Laktózmentes termékek a te(l)jhatalom árnyékában
Magyarországon a laktózmentes tejtermékeket fogyasztók köre egyre bővül. Egy családon belül, ha valaki laktózérzékeny, akkor manapság már jó eséllyel a család többi tagja is egyre több laktózmentes tejterméket fogyaszt. Többek között ennek a tendenciának köszönhető, hogy az utóbbi években a laktózmentes tejtermékek piaca folyamatosan növekszik.
A Sole-Mizo Zrt. a laktózmentes tejtermék kínálatát úgy alakította ki, hogy a laktózérzékeny fogyasztók igényeit a lehető legnagyobb mértékben próbálja kielégíteni.
– Az alaptermékeken kívül, mint a tej, tejföl, túró, sajt, már laktózmentes desszerteket, joghurtokat, tejitalokat, kávékat és kenhető termékeket is kínálunk, hogy laktózérzékeny fogyasztóink is gond nélkül részesei lehessenek ezen finomságok által nyújtott élményeknek – mondja Szentesi Sándor, a vállalat kereskedelmi igazgatója.
A Pannontej Zrt. adatai alapján egyértelműen megfigyelhető a laktózmentes termékek iránti keresletnövekedés.
– Ennek nemcsak az áll a hátterében, hogy egyre több ételintoleranciát diagnosztizálnak, hanem az is jellemző, hogy ha legalább egy személynél megállapítanak érzékenységet, akkor a háztartásban vele együtt élők is hajlandóak ennek megfelelően étkezni. Ez azt eredményezi, hogy sokan fogyasztanak laktózmentes tejtermékeket olyanok is, akiknek nincs intoleranciájuk, csak a velük együtt élőknek – jelzi Gábor Andrea, marketingigazgató. Hozzáteszi: a sajtok közül a préselt és a lágy sajtok nem, vagy csak nyomokban tartalmaznak laktózt, viszont a friss és az ömlesztett sajtok tartalmaznak, ezért ezekben a szegmensekben érdemes laktózmentes termékbevezetésekben gondolkodni.
Papp-Mile Noémi, az ALPRO növényi alapú termékeket forgalmazó Foodnet Zrt. brand managere arra hívja fel a figyelmet, hogy a laktózmentes termékek piacát nagyban befolyásolja, hogy egyes kutatások szerint Magyarország lakosságának 1/3-a laktózérzékeny vagy laktózintoleranciában szenved, illetve manapság egyre többen – köztük sok gyermek is – érzékenyek a tejfehérjére. Mindezek mellett a tudatos fogyasztók és egészséges táplálkozás elterjedése mozgatja ezt a piacot.
– Az ALPRO termékek egy speciális szegmenst képeznek a laktózmentes termékek között, hiszen 100%-ban növényi alapú termékek, amelyek természetesen laktóz- és tejfehérjementesek, így nemcsak a laktózérzékenyek, de a tejfehérje-érzékenyek, valamint a vegetáriánus és vegán étrendet követő fogyasztók számára is megoldást kínálnak. Ezek a fogyasztói trendek erősödnek, amelyek a növényi kategória növekedését és a márka erősödését eredményezik – tudjuk meg Papp-Mile Noémitől.
A Joya, NÖM és Happy laktózmentes termékeket forgalmazó Real Nature Kft.-nél úgy látják, hogy egyfelől a vélt és valós ételallergiák, másfelől az egészségesebb táplálkozás felé irányuló törekvés növeli a laktózmentes, illetve tejhelyettesítő termékek piacát. Egyre nagyobb arányú itthon is az egészséges táplálkozás irányvonalát követők aránya, a laktózmentes termékek iránti kereslet részben a diagnosztizált, nagyobb részben a vélt, de orvosilag nem diagnosztizált ételallergiák, illetve tej- és laktózérzékenység következtében nő.
– A folyamatos innovációinkkal, termékpaletta szélesítésével és mélyítésével eladásaink a fogyasztói igények gyors és újszerű kiszolgálásával folyamatosan tovább bővülnek, termékeinket a hazai fogyasztók minden áruházlánc boltjában megtalálhatják – avat be de Gereczné Rudnai Éva, sales manager.
Kényelmi termékek az innovációk célkeresztjében
Ahogy a Naszálytej Zrt. elmúlt 25 éve a laktózmentes tejtermékek fejlesztésének jegyében telt, úgy ez az elmúlt 4-5 évre még inkább igaz, hiszen az elmúlt pár évben a laktózmentes tejtermék-portfóliójuk közel kétszeresére bővült. Az alapvető tejtermékek után a kényelmi és desszerttermékek felé vették az irányt, egyre inkább a fogyasztóik folyamatos visszajelzéseire építve.
– Fontos számunkra, hogy mindig olyan termékkel jelenjünk meg a laktózmentes tejtermékek piacán, melyek hiányoztak korábban a laktózérzékenyek konyhájából, vagyis hiányt pótló termékekkel támogassuk a laktózérzékenyeket. Annak ellenére, hogy az elmúlt közel 5-6 évben ez a szegmens rohamos fejlődésnek, bővülésnek indult, a termékkínálat is ennek megfelelően kiszélesedett, még mindig vannak lehetőségek ezen a területen – hangsúlyozza Péter Katalin, a Naszálytej Zrt. kereskedelmi és marketing managere.
Legutóbbi termékfejlesztéseik – Magic Milk laktózmentes gyümölcsjoghurtok, Magic Milk laktózmentes kaukázusi kefir, Magic Milk laktózmentes tejszín 2 az 1-ben – után az idei, 2018-as év első befutója a Magic Milk laktózmentes biotej 0,01 g laktóztartalommal. Az új termékük egyszerre két szegmenst céloz meg; egyrészt a biotejtermékek fogyasztóit, másrészt mindazokat a laktózérzékenyeket, akiknek a laktóz-toleranciaszintje eddig nem engedte meg a hazai piacon elérhető laktózmentes tejek fogyasztását. A 0,01 g/100 g laktóztartalommal ugyanis a hazai piacon jellemző laktóztartalom 1/10-ét tudják garantálni.
A rizs és a kókusz veri a szóját
Az elmúlt évek fejlesztései a korábbi jellemzően döntően szójaalapú termékpalettát más, az egészségre jótékony hatást gyakorló növényi alapú termékekkel növelték. Ma már nemcsak a nyugat-európai, de a hazai piacon sem a szója az elsődleges növényi alapú tejhelyettesítő termékkategória.
– Hazánkban a fogyasztók körében döntően a rizsalapú termékek aratják a legnagyobb sikert, melyek között Joya termékcsaládunkkal kiemelkedő pozíciókat foglal el. A szójaalapú termékek másodlagosak, ezt követik a kókusz-, mandula- és zabalapú termékek. Joya termékcsaládunk intenzív termékfejlesztésen ment keresztül az elmúlt időszakban: nemcsak gluténmentes zabitalainkat vezettük be, de a kókusz- és mandulaalapú UHT-italaink mellett idén megjelenünk a piacon Joya mandula-, illetve kókuszalapú fagylaltjainkkal, amelyek a tejalapú fagylaltokkal azonos, krémes, kényeztető élvezeti értéket adnak fogyasztóinknak, egyúttal az arra érzékenyeket mentesítve az ételintolerancia kellemetlen mellékhatásaitól.
Kicsit több mint egy éve vannak jelen Joya márkájuk vonalán kókuszalapú joghurtkultúrás termékekkel. Ezt a vonalat új, Ausztriában 1-2 hónapja kapható Joya 400 g-os kókuszalapú, chiamagos termékekkel bővítik ki trópusi és meggyes-vaníliás ízben az év második negyedévében, tudjuk meg tőle.
– Főzőkrémjeink eddig is nagy sikert arattak a fogyasztók körében, 2018-ban Joya termékcsaládunk 3 új, UHT főzőkrémmel bővült: kókuszalapú, zabalapú és új szójaalapú főzőkrémekkel. Joya 1 literes UHT termékeink palettájának legsikeresebb ízeit új, 200 ml-es termékcsaláddal bővítettük, megkönnyítve a fogyasztók választását, akár útközben való fogyasztásában a termékhez csomagolt szívószállal zabital, rizsital, kókusz- és mandulaitalunk választékában. Desszertkategóriában a korábbi szójaalapú termékpalettát bővítjük kókuszalapú csokoládés desszertünkkel – sorolja fel de Gereczné Rudnai Éva.
Hangsúlyosabb edukáció
A Pannontej Zrt. célja, hogy minden fogyasztói igényt a lehető leghatékonyabban elégítsenek ki, ezért fontos számukra, hogy minden kategóriában széles termékválasztékot tudjanak ajánlani a laktózérzékeny fogyasztóik számára is.
– Ezt igazolja, hogy a kulcstermékünk, a Medve sajt laktózmentes formában is elérhető, valamint további innovációkat is tervezünk az év során bevezetni, amelyek szintén ebbe a trendbe illeszkednek. Az edukációt is kiemelten fontosnak tartjuk, hiszen sokan nem tudják, hogy számos olyan sajt van a piacon, amely természetes módon laktózmentes. Ezen a területen úgy tervezünk lépéseket tenni, hogy a természetesen laktózmentes termékeink esetében a csomagoláson jól láthatóan felhívjuk a figyelmet erre a termékelőnyre – jelzi Gábor Andrea.
A Sole-Mizo Zrt. termékportfólióját folyamatosan a fogyasztói igényeknek megfelelően bővíti.
– Jelenleg a nagysikerű Mizo Coffee Selection termékcsaládunk kínálatát bővítettük három új laktózmentes és egyben cukormentes kávéval. Az év első felében ennek a három új terméknek a piaci bevezetésén dolgozunk, és természetesen vannak fejlesztés alatt új laktózmentes termékek is, amelyek az év második felétől lesznek elérhetőek fogyasztóink számára – tájékoztat Szentesi Sándor.
A Foodnet Zrt.-nél szintén folyamatosan bővítik az Alpro szortimentet a tejhelyettesítők – bio növényi italokkal – és a joghurthelyettesítők – kényelmi, kisebb kiszerelésű csomagolásban – szegmensében egyaránt.
Budai K.
Kapcsolódó cikkeink
Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Szerencseszéf nyereményjáték A Magyar Termék Nonprofit Kft. közösségi aktivitása
A Magyar Termék Nonprofit Kft. 14. alkalommal indította el népszerű Szerencseszéf nyereményjátékát,…
Tovább olvasom >A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >