra jobban odafigyelő fogyasztók – erről tanúskodnak a grillkészítmények piacának adatai. A gyártók elsősorban a kiszerelések méretének csökkentésével védekeznek a tendencia ellen, és abban bíznak, hogy ez a lépésük még több ízvariáns kipróbálására ösztönzi a fogyasztókat.Visszájára fordult a grillkolbászok idáig fejlődést biztosító tulajdonsága: az alkalmiság. A fogyasztók előbb mondanak le a divatossá vált, alkalomszerűen vásárolt termékekről, mint a „mindennapi kenyerükről”. A kiadások csökkentésének egyik lehetséges módja a szabadtéri grillpartik ritkítása, ez pedig tavaly visszavetette a grilltermékek piacát.

Az áron dőlhet el a grillszezon

– A válság hatására mind a nagybevásárlások száma, mind a vásárolt termékek mennyisége lecsökkent. A grillezéshez vásárolni kívánt húsok esetében is az olcsóbb húsokat részesítették a fogyasztók előnyben – például tarja helyett lapockát. A korábbi évekhez képest felértékelődött a promóciók, akciók és az akciós újságok szerepe – foglalja össze Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Mindezek figyelembevételével jelentősen csökkentettük a termékeink kiszereléseit. A grillkolbászok esetében 230-ról 160 grammra, a göngyölt termékek esetében 350-ről 270, míg a grillerek esetében 300-ról 220 grammra változtattuk meg a termékek nettó tömegét.

Tavaly a júniusi „monszun” sem tett jót az eladásoknak, teszi hozzá Kazai Zsolt, a Landhof Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Úgy látja, hogy ezen a piacon is az történik, ami általánosságban is megfigyelhető a húskészítmények között: a saját márkás termékek további erősödése mellett az erős gyártói márkák súlya növekszik. Ők maguk is fejlődést könyveltek el 2009-ben.

– Egyértelműen érzékelhető, hogy a kényelmi készítmények helyett a fogyasztók helyettesítő termékeket keresnek – állapítja meg. – Így a grillrácsokra a klasszikus grillkészítmények mellett/helyett felkerült a hagyományos virsli, debreceni, és az „ezt én is meg tudom otthon csinálni” termékek, mint például a szalonnába göngyölt virsli.
Dr. Tamás Endre, a Wiesbauer-Dunahús Kft. ügyvezető igazgatója is elmondja, hogy ők tavaly, az általános trendekkel ellentétben, növelték eladásaikat. Ebből kiindulva arra számít, hogy a jövőben inkább az alsó és közepes árfekvésű grilltermékek gyengülnek, a prémium kategória nem. Mindenképp a minőség győzelmében bízik:
– Igazi jó grillkolbászféleségeket véleményem szerint házilag nehéz, és nem gazdaságos elkészíteni – jelzi.
A grilltermékek értékesítése 2010-ben várhatóan csak akcióban lesz számottevő, jósolja Szántó Zoltán a PICK Szeged részéről. Annál is inkább, mivel várhatóan magasabb lesz az árszínvonal.
– Egyrészt a tavaly évközben végrehajtott áfaemelés miatt – indokol a szakember –, másrészt azért, mert a különösen gyenge 2010-es évben a kereskedők a kieső árréstömeg pótlására vélhetően a magasabb presztízsértékű és többlet hozzáadott értékkel rendelkező termékeken (mint amilyenek a grillek is) próbálnak több profitot elérni.

Márkaváltás a PICK Szegednél

A PICK Szeged részéről az idei szezon legnagyobb újdonsága a PICK Grill termékcsalád bevezetése lesz.
– Tulajdonképpen egy összetett márkaváltásról van szó – mond részleteket Kulich Éva, a PICK Szeged Zrt. marketingmenedzsere. – A korábban hasonló szortimenttel szereplő Délhús márka alá tartozó termékcsaládot alakítottuk át. Igen széles szortimenttel, mintegy ötféle grillerrel (Paprikás, Borsos, Sajtos, Fokhagymás-borsos Griller és Griller mix), kétfajta göngyölt termékkel (Göngyölt rolli, Göngyölt debreceni) és négyfajta grillkolbásszal (Sajtos, Chilis, Mustáros-borsos és Grillkolbász mix) leszünk jelen a piacon, ebből a választékból mindenki megtalálhatja a kedvére való ízt.

A termékek kiszerelését az aktuális vásárlói és fogyasztói tendenciák figyelembevételével alakították. A PICK márka egyik erőssége, a minőségi termékmegjelenítés itt is megvalósult: élénk, figyelemfelkeltő, jó minőségű a fólia- és a címkenyomat, az egységes megjelenítést és praktikus kihelyezést pedig a márkázott kínálókarton biztosítja.

– Mivel a szezonális grilltermékek értékesítése rendkívül időjárásfüggő, kiemelt feladatnak tekintettük, hogy a hosszabb minőségmegőrzési idő elérésével nemcsak kereskedőinknek, hanem vásárlóinknak is kedvezzünk. Ennek érdekében egy jelentős összegű beruházást hajtottunk végre, amely alkalmazásával már 60 napos szavatossági időt tudunk biztosítani PICK Grill termékeinknek – újságolja Kulich Éva.
– Fontosnak tartjuk, hogy ezt a kedvező terméktulajdonságot utóhőkezelő berendezés segítségével nyújtjuk, és nem hozzáadott adalékanyagok útján.

A PICK Grill termékcsalád kapcsán a BTL-eszköztár alkalmazását részesítik előnyben. Emellett komplex sajtómegjelenésekkel is támogatják a termékcsaládot, a hálózatspecifikus újságos megjelenésektől a szakmai sajtóhirdetéseken keresztül a receptújságokig és női magazinokig. Ezenkívül, a termék jellegéből adódóan, olyan szabadtéri rendezvényeken is megjelenik az új márkacsalád, ahol a grillezés van a középpontban.

Mini az idei Landhof-divat

A Landhof Hungária Kft. abban a szerencsés helyzetben van, hogy osztrák anyavállalata évente jelentős számú újdonságot fejleszt a grilltermékek kategóriájában is, így bőséges kínálattal tud minden évben megjelenni a hazai piacon. Ha nem is válik be minden egyes újdonság a magyar piacon, de több olyan „klasszikussá” vált Landhof-termék is van, amelyik már évek óta szerepel a szortimentben.

A hazai választék bővítésénél igyekeznek reagálni arra, hogy kiszerelésméret, darabszám tekintetében csökkenést él át a piac. Ez a válság hatása, de pozitív hozadéka, hogy a fogyasztó többféle terméket is ki tud próbálni. Ezért kisméretű újdonságokkal készülnek a szezonra, a „Változatosság minden grillsütőn” jegyében.
– A Landhof Grill nyárs kétféle (fehér és sajtos) mini grillkolbász praktikus grillnyárson, 250 grammos, védőgázas kiszerelésben. A Landhof Mini Grill Party a grillszezon klasszikusának mini kiadása: Grill csiga (fehér grillkolbász), Mini Berni (sajtos virsli, baconszalonnába göngyölve) és Mini sajtos grillkolbász 270 grammos kiszerelésben. A Landhof Mini sajtos grillkolbász pedig magas hústartalmú készítmény, hasonlóan a többi Landhof-készítményhez, hőstabil sajttal, 300 grammos kiszerelésben – sorolja Kazai Zsolt.
Eladásösztönzés terén a cég marad a leghatékonyabbnak ítélt eszköznél: a partnereik akciós újságaiban történő megjelenéseknél.

Wiesbauer-grillek már lédig is

A Wiesbauer-Dunahús is azzal igyekszik a vevőit „megfogni”, hogy egyre többféle változatban kínálja grilltermékeit, tudjuk meg dr. Tamás Endrétől. 2010-től például már több helyen lédig kiszerelésben is forgalmazzák termékeiket. Ezeken az értékesítési pontokon a grillcsaládnak mind a 7 tagja akár darabonként is megvásárolható.

Standard csomagolás a 300, 1000 és 1500 grammos vákuumfóliás, illetve védőgázos kiszerelés. A szortiment 5 Partygrill termékből (sajtos, ketchupos, paprikás, fokhagymás, extra), a német ízvilágot tükröző Stuttgarti Grillből, valamint egy újdonságból, a különleges, enyhén borsos fűszerezésű Country grillből áll össze.
– A legjobb eladást segítő módszerek a kóstoltatások, amelyek akkor igazán eredményesek, ha egy újságos akcióval vannak összekötve – mondja az ügyvezető igazgató. – Ezeket természetesen célszerű már a szezon elején elkezdeni, és minél több láncnál megvalósítani.

Kapcsolódó cikkeink