Labubu-láz: plüssfigura vagy válságjelző?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 09. 19. 11:39
🎧 Hallgasd a cikket:

A Pop Mart által gyártott Labubu plüssfigura világszerte óriási siker, és a gyártó szerint hamarosan havi tízmillió darabot adhatnak el belőle. A hegyes fülű, nagy szemű, fogvillantós figurát jellemzően nem gyerekek, hanem felnőttek vásárolják, sokan gyűjtik, mások táskára, ruhára akasztják. A népszerűség mellé azonban egyre több közgazdasági értelmezés is társul, írja a Telex.

Több elemző és influenszer a „rúzseffektus” (lipstick effect) modern példáját látja a Labububan: recesszió idején az emberek hajlamosak olcsóbb luxuscikkekkel – például egy 15 ezer forintos figurával – kárpótolni magukat a nagyobb kiadások elhalasztása helyett. A párhuzamot a 2000-es évek Furby-láza vagy a Hello Kitty tartós sikere is erősíti.

Mások azonban óvatosságra intenek: a rúzseffektus hatását eddig nem sikerült konzisztensen igazolni, így kétséges, hogy a Labubu valóban előre jelezne bármiféle válságot. Egyes közgazdászok szerint inkább a politikai és kereskedelmi döntések – például Donald Trump vámháborúja – befolyásolják a gazdasági kilátásokat, nem a plüssfigurák forgalma.

Abban azonban sokan egyetértenek, hogy a Labubu-jelenség jól mutatja: a fogyasztói döntéseket gyakran érzelmek, divatok és közösségi trendek formálják – olykor annyira, hogy már gazdasági tényezőként is értelmezhetők.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink