Lanyhul a horvát ingatlanláz: új célpontokat keresnek a befektetők
Évek óta töretlenül népszerű volt a horvát tengerpart a cseh nyaralóvásárlók körében – egészen mostanáig. A jelentős drágulás és az emelkedő megélhetési költségek miatt egyre kevesebben keresnek itt ingatlant. Helyette új célpontok kerülnek előtérbe: Albánia az olcsóságával, az Egyesült Arab Emírségek pedig az exkluzivitásból tömegjelenséggé váló dubaji ingatlanpiacával csábítja a cseh befektetőket – írja a Pénzcentrum.
Véget ér a horvát ingatlanálom?
A csehek körében korábban rendkívül népszerű volt a horvát tengerparti nyaralóingatlanok vásárlása. Ennek fő oka a kedvező ár-érték arány, valamint az a lehetőség volt, hogy a szezonon kívül rövid távra is jól kiadhatóak ezek az ingatlanok. Az utóbbi időszakban azonban éles fordulat következett be.
„Húsz év után először került ki Horvátország a négy legkedveltebb célország közül” – mondta Jan Rejcha, a Rellox ingatlaniroda vezetője a novinky.cz portálnak. Rejcha szerint a horvát piac ma már nem a tömegek terepe: inkább a szelektív, válogatós vásárlók keresik fel, míg a korábban rendszeresen visszatérő vevők – köztük sok cseh – más célországok felé fordulnak.
A visszaesés mögött nemcsak a megugró ingatlanárak, hanem az általános megélhetési költségek emelkedése is áll. Rejcha úgy látja, a csehek valószínűleg már sosem fognak olyan arányban ingatlant vásárolni Horvátországban, mint korábban.
Új kedvencek: Spanyolország, Ausztria – és Albánia
A cseh vásárlók körében továbbra is népszerű Spanyolország és Ausztria, a külföldi ingatlant keresők közel fele ezekben az országokban vásárol. Ugyanakkor új célpontok is egyre több érdeklődőt vonzanak.
Az egyik ilyen feltörekvő régió Albánia. A Century 21 ingatlaniroda szerint a tengerparti albán városokban már 2000 euró alatti négyzetméteráron is találni eladó ingatlanokat – ez európai összevetésben is ritkaságszámba megy. Tomáš Jelínek, a cég igazgatója szerint az árak olyan vevők számára is elérhetővé teszik a befektetést, akik más országokban kiszorulnak a piacról.
Albánia tehát lépcső lehet azoknak, akik először szeretnének külföldön ingatlanhoz jutni – elsősorban befektetési céllal.
Dubaj: luxusból mainstream
A másik új kedvenc a Közel-Keleten keresendő: az Egyesült Arab Emírségek az utóbbi hónapokban látványosan megnövekedett érdeklődést tapasztalnak a cseh vevők körében. Dubaj és Abu-Dzabi már nemcsak a luxusra vágyó elit célpontjai.
„A cseh ügyfelek körében Dubaj a tehetős befektetők exkluzív célpontjából fokozatosan tömeges ingatlanpiaci jelenséggé vált – épp ellentétes irányban, mint Horvátország” – fogalmazott egy szakértő.
A jól szervezett ingatlanpiac, az adómentes környezet és az erős bérbeadási potenciál különösen vonzóvá teszi a térséget azok számára, akik kiadási céllal keresnek külföldi lakóingatlant.
Megváltozott fókusz – új térképen a cseh vásárlók
A cseh vásárlók ingatlanpiaci fókusza átrendeződni látszik. A korábban egyértelmű favorit Horvátország elvesztette a tömeges vonzerejét, miközben a figyelem áthelyeződött a kevésbé felkapott, de kedvező árú célországokra, illetve azokra a piacokra, amelyek az exkluzivitást és az üzleti megtérülést egyaránt kínálják.
Ez a trend egyértelműen tükrözi a nemzetközi ingatlanpiacok dinamikáját is: a rugalmas, új lehetőségekre nyitott vevők átrendezik a kontinens és a világ ingatlanbefektetési térképét.
Kapcsolódó cikkeink
Balatoni Turizmus Szövetség: ideje komolyan venni az úszástudás fontosságát!
Ideje komolyan venni az úszástudás fontosságát – figyelmeztetett a Balaton-átúszás…
Tovább olvasom >Olaszországban elégedetlenek a nyári idegenforgalmi szezonnal
Közel 13 millió jármű mozgott a mostani hétvégén az olaszországi…
Tovább olvasom >NGM: júniusban 44 milliárd forintot költöttek SZÉP-kártya birtokosok
A SZÉP-kártya, a 2024-es rekordévet követően, idén is a belföldi…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >